Claes Olsson Väderstation - Problem

Moderator: Telldus

Post Reply
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Claes Olsson Väderstation - Problem

Post by kenthie »

Hej
I väntan på Tellstick Net så köpte jag
1 st: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161166598
2 st: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =154374067

Startade min väderstation som är galet dålig, men jag skall köra givarna i tellstick Net så...

Ställde in givarna på Hus-Kod 08 samt kanal 3. (samma på alla tre givare)

Ursäkta en så simpel fråga... :help:
Jag har dem alla tre bredvid mig på kontorsbordet, däremot så de dyker ej upp i väderstationen, har jag gjort rätt ???
Dock så ser jag i väderstationen en annan grannes utomhusgivare som visar -10,6 grader

Hur ställer man in Hus-kod och kanal i väderstationen?

/K
Jerbe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Claes Olsson Väderstation - Problem

Post by Jerbe »

Du bör nog ställa in givarna på samma huskod men olika givarnummer (det du kallar kanal). Sen startar man mottagardelen först, och omedelbart efter drar man igång givarna. Mottagardelen ställer nämligen in sig på den huskod den detekterar först, och lyssnar sen in alla givare på det husnumret under ett par minuter. Därefter stänger den ner radiomottagaren och slår bara på den just när den förväntar sig en sändning (ungefär en gång per minut för varje givare).
Tellstick [net/duo] har ju ett helt annat beteende, och tar väl glatt emot alla kombinationer av huskoder och givarnummer oavsett när de sänder.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Claes Olsson Väderstation - Problem

Post by gein »

Jerbe wrote:Tellstick [net/duo] har ju ett helt annat beteende, och tar väl glatt emot alla kombinationer av huskoder och givarnummer oavsett när de sänder.
Ja, men det är fortfarande viktigt att ställa in olika givarnummer förstås. Det missade jag att göra och fick väldigt udda beteende eftersom flera givare rapporterade olika temperaturer för vad Tellstick trodde var samma sensor.
Post Reply