Problem med Nexa LMDT-810, hjälp!

Moderator: Telldus

Post Reply
virtual1
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med Nexa LMDT-810, hjälp!

Post by virtual1 »

Hallå,

Har en Tellstick net v2 och en Nexa LMDT-810, men har enorma problem med rörelsesensorn, efter många om och men fick jag detektorn att reagera i Telldus live. Jag använder den mot ett fjärrstyrt uttag och vill att en utelampa på en friggebod ska tändas då sensoen går i igång. Jag har gjort ett händelseschema som funkar utmärkt om jag triggar aensorn via telldus live, då tänds lampan som den ska och släcks c:a 10 min senare. Men jag kan för mitt liv inte få sensorn att trigga som den ska då jag går förbi den. Har testat lägena M och L och får noll respons från sensorn fast det är mörkt ute. Läget H funkar hyfsat om jag tar in sensorn och har den inomhus, då tänds lampan då jag går förbi och släcks senare. Men så fort jag tar den utomhus och sätter upp den på friggebodsväggen så är det som den totalt dör. Hur jag än går förbi, skakar på den, tar ur batterier och stoppar in den igen, växlar mellan läget M och H så händer noll!!! Jag kan utan problem fortfarande trigga sensorn via telldus live, så avståndet är inte för långt till tellsticken. Vad är problemet???? Och borde inte i senorn lysa rött då man går förb oavsett kopplingen?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med Nexa LMDT-810, hjälp!

Post by etompau »

Ljusnivåinställningen måste stå i läga "H" för att detektorn ska fungera under alla ljusförhållanden.

Att du manuellt triggar sensorn i Telldus Live säger inget om funktionen för detektorn. På din beskrivning låter det som att radiosignalen från detektorn helt enkelt inte når fram till din Tellstick. Testa funktionen med detektorn i närheten av din Tellstick, när du ser att det fungerar som tänkt så kan du flytta den till önskad plats och testa funktionen.

Tidsinställningen i detektorn bör stå på 5 sekunder. Står den i något annat läge så skickar detektorn ingen ny On-signal förrän inställt tid har löpt ut.
Dioden i detektorn lyser till när detektorn triggas och skickar en radiosignal. Har du en tidsinställningen i detektorn på ex. 1 eller 5 minuter så tänds inte dioden under 1 eller 5 minuter efter att den har triggats.
Post Reply