Jula termometer fungerar

Moderator: Telldus

Post Reply
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Jula termometer fungerar

Post by hader »

Hej igår slog jag till på en termometer från jula för 149 :- och vill meddela att den fungerar med Telnet.
Här kommer länken.
http://www.jula.se/tradlos-ute-innetermometer-943090
Attachments
net
net
Skärmavbild 2011-12-12 kl. 08.39.07.png (23.88 KiB) Viewed 21141 times
rpihl
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by rpihl »

Hej.
Slog också till på en termometer 943090 från Jula.
Funkar klockrent. info kom efter ca: 30min. -men klockan verkar lite trött. Kör en timma efter
mercante
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by mercante »

Måste man köpa både temperaturgivare och mottagare från Jula? finns inte bara sändare/sensor? känns onödigt om man vill ha flera.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by gein »

mercante wrote:Måste man köpa både temperaturgivare och mottagare från Jula? finns inte bara sändare/sensor? känns onödigt om man vill ha flera.
Vad jag kan se så ser givaren identisk ut med den på Teknikmagasinet. Och där går den köpa separat. http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod ... tnr=340661
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

Va har ni för erfarenhet av denna Termometer?

Köpte 2 stycken i går, Funkar skapligt när jag har den inomhus, Men så fort jag satte den på utsidan så
får jag inga uppdateringar, Då pratar vi typ endast 10 meter mellan den å Tellsticken??

Fler som upplever samma sak??
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

hadroli@gmail.com

Post by hader »

Min är ute och avståndet som jag kan beräkna liggen mellan 10-15 m med väggar i mellan och det funkar.
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

Kan ju vara mottagaren i Tellstick Net som inte e helt hundra i min...
Hade varit jävligt bra om man kunde mäta ut signalstyrkan...
mercante
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by mercante »

Hoffan wrote:Va har ni för erfarenhet av denna Termometer?

Köpte 2 stycken i går, Funkar skapligt när jag har den inomhus, Men så fort jag satte den på utsidan så
får jag inga uppdateringar, Då pratar vi typ endast 10 meter mellan den å Tellsticken??

Fler som upplever samma sak??
Satte min utanför dörren och fick ingen signal. Tog in den och först när den var en meter från Net fick den signal... efter 1,5 tim. Visar en timme fel på senast uppdaterad. Ska nu flytta ut den och se om den fortfarande har kontakt.
mercante
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by mercante »

mercante wrote:
Hoffan wrote:Va har ni för erfarenhet av denna Termometer?

Köpte 2 stycken i går, Funkar skapligt när jag har den inomhus, Men så fort jag satte den på utsidan så
får jag inga uppdateringar, Då pratar vi typ endast 10 meter mellan den å Tellsticken??

Fler som upplever samma sak??
Satte min utanför dörren och fick ingen signal. Tog in den och först när den var en meter från Net fick den signal... efter 1,5 tim. Visar en timme fel på senast uppdaterad. Ska nu flytta ut den och se om den fortfarande har kontakt.
Har nu för en timme sedan flyttat ut tempgivaren (ca 5 meter från Tellstick Net) och får ingen signal.
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

Jag har nu precis lagt både min NET å tempgivaren orgoinal mottagare brevid varandra... så nu skall vi se hur det slutar..
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

Å det jag kom fram till är nu då att det är dålig räckvidd på dessa givare... Klarar inte ens 10 meter genom en vägg..
Fast det e väl lite så att man får va man betalar för..
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by gein »

Jag har som sagt en Teknikmagasinet-variant som jag tycker ser likadan ut: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 0S%e4ndare&
Den sitter just nu så pass till att den behöver gå igenom 2 (tunna) väggar och uppskattningsvis 15 m för att komma fram till Tellstick Net och det är inga problem vad jag kan märka.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Nexauser »

Instämmer med gein, jag har också en givare från Teknikmagasinet och den fungerar bra.
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

Kan det vara så jävla illa att det inte e helt samma skit innanför skalen på dessa 2..
bgma1961
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrköping

Re: Jula termometer fungerar

Post by bgma1961 »

Hoffan wrote:Kan det vara så jävla illa att det inte e helt samma skit innanför skalen på dessa 2..
Dom är inte bara lika, det är samma dvs det är VIKING. Kjell & Company har den oxo, vet inte om dom har lösa givare men den kompletta.
/Bengt-Göran
Post Reply