Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Moderator: Telldus

Post Reply
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by tronde »

Finnes det innbygningmottaker med vekslende releutgang, slik at det enten er strøm på den ene eller den andre utgangen?

Jeg tenker meg at man kan velge utgang med av / på-knappen på en fjernkontroll.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by mickelin »

Det är bara att ta en vanlig nexa- brytare och byta reläet. Ska du växla 240v eller en lågspänning/signal?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by tronde »

mickelin wrote:Det är bara att ta en vanlig nexa- brytare och byta reläet. Ska du växla 240v eller en lågspänning/signal?

Jeg skal veksle 240V.
Hvis jeg skal modifisere en standard Nexa må jeg vel legge ut løse ledninger? Det er selvfølgelig en mulighet, men hvis det fantes noe ferdig, ville det vært bedre.

Vet du hvilken Nexa som har rele, og ikke triac?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by mickelin »

Lcmr-1000 fungerar fint för detta. Om du inte vill byta ut reläet inuti brytaren, kan du ju koppla ett extra relä på utgångrn och på så vis få funktionen du önskar. Blir kanske lite trångt i väggdosan, men det löser du säkert.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by tronde »

mickelin wrote:Lcmr-1000 fungerar fint för detta. Om du inte vill byta ut reläet inuti brytaren, kan du ju koppla ett extra relä på utgångrn och på så vis få funktionen du önskar. Blir kanske lite trångt i väggdosan, men det löser du säkert.
Takk,
Jeg får kjøpe en, og se hva som kan gjøres.
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by jonasolof »

Någons om prövat att byta reläet i en vanlig extern Nexa eller GAO? Behöver växlande relä enpoligt tvåvägs för svagström.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by krambriw »

http://www.minhembio.com/Frater/180405

Inte 100% vad du söker men kanske en ide

mvh
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by mickelin »

Och här hur man kan göra med en extern, gamla modellen:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=182375
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Innbygningsmotaker med vekslende utgang?

Post by jonasolof »

Jag föredar att modifiera Clas Ohlssons GAO/Everflourish brytare, för de är lättöverskådliga och gediget byggda och har dessutom god räckvidd. Det är dessutom lätt att plocka ut kretskortet för lödjobbet. Jag låter det befintliga reläet sitta kvar och kopplar spolen till ett högohmigt relä parallellt med originalets spole. Det nya reläet är på 2880 ohm och det gamla på ca 400 så det bör inte belasta matningen för hårt, Det är miniatyrreläer så jag fäster bara det nya reläet ovanpå det gamla, rygg mot rygg. Två trådar genom ett borrat hål i kortet (det finns gott om plats) till undersidan där anslutningarna till originalreläet kan lödas fast. Jag vill ha tvåpoligt växlande så det blir sex trådar ut från reläkontakterna, dubbblerar vanlig telefonsladd som får gå ut genom ett hål i sidan. Gör extra isolering med krympslang innanför skalet. Sladdarna till reläkontakterna kommer inte ens i närheten av andra ledningsbanor i brytaren. Den enda reservationen skulle vara överslag mellan spole och kontaktsida, men reläet ska tåla 1000 volt enligt spec nedan.

Datablad för Elfa relä artikel 37-109-52

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... Data_E.pdf

Kollar nan bland mängden signalreläer hos Elfa hittar man t o m fyrpoliga reläer och det finns tvåpoiiga med spolresistans 3, 4 eller 5 tusen ohm om man har dubbier över parallellkopplingen.

Den ursprungliga funktionen med brytning av 240 lämnas intakt. Kan sätta i t ex en liten natt-LED lanpa som visar när reläet är aktiverat.
Ska ha flera sådana här till att påverka värmepump (sänk temp, kalla patron osv). Kontakt nummer två går till ingången på en smartSMS som skickar SMS så jag får kvitto på åtgärden,

NB De bryrtare jag använder ärinte inbyggnadsbrytare utan vanliga som man sätter i vägguttag.
Post Reply