Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Moderator: Telldus

tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Dette fikser du helt fint. Så lenge du får ut verdier fra en sensor kan den koples sammen med en sender som leses av Telldus.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

OK, nu har jag fått grejerna från killen i Tyskland.

Efter en hel del slitande av hår och tandagnisslan (behöver inte gå in på detaljerna, men det handlade om allt från saknade drivrutiner i min Mac, till val av fel USB-kabel och en defekt Nano) så har jag kommit så långt att jag nu har en sensor som skickar (enbart!) lufttryck till Serial Monitor i Arduino EDI:n! :D Jag ska experimentera lite med "sleep mode" och/eller fördröjning i koden eftersom det är rätt onödigt att skicka data varje sekund.

Nästa steg är att läsa på om hur jag integrerar sändaren i systemet. Jag håller också på att göra ett schema i Fritzing, så jag kan spara en grafisk bild av projektet.

Återkommer när jag kommit lite längre, för jag är övertygad om att jag kommer behöva lite hjälp med sista steget...att få Telldus Live! att snappa upp signalerna.

(Jag förstår inte varför jag haft ett så långt uppehåll när det gäller Arduino...det är ju väldigt kul, även om jag fortfarande inte kan ett smack om C++ :lol: )
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Det høres bra ut :D

Nei, du behøver ikke å sende data hvert sekund. Det er heller ikke tillatt over 433MHz. Der er det en grense på 10%, og radiokoden bruker vel ca. 0,2 sek om jeg husker rett. Det har heller ingen praktisk nytte å drukne Telldus med data som ikke brukes til noe.

Sleep har du ikke noe nytte av med Arduino Nano, for den bruker alt for mye strøm til at det betyr noe å spare strøm i koden. En enkel delay på noen sekunder er mer enn godt nok hvis arduinoen ikke skal gjøre noe annet enn å være sensor. Hvis du derimot lager noe med en ren Atmega328 chip, eller stripper ned en Arduino pro mini vil du kunne spare nok strøm i koden med sleep til at det betyr noe.


Når det gjelder Nano, er det en ting man må være klar over. Det finnes to ulike bootloadere for dem. Man kan ikke se hvilken type man har, men det er et valg i menyen for Nano 328 [med ny boot loader], 328 (old boot loader) [den gamle] og 168 som er en versjon med mindre minne. Hvis man prøver å laste opp kode til en annen boot lader enn hva programmet forventer, blir det udefinert feilmelding.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Ja, det är alltid lika tillfredsställande när något fungerar som man hoppats...på samma sätt som det är otroligt frustrerande när det inte gör det! :D

Drar Nano mycket (mye ) ström? Jag trodde den drog väldigt lite ström... :roll:

Japp, boot loadern var en av de grejer som gav mig gråa hår innan jag fick ordning på det. Det tog en stund innan jag hittade info om "old bootloader", och alla de andra grejerna som var knas, men till slut fick jag ordning på allt genom uteslutningsmetoden.

Jag har försökt få till sändarkoden, men jag har inte lyckats få någon reaktion i "serial monitor". Jag har testat ett library från Radiohead som heter "ask_transmitter", och den går fint att ladda upp i Nanon...men jag får inget svar i monitorn.

Så här har jag kopplat:
Telldus Barometer_bb.jpg
Telldus Barometer_bb.jpg (344.23 KiB) Viewed 10221 times
När jag väl får sändaren att funka kommer jag till det jag aldrig lärde mig sist jag grejade med Arduino, o ch som jag verkligen vill lära mig: hur man lägger in två olika funktioner på samma Arduino. Här ska ju Nanon först läsa av sensorn och sedan skicka datan via sändaren.

Hoppas att du kan hjälpa mig med det tronde. :oops:
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Nano (og de andre kortene) drar mye mer strøm enn en ren chip fordi det er mer elektronikk på dem. Det kortet som er enklest å få ned forbruket på er pro mini. Den har ikke serie-USB konverter, og det er relativt enkelt å kople bort lysdioder og spenningsregulatorer.

Du kan se litt her http://www.home-automation-community.co ... l-battery/

Det finnes mye mer å lese om hvordan man kan kjøre arduinoer på batteri hvis du leter litt.

Jeg ville begynt med å teste den radiokoden som du tenker å bruke uten å kople til noen sensorer. Hvis du bruker det jeg har for regnmåleren, vil den koden for PCR800 som ligger her https://www.gyrator.eu/arduino4telldus/ ... works.html

komme opp i Live! som tre sensorer hvis du kopler inngangen på senderen til pinne 7 (D7) hvis du ikke endrer koden til en annen pinne.

Det står i koden hva som er sensor 1, 2 og 3, og du kan bare slette de to du ikke behøver. Når det vises verdier i Live!, er du klar til å gå videre.


Der finner du dette:
PCR800_TX.(25397);setRainRate // Input value for rain rate. 1 = 0.1mm. Max value is 25397 (2539.7 mm) if the conversion factor is 2.54.

Bytt ut 25397 med variabelen fra sensoren din for å sende verdi som Rain Rate-

Du finner også:

PCR800_TX.setTotalRain(253999); // Input value for total rain. 1 = 0.1mm. Max value is 253999 (25399.9 mm) if the conversion factor is 0.254.


Bytt ut 253999 med variabel fra sensoren for å sende verdi som total rain

Husk på at radiokoden ikke kjenner til desimaler, så du må multiplisere en verdi som har ett desimal med 10 før det mates inn. Som du ser i koden står det en del om konverteringsfaktorer. Det kommer av at radiokoden er beregnet på å sende over verdier i tommer (Oregon Scientific er amerikansk). Hvis du ikke endrer noe, vil alt gå metrisk, slik vi gjør det i vår del av verden. Det er også mye serieutskrifter i den koden som hviser hva som går ut, og hvordan det vil vises av Telldus, nettopp for å hjelpe til med å få det rett på grunn av overgangen mellom tommer og metrisk begge veier.

De to bibliotekfilene (*.h og *.cpp) som hører til min kode, lar du ligge i samme mappen som selve programmet (*.ino)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Jeg kan legge til at radiokoden min er satt opp med 9600 baud på serieporten. Den må passe til det du har valgt i seriemonitoren.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Tack tronde...det här är så kul!! :D

Nu har jag kört din kod med bara sändaren inkopplad till Nanon. Jag ändrade till pinne 2 (D2) eftersom jag bara lött på kontaktpinnar på de kontakter jag behöver på Nanon. Lustigt nog testade jag serial monitor innan jag ändrade i koden, och det fungerade fint då också.

Detta är resultatet:

Data for sensor 1

Input Rain Data for sensor 1

Input Rain Rate 25397
Conv. factor 2.54000
Input value as imperial 9998.82
Rounded imperial over radio 9999
TELLDUS will convert it to 2539.75 and show it as 2539.7
-
Input Total Rain 253999
Conv. factor 0.25400
In imperial over radio 999996
TELLDUS will convert it to 253998.98 and show it as 25399.9
Packet sent as 3F HEX

Data for sensor 2

Input Rain Rate 1000
Conv. factor 2.54000
Input value as imperial 393.70
Rounded imperial over radio 394
TELLDUS will convert it to 100.08 and show it as 100.1
-
Input Total Rain 10000
Conv. factor 0.25400
In imperial over radio 39370
TELLDUS will convert it to 9999.98 and show it as 1000.0
Packet sent as 4F HEX

Data for sensor 3

Input Rain Rate 300
Conv. factor 2.54000
Input value as imperial 118.11
Rounded imperial over radio 118
TELLDUS will convert it to 29.97 and show it as 30.0
-
Input Total Rain 30000
Conv. factor 0.25400
In imperial over radio 118110
TELLDUS will convert it to 29999.94 and show it as 3000.0
Packet sent as 5F HEX

END


I Live! ser jag nu tre nya sensorer!! :D

Skärmavbild 2020-01-28 kl. 21.13.30.JPG
Skärmavbild 2020-01-28 kl. 21.13.30.JPG (88.44 KiB) Viewed 10214 times
(Jag har döpt dem till respektive sensornummer som rapporterades i Serial monitor.)

Jag har inte riktigt uppfattat vilken av dessa tre sensorer som jag ska använda för mitt lufttryck...spelar det någon roll? Sen skriver du om att byta till variabeln från sensorn för Rain Rate respektive Total Rain. Var hittar jag variabeln från sensorn? Är det "SensorID" i Live!?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Den eneste grunnen til at det er tre senorer i den koden, er for å vise hvordan man kan dele radiokode mellom flere sensorer. Å få til det, var en av grunnene til at jeg begynte å endre på den.

Du behøver kun en sensor for å få sendt over din trykkmåler.

Alle sensorene i koden er som du ser like, mend ett viktig unntak: (pluss måleverdiene).
PCR800_TX.setSensorID(PCR800_1_ID); // Sensor ID according to the table shown above. Use hex value. (0x3F). 3F is ID.

I begynnelsen av koden finenr du:
int PCR800_1_ID = 0x3F; // SensorID for sensor #1. 3F is ID. See table above.
int PCR800_2_ID = 0x4F; // SensorID for sensor #2. 4F is ID. See table above.
int PCR800_3_ID = 0x5F; // SensorID for sensor #3. 5F is ID. See table above.

Der er det som er merket med blått den adressen som sensoren vil ha i Live!.

Som du ser i beskrivelsen, er det en bug i hvordan Telldus tolker denne adressen. 3F hex er egentlig 63, 4F hex er 79, of 5F hex er 95. nå ser jeg av skjermdumpen din at disse kommer ut som 169, 170 og 171 hos deg, Da her de vel fått inn enda en bug i den tellsticken du bruker. Jeg har den gamle blå / hvite, mens du vel har den nye?


I koden står det
// Code for sensor # 2

og så litt kode

og

// End code for sensor # 2

og tilsvarende for sensor #3

Du kan slette alt som dekker sensor #2 og #3.
Da sendes det kun ut for en adresse, og du har kun en sensor.



I den koden du bruker for å lese trykksensoren har du helt sikkert en variabel som representerer måleverdien. Det er denne variabelen som skal inn i parentesen der hvor det nå står et tall. Tallet står der bare for å få noe over til Telldus så man ser at det er kontakt.

En sensor vil alltid sende over en verdi for både total rain og rain rate. Det ligger dypt begravet i radiokoden, og er slik en original PCR800 er ment å være, men det er ikke noe iveien for at du sender over samme verdien for begge.


Hvilken kode er det du bruker for å lese sensoren?
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Jag har Tellstick Znet Lite v2 och jag förstår vad du menar med 63 respektive 169.

Jag tog bort allt som har med sensor # 2 och # 3, och nu har jag bara sensor # 1 i Serial monitor. De andra två är kvar i Live!, men så brukar det ju vara...att det tar lite tid innan "felaktiga" sensorer försvinner. Jag kan ju välja att ignorera dem, så syns de inte längre.

Om jag förstår dig rätt så tror jag att det är 0x76 jag ska sätta in som variabel istället för 0x3F för sensor 1. Denna variabel fick jag ändra från ursprungskoden för att få upp trycksensorn i Serial monitor när jag testade den.

Så här ser koden (som heter BMP280 sensortest) ut:

/***************************************************************************
This is a library for the BMP280 humidity, temperature & pressure sensor
This example shows how to take Sensor Events instead of direct readings

Designed specifically to work with the Adafruit BMP280 Breakout
----> http://www.adafruit.com/products/2651

These sensors use I2C or SPI to communicate, 2 or 4 pins are required
to interface.

Adafruit invests time and resources providing this open source code,
please support Adafruit and open-source hardware by purchasing products
from Adafruit!

Written by Limor Fried & Kevin Townsend for Adafruit Industries.
BSD license, all text above must be included in any redistribution
***************************************************************************/

#include <Wire.h>
#include <SPI.h>
#include <Adafruit_BMP280.h>

Adafruit_BMP280 bmp; // use I2C interface
// Adafruit_Sensor *bmp_temp = bmp.getTemperatureSensor();
Adafruit_Sensor *bmp_pressure = bmp.getPressureSensor();

void setup() {
Serial.begin(9600);
Serial.println(F("BMP280 Sensor event test"));

if (!bmp.begin(0x76)) {
Serial.println(F("Could not find a valid BMP280 sensor, check wiring!"));
while (1) delay(10);
}

/* Default settings from datasheet. */
bmp.setSampling(Adafruit_BMP280::MODE_NORMAL, /* Operating Mode. */
Adafruit_BMP280::SAMPLING_X2, /* Temp. oversampling */
Adafruit_BMP280::SAMPLING_X16, /* Pressure oversampling */
Adafruit_BMP280::FILTER_X16, /* Filtering. */
Adafruit_BMP280::STANDBY_MS_500); /* Standby time. */

// bmp_temp->printSensorDetails();
}

void loop() {
sensors_event_t temp_event, pressure_event;
// bmp_temp->getEvent(&temp_event);
bmp_pressure->getEvent(&pressure_event);

// Serial.print(F("Temperature = "));
// Serial.print(temp_event.temperature);
// Serial.println(" *C");

Serial.print(F("Pressure = "));
Serial.print(pressure_event.pressure);
Serial.println(" hPa");

Serial.println();
delay(10000);
}


Så vad blir nästa steg? Jag behöver väl ladda upp bägge koderna i Nanon på något sätt för att det ska funka att få sändaren att skicka BMP280:ans värden...eller räcker det med att byta 0x3F till 0x76 i koden för sändaren?

EDIT:

Nej, det räckte inte att bara byta 0x3F till 0x76 i koden för sändaren...jag testade och värdet för sensor # 1 är samma som i skärmdumpen jag la ut tidigare. Det här är dock en av de grejer jag älskar med Arduino...det är bara att testa. Funkar det inte som man hoppas så laddar man bara i en tidigare version av koden, så är man tillbaka! :D
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Nei, du misforsto meg. Du skal ikke endre adressen for sensoren (0x3F) med mindre du vil at den skal bruke en annen adresse. Den 0x76 som er i koden for sensoren, er dens kode på I2C bussen, og den må være slik for at sensoren skal kunne leses.

I koden fro BMP280 finner du
Serial.print(pressure_event.pressure);

Det med rødt bør være det som skal inn i min kode slik:

PCR800_TX.setRainRate(pressure_event.pressure);

og / eller

PCR800_TX.setTotalRain(pressure_event.pressure);


*****

For å kople kodene sammen tar du dette fra sensorkoden og limer inn før void setup(void) { i min kode

#include <Wire.h>
#include <SPI.h>
#include <Adafruit_BMP280.h>

Adafruit_BMP280 bmp; // use I2C interface
// Adafruit_Sensor *bmp_temp = bmp.getTemperatureSensor();
Adafruit_Sensor *bmp_pressure = bmp.getPressureSensor();




Dette limer du inn rett etter void setup(void) { i min kode (serial.begin har du allerede)


Serial.println(F("BMP280 Sensor event test"));

if (!bmp.begin(0x76)) {
Serial.println(F("Could not find a valid BMP280 sensor, check wiring!"));
while (1) delay(10);
}

/* Default settings from datasheet. */
bmp.setSampling(Adafruit_BMP280::MODE_NORMAL, /* Operating Mode. */
Adafruit_BMP280::SAMPLING_X2, /* Temp. oversampling */
Adafruit_BMP280::SAMPLING_X16, /* Pressure oversampling */
Adafruit_BMP280::FILTER_X16, /* Filtering. */
Adafruit_BMP280::STANDBY_MS_500); /* Standby time. */

// bmp_temp->printSensorDetails();




Dette limer du inn rett etter void loop(void) { i min kode

sensors_event_t temp_event, pressure_event;
// bmp_temp->getEvent(&temp_event);
bmp_pressure->getEvent(&pressure_event);

// Serial.print(F("Temperature = "));
// Serial.print(temp_event.temperature);
// Serial.println(" *C");

Serial.print(F("Pressure = "));
Serial.print(pressure_event.pressure);
Serial.println(" hPa");

Serial.println();
delay(10000);




deretter setter du inn variabelen som vist helt først.

Nå skal du teoretisk få utskrift fra sensoren din slik du har hatt, pluss den utskriften som følger av radiokoden.

Det er mulig at du får desimalfeil på trykket. Jeg ser ikke i koden om det er med eller uten desimaler. Da er det enten *10 eller /10 før det går inn i radiokoden.

Du skal kunne gjøre det slik
PCR800_TX.setRainRate((pressure_event.pressure) * 10);
Det er vel mulig å klare seg med en parentes, men jeg liker å bruke to.



Hvis ting går helt galt, skal jeg ha en BMP280 liggende et sted Jeg sjekket kjøpshistorikken på ebay, og jeg skal ha en ligende sammen med en del andre typer et sted.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Pass på at du ikke får med for mange { eller } når du klipper og limer inn. får fort merkelige feilmeldinger da.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

WOHOOOOOOO!!!! :D :D :) :clap:

Skärmavbild 2020-01-28 kl. 23.58.42.JPG
Skärmavbild 2020-01-28 kl. 23.58.42.JPG (40.79 KiB) Viewed 10191 times
Det här är så grymt!!! Jag vet inte hur jag ska kunna tacka dig tronde...mer än att bara säga TACK! Du är min stora hjälte för 2020!

Jag ska inte påstå att jag förstod så mycket av vad jag gjorde, men genom att följa dina utmärkta instruktioner (trots lite språkbarriär) så har du nu hjälpt mig lösa ett problem jag haft länge, att kunna logga lufttryck i Live!...och det till en kostnad på bara några tior istället för 2000 för den där dåliga Popp-sensorprylen.

Jag ska sätta mig och gå igenom koden lite noggrannare när jag mår lite bättre, och min hjärna är lite snabbare. Jag vill försöka "avkoda" koden, så att jag kan göra om allt med ljussensorn jag skaffade.

Att enheten i Live! är mm/h har jag förstått att det inte går att göra någonting åt. Det är dock inget problem...det skulle kunna stå Charlie Chaplin där, inte heller decimalen är viktig...det är lufttryckets svängningar över tid som är intressant för mig, och då räcker det med att kunna läsa av en kurva.

Nu ska jag börja föra dagbok över mitt hälsotillstånd och har äntligen en graf över lufttrycket att jämföra det med.

Återigen....stort STORT tack tronde! :wave:

(Förövrigt fick jag lägga till " * 10 " för att få rätt värde i Live!, och det kräves parantes för att det skulle gillas. :) )
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

:D

Jeg forstår heller ikke alt, men det fine med dette er jo at man kan prøve seg frem uten at det koster noe. Det ligger veldig mye funksjonalitet i bibliotekene som ikke vises i den koden vi bruker, og det gjør det ikke noe enklere å forstå. Det er jo tre bibliotek for å lese sensoren, pluss det for radiokoden, og ingen av dem er synlige i hovedprogrammet.

Sensoren gir ut trykket der du er, men hvis du vil sammenlikne med det meteorologene oppgir, må du korrigere det ned til havnivå. Jeg ser ikke noe i koden fra adafruit som gjør det, men det er i praksis bare å trekke fra en konstant verdi som bestemmes av din høyde over havet. Her er en kalkulator som du kan bruke http://www.csgnetwork.com/barcorrecthcalc.html

Du kan gjøre dette på samme sted som der du multipliserte med 10.

Når du ser logikken i denne koden, er det nok ikke så store jobben å få til andre sensorer. Det eneste du må passe på, er at den adressen du ga denne sensoren (0x3F ?) ikke kan brukes til en annen sensor som bygger på koden for PCR800. Vi vet at 0x4F og 0x5F vil funke, men det kan være at noen kombinasjoner vil komme opp som samme sensor hos Telldus slik jeg skriver om. Nå er det tydeligvis en annen bug i de nye tellstickene, og jeg ser ikke helt hva den er med de verdiene som er kjent, men hvis du (eller noen andre) ikke får opp en ny sensor kan dette være årsaken.

Det finnes svært mange billige sensorer å få kjøpt som enkelt kan koples sammen med en av radiokodene. Avstandsmåler, lysmåler, UV-indeks, røykgasstemperatur, vektsensor, trykksensor, magnetsensor, AD-omformer for å måle strøm eller spenning +++++
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Det er noe med LUA-scrips som skal kunne endre visning i Live. Har ikke prøvd å finne ut av det, men det limkes til noe her
viewtopic.php?f=2&t=4134&p=50957&hilit= ... 145#p50957
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

En liten uppdatering nu när det gått några dagar.

Enligt de väderuppgifter jag hittar på nätet angående aktuellt lufttryck i närheten så ligger min sensor ca 2 hPa under. Det verkar som att detta inte går att justera för i koden, utan det är endast höjdvärdet som går att kompensera. 2 hPa anser jag dock ligger inom felmarginalen, så det är inga problem.

Gällande enheten och värdet för "Totalt regn" har jag fått hjälp av Telldus support (som alltid är så hjälpsamma och positiva när man hör av sig till dem). De kunde ta bort "Totalt regn" och de skickade ett lua-script till mig för att ändra enheten. Om man, som jag, har en TellStick ZNet lite v2 så måste det tydligen läggas in lokalt via http://[ipadress]/lua.

Jag har fått godkänt av Telldus att lägga ut scriptet här, om någon annan skulle vilja använda sig av det:


OBS: "XXX" efter "local manoSensor =" har jag skrivit dit istället för mitt sensor-ID. Id-numret varierar ju för varje användare och sensor, så ingen blir behjälpt av att ha mitt sensor-ID i texten.

-- EDIT THESE

local manoSensor = XXX

-- DO NOT EDIT BELOW THIS LINE

local deviceManager = require "telldus.DeviceManager"

function calculate()
if manoValue == nil then
return
end
manoValue = manoValue*10
local manoDevice = deviceManager:device(manoSensor)
manoDevice:setSensorValue(2048, manoValue, 0)
end

function onSensorValueUpdated(device, valueType, value, scale)
if device:id() == manoSensor and valueType == 4 and scale == 0 then
manoValue = value
calculate()
end
end


Lustigt nog så blir enheten inte korrekt ändå, utan kPa vilket enligt uppgift beror på att det är vad Z-wave använder, och då gör Telldus det också. Detta är ju en petitess i sammanhanget även om det optimala hade varit hPa eftersom det är vad SMHI och andra väderinstitut använder för lufttryck.

Notera raden jag fetstilat i scriptet. Den som skrivit scriptet har lagt in "*10" efter manoValue vilket gjorde att jag fick decimalen fel. För mig är det lite knepigt att veta ursprunget till det, men det har att göra med enheterna "kilo" respektive "hekto", samt kanske att jag lagt till "*10" i Arduinokoden. Det var dock bara att ta bort "*10" i scriptet så blev det korrekt för min del.

Så är ser det ut nu:
Skärmavbild 2020-01-31 kl. 14.56.18.JPG
Skärmavbild 2020-01-31 kl. 14.56.18.JPG (22.64 KiB) Viewed 10144 times
Skärmavbild 2020-01-31 kl. 14.56.40.JPG
Skärmavbild 2020-01-31 kl. 14.56.40.JPG (73.31 KiB) Viewed 10144 times


Detta är precis som jag velat ha det i flera år men inte fått till (med den ytterst lilla bagatellen att det står ett "k" istället för ett "h" i enheten)!! :D
Post Reply