Ljussensor / skymningsrelä

Moderator: Telldus

Post Reply
Lind1977
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ljussensor / skymningsrelä

Post by Lind1977 »

Hej!

Har haft min Tellstick Net några veckor nu och tycker överlag den fungerar ganska bra, tydligen lite problem med överbelastad server förut..
Tycker att ibland missar den att tända / släcka vissa enheter, har dock blivit bättre när jag valt avancerat och upprepar utsignalen 3 ggr.

Nu till topic..
Använder idag solens upp / nedgång för att tända viss belysning. Det fungerar ju ganska bra om det är klart ute, men när det känns som om solen går ner kl 12 på dagen vore det ju toppen med skymningsrelä, finns det någon sådan som skulle kunna kopplas, helst till Telldus live / Tellstick.net :) Om inte hoppas jag att denna tråd kan skapa lite trevliga tankar och lösningar.

/ Andreas
Zeta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ljussensor / skymningsrelä

Post by Zeta »

Det finns ju skymningsrelä från nexa som kommer att gå att använda så fort tellstick net & live klarar av att ta emot signaler vilket är på G.
Så vi är en del som väntar på denna funktion som finns i tellstick duo.
jajnas
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Ljussensor / skymningsrelä

Post by jajnas »

Vad jag har förstått (är ingen ägare av NET, utan har en DUO) kan Tellstick Net nu ta emot signaler från temperatursensorer. I framtiden kommer det säkert gå att använda datan från dessa givare och genom det trigga scheman, exempelvis "Om temperaturen är mindre än 10 grader, sätt på motorvärmaren.". Skulle det bli verklighet, kan man redan då lösa problemet, utan stöd för Nexas skymningsrelä.

På Switch Kings forum (http://www.switchking.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=450) har Palle500 kommit med ett riktigt smart förslag, med guider, hur du omvandlar en tempsensor till ett skymningsrelä.
Besök min blogg om teknik och hemautomation: JDahl.se. Eller mina andra sidor Köpa antivirus och Snabbare Dator
Kurdsson
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ljussensor / skymningsrelä

Post by Kurdsson »

Lind1977 wrote:

Tycker att ibland missar den att tända / släcka vissa enheter, har dock blivit bättre när jag valt avancerat och upprepar utsignalen 3 ggr.



/ Andreas

Var väljer man avancerat?
Post Reply