Tellstick tappar kontakten ofta...

Moderator: Telldus

Post Reply
AndersSven
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by AndersSven »

Hej, har en Tellstick på landet kopplad till min router (Synology) på vanligt sätt, Tellstick ställer sig i off-line läge då och då vilket är mycket irriterande. För att avhjälpa detta måste jag starta om Tellstick på plats, vilket jag inte är. Att starta om routern hjälper inte, det kan jag göra off-site. Ser att Tellstick är ansluten till nätverket (IP-adress finns). Har någon annan råkat ut för detta, någon som har en bra lösning att föreslå??

Vänligen
Anders
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by etompau »

Har kört 5-6 Net och ZNet på ADSL, fiber och mobilt bredband i många år utan behov att starta om dom.
Vad är det för enhet du har, Net eller ZNet?
Om Net, kör du senaste FW på den (v. 17).

Ett tips kan vara att tilldela den en fast IP-adress i routern.
AndersSven
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by AndersSven »

Tack för återkoppling, jag använder ZNet (Tellstick ZNet v2), har tilldelat enheten en statisk IP-adress i routern (DHCP reservation). Jag tar spänningen via en USB-kontakt på routern till Tellstick, tanken med detta var att kunna kort stänga av Tellstick om jag startade om rutern, vilket jag kan göra när jag är off-site, men det fungerar inte, spänningen bryts inte i usb-portern då routern startas om. Skulle vilja bryta spänningen till Tellstick kort via wifi/internet men vet inte hur detta skall gå till......
Tacksam för alla synpunkter..'
/Anders
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by etompau »

OK. Tänk på att frekventa omstarter av ZNet i förlängningen kan skapa mer problem än det löser (korrupt minne etc).
Kanske testa med att strömmata ZNet med en traditionell USB-adapter istället.

Hur ser historiken ut för problemet: har det alltid varit så här, under hur lång tid? Hur ofta sker uppstår problemet, varje dag/vecka/månad ?
Är där något stabilitetsproblem med internetförbindelsen eller övrig nätverksutrustning som kan orsaka felet?

Det finns en hel del WiFI-strömbrytare att välja på, ett exempel:
https://www.kjell.com/se/produkter/smar ... ack-p51639
AndersSven
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by AndersSven »

Tack för återkoppling.
- Historik - Tellstick hanmnar i off line kanske 3-4 ggr/år, inte oftare, helt slumpmässigt.
- Tellstick finns som enhet i nätverket med den fasta ip adressen, ser inget fel i routern.
- Det enda som hjälper är att starta om Tellstick, men detta kan jag bara göra på plats.
- En WiFi-brytare som jag kan manövrera oberoende av min Tellstick och dess nätverk skulle kanske lösa problemet, jag skall undersöka saken hos Kjell. En förutsättning är dock att jag kan manövrera denna av/på när jag inte är på plats och Tellstick är off line - är osäker på om det är så.
- Det gnager dock att jag inte förstår varför detta händer, men det verkar ju inte vara så vanligt, har inte hittat något om detta på forumet.

Synpunkter?
/Anders
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by etompau »

Den länkade WiFi-brytaren ska kunna styras oberoende av status på din Znet. Den kräver givetvis att internetförbindelsen och det trådlösa nätverket fungerar för att kunna manövreras på distans.

Som sagt, testa gärna med att mata ZNet via en separat USB-laddare.

Har du kollat så att routern är up-to-date när det gäller programvara?

Vad är det för typ av internetförbindelse, fiber/mobilt bredband/ADSL?
AndersSven
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by AndersSven »

Tack.
- Jag skall lägga över strömmatningen till en vanlig USB-laddare. Kan matningen via routerns usb-uttag (5V) påverka TellSticken negativt?
- En länkad WiFi-brytare som kan styras oberoende via routern/wifi låter intressant, skall prova.
- Routern är uppdaterad och fungerar felfritt (Synology 2600).
- Internetförbindelse via fiber.
- Stör mig att routern "ser" TellStick och ger ip-adress men att den ändå är offline......

/Anders
AndersSven
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by AndersSven »

Nu har jag skaffat en wi-fi-brytare (tp-link kasa) som gör att jag kan starta om Tellstick via wifi och routern (när jag inte är på plats), det blir en väldigt bra lösning tror jag! Det är ju dock inget bra betyg till Tellsick att den måste startas om då och då.
Tack för synpunkter och tips.

/Anders
Laol
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by Laol »

Hej! Jag har haft samma problem med att det ibland funnits behov av att starta om Telldusenheten. Vi har löst det med en WiFi-styrd brytare och det har fungerat bra. Själva routern startas om varje natt med en gammaldags timer efter erfarenheter av då bredbandsleverantören kräver omstarter. Detta har hänt några gånger och dår vårt nätverk varit okontaktbart vilket är störande när det används för att styra uppvärmning 35 mil bort. Dessa två åtgärder har dock fungerat bra senaste året. // lars
Humao
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar kontakten ofta...

Post by Humao »

Min Znet Lite hängde sig ibland. Problemet var vindsensor som gick sönder och skickade mängder med signaler så Znet hängde sig. Nu kan den vara igång i flera månader utan problem.
Post Reply