Modifiera Telldus temperaturmätare till att logga tid en enhet har spänning?

Moderator: Telldus

Post Reply
Torgny75
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Modifiera Telldus temperaturmätare till att logga tid en enhet har spänning?

Post by Torgny75 »

Hej!
Jag har en pump som jag vill mäta hur ofta och länge den pumpar (den går på temostat) och se det enkelt i en graf.
Funderar på om man kan modifiera en https://telldus.com/p/termometer-och-hy ... r-433-mhz/ som då går att se under sensorer i Tellstick net och då vid spänning visa ett värde och utan spänning visa ett annat. Någon som testat?
MVH
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Modifiera Telldus temperaturmätare till att logga tid en enhet har spänning?

Post by etompau »

Ersätt termistorn i sensorn med ett fast motstånd, kanske 5-10 kohm. Då kommer den att konstant rapportera ett fast specifikt temp-värde.
Sedan får du fixa något relä som kopplar in ett motstånd parallellt över bef. motstånd. Reläet styrs av spänningen till pumpen.

Sensorn kommer då att rapportera två fasta temp-värde beroende på om pumpen har spänning eller ej.
Torgny75
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Modifiera Telldus temperaturmätare till att logga tid en enhet har spänning?

Post by Torgny75 »

Lite så jag tänkte. Undrade bara om någon genomfört liknande. Om det inte är en termistor är det ju besvärligare. Det finns ju många lösningar.
En spole för 240V som skapar lite magnetfält och ett tungelement.
Post Reply