fler temperaturgivare?

Moderator: Telldus

johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

fler temperaturgivare?

Post by johe71 »

clas ohlson har tagit bort 36-4055 från sin hemsida... hittar den inte under något annat nummer när jag söker på sidan heller...

så min fråga är, eftersom det var den enda billiga temperaturgivaren i er lista och den inte finns kvar längre: när/om kommer det stöd för fler temperaturgivare?

jag vet iof att Art.nr: 340661 från teknikmagasinet fungerar trots att ni inte har den i listan över kompatibla enheter... men det är ju inte "officiellt" :)
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by stefan.persson »

Vi kommer att lägga till stöd för fler temperaturgivare efter hand, det finns ingen exakt tidsplan. Först och främst ska vi i alla fall verifiera den mottagare från teknikmagasinet som du länkar till, så att vi kan lägga till den i den "officiella" listan istället för den borttagna Clas Ohlson-enheten.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by LoA »

Jag tycker att det börjar bli dags med en tidsplan för detta. Många har köpt duo:n men stödet för tempgivare är ju skralt. Jag skulle vilja veta när det kommer stöd för en givare med temp & RF?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by krambriw »

Och det viktiga är att man börjar stödja kvalitetsgivare typ Oregon. Dom andra typerna från Leksaksmagasinet mfl duger inte noggranheten på, dom är också alldeles för ojämna i kvalitet.

Jag har en fem sex stycken av den enkalre typen samt 4 Oregon. Om man ställer alla bredvid varandra ett par timmar så förstår ni vad jag menar...


mvh
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by mickelin »

Och gärna classes UPM givare!
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by LoA »

Jag har också ett antal Oregon och eftersom vet att specifikationerna för dessa givare finns hos Telldus och det uttryckligen sas att Oregon skulle prioriteras så hade jag en förhoppning om att detta skulle ske relativt snart efter produktsläpp.

Skulle vara intressant att höra en kommentar från Telldus angående detta!?
danielgidlof
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by danielgidlof »

Jag har ett tiotal UPM-givare (http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =154374067) som jag idag läser med egenutvecklad hårdvara/mjukvara. Jag ser fram emot att kunna byta ut min hårdvara mot TellStick Duo alt. Net.

Fördelar med givaren:
* 60 kanaler
* Kan användas med inbyggd eller extern givare (givarkabel ingår).
* Sänder luftfuktighet
* Sänder batteristatus
* Mycket bra batteritid. Har använt några i snart fem år utan att byta.
* Display
* Helt ok noggranhet. Har inte testat mot ackrediterad termometer men givarna visar samma temperatur om de är placerade på samma ställe.

Jag har själv avkodat givaren och kan hjälpa till med information om protokollet om det önskas.

Mvh.
Daniel
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: fler temperaturgivare?

Post by fredrik.gullberg »

UPM-sensorn från Clas Ohlson är mycket intressant; http://developer.telldus.se/ticket/104
@Daniel, har du mer information om protokollet än det som finns länkat i ticketen ovan?
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
thompabompa
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by thompabompa »

När det ändå pratas temperaturgivare (och med risken att ämnet redan tagits upp i någonannan av de net/temperatur-trådarna på forumet) så skulle det vara väldigt intressant med temperaturtriggers i Live.
Alltså i stil med; om tempgivare 1 är under X grader, slå på brytare 2. Om 1 är över Y grader, slå från brytare 2. Ja, ni fattar. Perfekt att använda för frostvakter, uppvärmning av hus etc etc.
Är något sånt inplanerat?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by gein »

danielgidlof wrote:Jag har ett tiotal UPM-givare (http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =154374067) som jag idag läser med egenutvecklad hårdvara/mjukvara. Jag ser fram emot att kunna byta ut min hårdvara mot TellStick Duo alt. Net.

Fördelar med givaren:
* 60 kanaler
* Kan användas med inbyggd eller extern givare (givarkabel ingår).
* Sänder luftfuktighet
* Sänder batteristatus
* Mycket bra batteritid. Har använt några i snart fem år utan att byta.
* Display
* Helt ok noggranhet. Har inte testat mot ackrediterad termometer men givarna visar samma temperatur om de är placerade på samma ställe.

Jag har själv avkodat givaren och kan hjälpa till med information om protokollet om det önskas.

Mvh.
Daniel
Den där ser ju riktigt intressant ut! Skulle gärna ersätta delar av mitt befintliga 1-wire-nät med sådana givare.
danielgidlof
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by danielgidlof »

Jag har ingen mer info än det som står i ticketen men det ser ju väldokumenterat ut. Önskar att det hade varit det för fem år sedan också. =) Jag fick aldrig till checksumman så jag raderar istället föregående värde om det skiljer sig för mycket både mot nuvarande och det som föregick det föregående.

Jag använder några av givarna i kombination med sändare (som jag också ser fram emot att kunna byta ut) för att styra motorvärmaren. En givare ute är mappad mot en mottagare ute (Clas Ohlsson 36-2348) och en givare i garaget är mappad mot en mottagare i garaget. Sedan kör jag veckoschema/enskilda schemaläggningar där jag bestämmer när bilen ska användas. Beroende på temperatur, slår brytarna ute och i garaget på så att bilen är lagom varm när den ska användas oavsett var den står. Mycket praktiskt och ekonomiskt.

Jag trixade lite med 1-wire givare tidigare men övergav det då det blev för bökigt. Insåg att halva jobbet redan var gjort då det fanns trådlösa tempgivare och switchar att köpa.

Mvh.
Daniel
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: fler temperaturgivare?

Post by fredrik.gullberg »

Har så smått börjat att kolla på datat från sensorn och protokollet, dokumentationen verkar iaf. stämma.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by krambriw »

Klart den stämmer, det finns ju redan implementationer som kör sedan flera år tillbaka (aka NetHomeServer)

http://wiki.nethome.nu/doku.php/start
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: fler temperaturgivare?

Post by fredrik.gullberg »

krambriw wrote:Klart den stämmer
:D
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: fler temperaturgivare?

Post by albinsson »

Jag förstår inte riktigt hur man ska tyda tickets men

http://developer.telldus.se/ticket/104

Betyder "set to fixed" att Clas Ohlsons UPM ska fungera nu?

Jag har ju nån sån givare men jag ser den inte i tellstick duos händelselogg (i switchking)...
Post Reply