Hur strålar tellstick:en?

Moderator: Telldus

mdjurfeldt
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hur strålar tellstick:en?

Post by mdjurfeldt »

Hej,

Jag har en tvåplansvilla och har märkt att tellstick:ens täckning är beroende på hur den är orienterad.

Har ni några tips på hur den strålar? Strålar den tex mest i riktningen motsatt USB-kontakten? Strålar den mer åt sidorna än uppåt?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Hej

Vi har försökt att få antennen så rundstrålande som möjligt, men det är inte mycket man kan göra i det lilla formatet.

En kund till oss skriver såhär på minhembio.com:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 9425&st=30
Räckviddsproblem: Placera sticken stående och så högt som möjligt. Då tycker jag det fungerar bäst. Om du inte har dimmer så kan du även använda repeaters (jag har provat Wavemans men numera finns det visst också sådana från Nexa)
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Min känsla är att Tellstick har en sämre räckvidd jämfört med en vanlig Nexa fjärrkontroll. Detta leder till att många försöker förbättra mottagningen med repeaters samt parabol liknande arrangemang.

Jag har läst att man håller på att utveckla en ny version av Tellstick. Kommer denna ha en bättre sändare? Om så är fallet så kommmer jag vara intresserad att köpa en ny Tellstick.

/Greger
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Räckvidd

Post by mickelin »

Håller med, jag har problem att aktivera flera brytare som bara befinner sig några meter från stickan. Med orginalfjärren funkar det klockrent.

Föreslår att ni lägger till uttag för extern antenn på den nya versionen. Går det förresten att modda stickan och ansluta en extern antenn?
hemligajens
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Modda med antenn

Post by hemligajens »

Är det nån som har provat att modifiera med extern antenn?
skulle det ha nån effekt eller går det att bygga en antenn förstärkare kanske eller är det möjligt att ha flera antenner med kabel
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Jag googlade runt lite och hittade en till diskussion om samma ämne, precis som nämnts här så är det för lite utrymme i tellsticken för att husera en vettig antenn.

Jag har hur somhelst voidat min garanti genom att löda dit en riktig antenn med strålande resultat. Det ligger en liten bygglogg på minhembiomed lite bilder och diverse prat om hur jag gick tillväga.

Fråga gärna så kan jag komma med mer beskrivningar och glada tillrop om det behövs. ;)
elias
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by elias »

Frater wrote:Jag googlade runt lite och hittade en till diskussion om samma ämne, precis som nämnts här så är det för lite utrymme i tellsticken för att husera en vettig antenn.

Jag har hur somhelst voidat min garanti genom att löda dit en riktig antenn med strålande resultat. Det ligger en liten bygglogg på minhembiomed lite bilder och diverse prat om hur jag gick tillväga.

Fråga gärna så kan jag komma med mer beskrivningar och glada tillrop om det behövs. ;)
Hur upplevde du skillnaden?
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Som natt och dag.
Nu har jag perfekt täckning överallt i lägenheten, inte så stor lägenhet ifs men skillnade från tidigare är jättemarkant iallafall. ;)
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rhoddas »

Jag har också modifierat antennen med mycket bra resultat!
ecke
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

räckvidd??

Post by ecke »

Hej!

Jag har just införskaffat en Tellstick samt ett par Nexa 1000W mottagare.
Misstänkte att Tellsticken inte skulle klara de utsatta 30 metrarna trots att det är ett trähus utan direkta hinder men jag trodde inte att räckvidden skulle vara så otroligt dålig.
Vi pratar om runt 10 meter, och då har jag ändå testat att bygga en riktantenn enligt rekommendation på forumet.
Det kändes som en bättre början än att börja karva och löda i pinnen.

Finns det några andra tips eller är verkligen räckvidden inte bättre?
Måste man köpa en repeater för att kunna använda grejerna?

Det kändes ju som en så lovande produkt, prylnörd som man är, men funkar det inte bättre än så här så känns det inte bra... det känns inte alls bra... :)

Alla tips mottages tacksamt!

mvh/Fredrik
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Hur dålig räckvid kan det va egentligen. Får den att funka när jag sätter mottagarna intill stickan. Men med en enkel trävägg eller ett golv mellan så är det tji. :evil: :evil: :evil:
Såååå dåligt ska det väl inte vara? Finns det en antenn över huvud taget undrar man ju??
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Ja nåt fel var det med antennen i den första stickan jag testade. Testat med en ny, eller två nya snarare (från olika batchar) och det funkar bättre. Ska försöka testa max räckvidd också... återkommer efter älgjakten :D
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Nu har jag testat räckvidden ganska utförligt under en dryg vecka och svaret är ett Nja det funkar sisådär...
Helt tydligt är att räckvidden är sämre än tex Nexas egna handsändare, vilka funkar klanderfritt i hela huset från valfri våning.

Jag har ett flerplanshus med stickan i källarvåningen och mottagare på alla våningar utom vinden, men det kommer kanske... Definitivt ska det till någon/några utomhus också.
Jag har alltså en situation där mottagarna är förskjutna både i sidled och i höjdled i förhållande till stickan. Hur jag än vänder och vrider på stickan (kopplat på USB-förlängningssladd) så är det alltid ngn mottagare som allt som oftast inte plockar upp signalen. Ibland är det ON, ibland är det OFF som inte funkar... Har provat med två olika stickor och får relativt liknande resultat (batch 6 resp batch 8 ).

En extern antenn kanske är svaret, men varför ska man behöva det??
Repeater, kanske men det innebär ytterligare investering...
Att repetera varje kommando verkar delvis lösa problemet men inte helt...

Alltså, inte helt nöjd ännu. Antingen funkar den klanderfritt i mitt hus, eller så funkar den inte, det finns inget mellanting. Att ibland ha lampor tända när de ska vara släckta och tvärtom duger ju inte...

Lutar åt att testa med en extern antenn, men då ryker ju möjligheten att reklamera...
StenP
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nodifierat med "extern" antenn.

Post by StenP »

Idag moddade jag min Tellstick enligt beskrivningen här på forumet med en extern antenn. Jag bor i betonghus och har cirka 10 meter från sticka till mottagare (2 100mm armerade väggar emellan) och det är skillnad som natt och dag.

Plötsligt funkar det klockrent, från att ha varit tveksamt.

Det borde sälja en variant av stickan med extern antenn, jag skulle gärna betalat några tior till för en sådan och sluppit lödjobbet.
crilla
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by crilla »

Tänkte också stämma in i kören och säga att antenn-modden för mig gjorde en i princip oanvändbar produkt (ett fåtal meters räckvidd) fullt användbar (täcker nu i stort sett hela lägenheten (har inte testat överallt, men där jag gjort det har det fungerat)). Skillnaden är enorm.

Tycker absolut att en variant med extern antenn borde släppas!
Post Reply