Temperaturgivare från Clas Ohlson

Moderator: Telldus

Rydh
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by Rydh »

Jag har köpt två av dom aktuella givarna, efter att ställt dom på samma huskod och olika kanaler så funkar både temp och luftfuktighet när dom är i närheten av tellstickNET enheten, men så fort jag flyttar dom så tappar den överföringen och den återupptas inte även om man flyttar tillbaka givarna.

Vad kör ni med för huskoder och kanaler?

Kan det vara så att räckvidden blir bättre med den externa givaren inkopplad?

//Rydh
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by kenthie »

Jag har 4 st av dessa, tre av dem funkar kanonbra, en funkar bara på mycket kort håll.
Provat med extern givare och nya batterier = Ingen förändring

Någon som har något tips?

/K
cyberdo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by cyberdo »

Införskaffade idag en 36-1797 från Clas Ohlson. Displayen visar siffror och jag låter den ligga brevid Duo:ns antenn, men jag får ändå inte in någonting i tdtool. Duon blinkar inte alls. Andra tempgivare fungerar på 20+ meters håll.

Versionen av firmwaren är 4, men finns det någon nyare?

Inte heller 36-3990 fungerar. Jag tycker det låter som firmwareproblem men hittar som sagt ingen nyare firmware.
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by egilj »

Hei!

Jeg har 13-14 stykker, alle virker fint og på langt hold over hele huset (2 plan).
Men to av dem jeg kjøpte, sendte ikke signaler i det hele tatt men dem byttet jeg bare inn på Clas og fikk to nye.

Det har vært mye skriverier om dårlig rekkevidde på dem, men jeg har vært heldige med mine som har vært kjøpt i flere omganger og to forskjellige Clas butikker.
Selv om to av 13-14 med feil rett ut av esken, kanskje ikke er så imponerende - men de er det jo bare å bytte inn.

Er veldig fornøyd med batterilevetid, målenøyaktighet og rekkevidde, og det bare til 99 kr. stykke.

Egil
HenrikJ78
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by HenrikJ78 »

Hej, köpte en 36-1797 från Claes Ohlson idag men får inte in någravärden i min Tellstick Net(levererades i denna veckan).
Behöver jag göra något aktivtför att den skall dyka upp i telldus live?
Skall jag testa med att köpa en till?

Lampor har jag inte haft några problem att få till.

/Henrik
Todde
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by Todde »

Har samma problem
tastrom
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by tastrom »

Köpte 2 st CO temperaturgivare 36-1797. En fungerar bra, den andra inte alls. Har Tellstick Net v4. Är det den rätta versionen?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by tronde »

tastrom wrote:Köpte 2 st CO temperaturgivare 36-1797. En fungerar bra, den andra inte alls. Har Tellstick Net v4. Är det den rätta versionen?
Ja, det er rett versjon.
36-1797 er av svært variabel kvalitet. Jeg har 13 stykker, og av dem har jeg byttet sender på 9. De 4 siste har ikke særlig god rekkevidde, men god nok i mitt hus. Av dem jeg har byttet sender på er det vel 3 stk som var helt døde, og resten hadde kun et par meters rekkevidde. Det er synd at de er så dårlige, for rent målemessig virker de tilsynelatende helt OK. Før jeg fant på å bytte sender returnerte jeg flere til CO, og det virket som om de hadde mange reklamasjoner på dem.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by krambriw »

og det virket som om de hadde mange reklamasjoner på dem
frågan är vad som hände med dom efter reklamation? Lades dom bara ut i butik igen eller kanske via lagret till annan butik? Dom 6 st jag har köpt är inte särskilt bra men dom är i alla fall lika allihop. Dom jag bytte sändare på blev bättre.

mvh
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by tronde »

krambriw wrote:
og det virket som om de hadde mange reklamasjoner på dem
frågan är vad som hände med dom efter reklamation? Lades dom bara ut i butik igen eller kanske via lagret till annan butik?

mvh
De ble ikke lagt ut i samme butikk. Man må jo nærmest bryte seg inn i plastemballasjen for å få dem ut, og jeg har ikke sett noen som har vært åpnet i butikken.
Post Reply