Hur strålar tellstick:en?

Moderator: Telldus

micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Till er som moddar er TellStick, berätta gärna vilken batch ni har.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
hemligajens
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by hemligajens »

Kommer det att vara nån skillnad på batch 9 ?
Och kommer det att komma en med externt antenn uttag ?
crilla
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by crilla »

micke.prag wrote:Till er som moddar er TellStick, berätta gärna vilken batch ni har.
Har batch 8.
hemligajens
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by hemligajens »

crilla wrote:
micke.prag wrote:Till er som moddar er TellStick, berätta gärna vilken batch ni har.
Har batch 8.
Hur gjorde du din ombyggnad ?
Har du nå bilder på hur du har gjort ?
crilla
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by crilla »

hemligajens wrote:
crilla wrote:
micke.prag wrote:Till er som moddar er TellStick, berätta gärna vilken batch ni har.
Har batch 8.
Hur gjorde du din ombyggnad ?
Har du nå bilder på hur du har gjort ?
Gjorde såhär http://www.minhembio.com/Frater/243468. Ingen skillnad i utförande (dvs. jag klippte ANT-pinnen mellan sändarkortet (det lilla kortet) och "huvudkortet" och lödde på kabelstumpen istället (på sändarkortet såklart)) mot batch 8 mao, trots att den ser lite annorlunda ut inuti.
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Kul att vara till nytta! :D
Det är en gammal Batch 3 på byggbloggen för övrigt.

Om hårdvaran skiljer sig mella olika batchar så skulle jag kunna lägga upp extra bilder på samma sida om folk kan fotta sina moduler med eventuella förändringar.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Jag moddade min batch 5 och räckvidden gick ner till ca 1 meter :(
Har kollat lödningen och säkrat att det är kontakt mellan antennens ände och den komponent som sitter i änden av den etsade antennbanan.
Några tips?
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

mickelin wrote:Jag moddade min batch 5 och räckvidden gick ner till ca 1 meter :(
Har kollat lödningen och säkrat att det är kontakt mellan antennens ände och den komponent som sitter i änden av den etsade antennbanan.
Några tips?
Vet inte om det är att beteckna som tips, snarare en fundering av det lite tråkigare slaget... Kan det vara så att du brände ngt när du lödde så din sticka är sabbad. Borde absolut inte bli sämre med en extern antenn...
fridde
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by fridde »

mickelin wrote:Jag moddade min batch 5 och räckvidden gick ner till ca 1 meter :(
Har kollat lödningen och säkrat att det är kontakt mellan antennens ände och den komponent som sitter i änden av den etsade antennbanan.
Några tips?
Du ska inte ha båda antennerna inkopplade samtidigt.
Den etsade antennbanan ska alltså inte ha kontakt med det ben du löder dit den nya antenntråden på.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Jo, det vet jag. Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag har kapat den etsadeantennen där den börjar "snirkla". Lödde sedan fast tråden på den snutt som var kvar och har kollat att det är kontakt mellan den fria änden av tråden och komponenten i andra änden av snutten.
Tobbe R
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Tobbe R »

Hej!

Då har jag ägnat ett par timmar åt att testa räckvidd på tellsticken. Setupen är stående tellstick, batch 8, 50 cm bakom en trädörr riktad ut i trädgården. Mottagare var dels Nexa självlärande, dels Rustas no-name = Sartano.
Mottagarna placerades i olika lägen på ett bord 25 m från dörren. Till att börja med kan vi räkna bort Rusta-mottagaren helt, även sedan jag sänkt avståndet till 15 m gick den inte att använda.
Nexa-mottagarens känslighet beror på positionen, känsligast tycks vara med framsida/plattsida mot sändaren. Den funkade oavsett om den var horisontellt eller vertikalt placerad. Om mottagaren är orienterad längs golvet som i en förlängningsdosa är den betydligt känsligare för position. Bäst gick det med vänster kant (om man läser texten Nexa) riktad mot sändaren, därefter kortsidan med lysdioden, därefter höger kant och klart sämst kanten vid stickkontakten.
En oväntad upptäckt var att i början av testet gick det bra på 25 meter med i stort alla positioner utom "bak-kant" mot sändaren men efterhand som tiden gick minskade räckvidden. Enda skillnaden som jag ser det var att temperaturen på mottagaren sjönk efter hand och att känsligheten då minskade?
Jag provade även att vrida sändaren 90 grader längs horisonten men någon större skillnad märktes inte. Om man riktar tellstickens överdel/"spets" mot mottagaren märktes en något sämre räckvidd men inget katastrofalt.
Jag kan även bekräfta vad andra redan upptäckt, räckvidden är betydligt bättre vid tillslag än vid frånslag.
Hälsningar
Tobbe
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Hej,

Tack för informationen Tobbe R. En fråga: Låg mottagarna en och en på bordet, eller låg de samtidigt inkopplade på bordet? Om de var samtidigt inkopplade, hur nära varandra på bordet låg de?

Jag har själv märkt att en stor källa till fel vid framförallt frånslag är att mottagarna ligger för nära varandra. Nån interferens-grej antar jag.
Tobbe R
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Tobbe R »

Hej!

Nexan låg ensam på bordet vid första testen och därefter fanns både Rustas och Nexan i olika uttag på en dosa.
Intressant det här med interferens för det skulle förklara varför räckvidden gick ner, det var efter jag anslutit två på samma bräda. Hade lite svårt att acceptera att temperaturen skulle ha betydelse.
Tobbe
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Jag vill minnas att jag läst någonstans att det krävs minst en meters avstånd mellan Nexa-brytarna för att det ska bli bra räckvidd. Detsamma antar jag gäller alla brytare av denna typen.
Post Reply