Går detta att lösa?

Moderator: Telldus

Post Reply
Frena
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Går detta att lösa?

Post by Frena »

Hej,

Tänkte försöka få till en lösning där jag kan läsa av om mitt larm är aktiverat eller inte. Larmet lämnar 12V ut när det är aktiverat och ingen spänning när det inte är aktiverat.
Inbillar mig att jag skulle kunna koppla ihop detta med Nexa och Tellsticken, om jag lyckas få till en lösning.

Någon som kan hjälpa mig?
Behöver alltså någon sändare som kan skicka till Tellsticken. Finns det Nexa med "extern" ingång? Kanske kan slakta en enkel fjärrkontroll om det går? Nästa problem är att lösa så att sändaren inte sänder konstant eftersom larmet ger konstant spänning ut. Någon form av relä?

Hoppas någon kan hjälpa mig med att lösa ovanstående.

TACK!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by krambriw »

Varför inte slakta en nexa magnetkontakt?

Antingen bryta upp den och koppla in kontakterna från ett 12V relä parallellt över tungelementet. Om du inte vill grotta inne i elektroniken, ersätt permanentmagneten med en elektromagnet (spole med järnkärna som matas med 12 V av ditt larmsystem)

Den kommer att sända då du förändrar statusen, dvs när du till- respektive frånkopplar ditt larmsystem

mvh & lycka till
Frena
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by Frena »

Funkar det så är det klockrent!
Skall ta mig till en Kjellbutik imorgon och köpa en.

Återkommer när jag testat.

Tack!
Frena
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by Frena »

Har nu fixat till lödningarna och programmerat larmet.
Funkar perfekt att sända signal. Väntar nu bara på Tellsticken så jag kan börja konfigurera det också :)

Tack för hjälpen!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by krambriw »

Cool,

Hur vet du att den sänder? Har du programmerat en nexa mottagare för detta?

mvh
Frena
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by Frena »

Japp, precis, testade med en vanlig Nexamottagare kopplad till en lampa. Funkar perfekt! Skall bara få till allt i Switchking.
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by rodak »

Hej :)
Bumpar en gammal tråd.

Har ett larm som kan lämna 12v vid till/frånkopplig med följande möligheter:
turn ON; turn OFF; activate PULSE.
Pulse går att styra enligt följande:
Options: pulse time 2s (default); pulse time 30s; pulse time 2m; pulse time 4m.
Kan jag få till detta på något sätt:
När jag larmar på så skickar larmet ON eller PULSE så att en lampa som är kopplad till ett nexa uttag tänds.
Sedan när jag larmar av så skickar larmet OFF eller PULSE så att samma lampa släcks?

Ni skriver något med magnet kontakt. Kan man lura den med en 12v signal? Vad behövs då för komponenter?

Tanken är inte att ha en riktig lampa utan en låtsas lampa. Nu när events har kommit ger detta fina möjligheter.
Om "låtsaslampan" är tänd (alltså larmet på) så sker en massa events som tändning ock släckning av belysning.

Please help :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Går detta att lösa?

Post by etompau »

En gammal regel; där förståndet tar slut sätter man ett relä.
Ett DIL-relä från Kjell o Co: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... -no-p36111 kopplat till din larmutgång, och en tvåkanalssändare WBT-912 kopplat till reläets kontakt borde lösa ditt problem.
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by rodak »

etompau wrote:En gammal regel; där förståndet tar slut sätter man ett relä.
Ett DIL-relä från Kjell o Co: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... -no-p36111 kopplat till din larmutgång, och en tvåkanalssändare WBT-912 kopplat till reläets kontakt borde lösa ditt problem.
Tackar :)

Men jag som inte fattar något om kopplingar
Hur ska jag koppla detta?

Vilka ben till +12v och 0 på mitt larm?
Samt vilka ben på WBT-912?

http://www.kjell.com/.mvc/Document/File ... 2c017475b0

+12v på ben 2 och 0 på ben 6?
Sedan WBT-912 på ben 1 eller 14 och 8 eller 7?

Fungerar detta relär med puls eller med konstant +12 för on och 0 för off?

Det står något sådant om min larmutgång:
The 12V terminal can be used to supply 12V (up to 36mA)
36mA, fungerar det med detta relät som du länkar till?

Sorry men är ganska grön på sånt.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Går detta att lösa?

Post by etompau »

Utgången från ditt larm, koppalr du till reläspolen, ben 2 och 6.
Reläets kontakt, ben 1 och 7 eller 8 och 4 kopplar du till en av ingångarna på sändaren. Sändaren har en bild på kåpan som tydligt visar hur det ska kopplas.
Reläet drar när larmet ger ut 12 v, puls eller konstant det spelar ingen roll för reläet.

Spolen har enligt databladet en spolresistans på 1000 ohm vilket då ger en ström på 12 mA vilket är under de specificerade 36 mA.
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by rodak »

etompau wrote:Utgången från ditt larm, koppalr du till reläspolen, ben 2 och 6.
Reläets kontakt, ben 1 och 7 eller 8 och 4 kopplar du till en av ingångarna på sändaren. Sändaren har en bild på kåpan som tydligt visar hur det ska kopplas.
Reläet drar när larmet ger ut 12 v, puls eller konstant det spelar ingen roll för reläet.

Spolen har enligt databladet en spolresistans på 1000 ohm vilket då ger en ström på 12 mA vilket är under de specificerade 36 mA.
Tack igen för ditt svar, nu trillar det mesta på plats :)

Men menar du att om jag skickar en 12v puls som varar i 2 sekunder, slår relät till och stannar i läge "Till"?
Och sedan nästa gång jag skickar en 12v puls så slår relät om till läge "av".
Växlar det varje gång jag skickar puls?

Eller måste jag skicka konstant 12v för att relät ska dra och jag får funktionen "till"
Sedan när jag slutar skicka 12v så slår det "av".

Du skriver att båda sätten ska funka, men jag får inte ihop hur det skulle funka.
Men jag tänker kanske på klassiska bil relän som bara drar när man skickar ström konstant och släpper när man slutar skicka ström?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Går detta att lösa?

Post by etompau »

Nej, reläet växlar inte, utan det drar och sluter sin kontakt vid spänning. Spänning = kontakt sluten, ingen spänning = kontakt öppen.
Jag tolkar det som att du kan programmera utgången i ditt så att larmet lägger ut 12 V när larmet är aktiverat, alltså ingen puls.
Detta sätt borde då fungera. När du aktivera larmet drar reläet, sändaren sänder en till-signal, vid frånslag av larmet försvinner 12 V , reläet faller och sändaren skickar en från-signal.
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Går detta att lösa?

Post by rodak »

etompau wrote:Nej, reläet växlar inte, utan det drar och sluter sin kontakt vid spänning. Spänning = kontakt sluten, ingen spänning = kontakt öppen.
Jag tolkar det som att du kan programmera utgången i ditt så att larmet lägger ut 12 V när larmet är aktiverat, alltså ingen puls.
Detta sätt borde då fungera. När du aktivera larmet drar reläet, sändaren sänder en till-signal, vid frånslag av larmet försvinner 12 V , reläet faller och sändaren skickar en från-signal.

Då vår det som jag tänkte och det fungerar som ett vanligt relä :)
Trodde först det var något high-tech relä som bara behövde en puls med ström för att växla on/off så slapp man ha konstant matning med 12v.
Men nu är jag med. Blir till Kjell&Co senare.

Tusen tack för din hjälp och tålamod. :wave:
Post Reply