Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Moderator: Telldus

Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Hej på er!

Jag har en TellStick ZNet Lite v2 (Version 1.2.0) som jag tycker fungerar väldigt bra för de behov jag har haft. Nu har dock ett nytt behov uppstått, och jag har inte hittat någon lösning på det ännu. Därför vänder jag mig till forumets samlade kompetens om råd.

Behovet jag har är att kunna logga lufttrycket. Jag misstänker att lufttrycket påverkar min hälsa, och skulle därför vilja studera en graf över förändring för att jämföra det med hur jag mått den senaste tiden.

Jag trodde att jag hade hittat en lämplig sensor i Popp z-wave weather...men det verkar som att den i princip är oanvändbart skräp som ser bra ut på pappret. Riktigt dyr är den också...

Därför undrar jag nu ifall någon här kan tipsa om en lufttryckssensor som Telldus Live! kan spara historik för. Det spelar ingen roll ifall det är z-wave eller 433Mhz, ifall det är en enskild sensor eller om det är en väderstation. Pris upp till 2000 kr (det är vad Popps "väderstation" kostar, och den köpte jag i princip bara för lufttryckssensorn. Den ska dock lämnas tillbaka omgående).

Jag är inte så avancerad användare av hemautomation, så allt för komplicerade lösningar involverande andra system känner jag att jag nog inte kommer fixa...om jag inte får väldigt mycket hjälp härifrån förstås. :)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Du kan få til en sensor med en arduino, en sensor, en sender og en nivåtilpasser så du ikke dreper sensoren med 5V. Eneste praktiske ulempe er at den ikke funker på batteri, men lufttrykket er likt ute og inne. En USB-lader er fin som strømforsyning.

https://gyrator.eu/arduino4telldus/433-mhz-sensors.html

Den førrste linken til kode (Barometer based on BMP180 sensor and the PCR800 framework) er en helt enkel sensor som sender over lufttrykk som regnmåler til Telldus. Funker helt fint.

Hvis du ikke er for å lage selv, finner du vel en lokal som kan hjelpe deg. Det er en enkel sak.
Attachments
2020-01-21_210053.jpg
2020-01-21_210053.jpg (70.54 KiB) Viewed 11465 times
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Tack tronde!

Arduino har jag faktiskt labbat lite med i andra sammanhang, och har därför en som jag skulle kunna se ifall jag skulle kunna få till en barometer för 433Mhz till Live! enligt länken. Jag kan dock inte säga att jag på något sätt bemästrade programmeringen för de projekt jag labbade med...det var mest att följa instruktioner jag hittade på nätet och diverse forum (vilket dessutom var ett par år sedan), men jag är absolut villig att ge detta ett försök!

Förstår jag rätt i att du har gjort detta tronde? I så fall, vilken typ av sändare och "nivåtillpasser" (voltregulator?) använder du? En BMP180 kostar ju inte ens 40 svenska kronor, så det är ju värt att köpa bara för att testa ifall jag fixar att få ordning på det. USB-laddare har jag flera stycken som inte används.

Inga problem att ha en barometer inomhus och att detta system inte är batteridrivet ser jag som en fördel! :D
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Jeg har modifisert litt på kode jeg har funnet, og klippet og limt sammen så det funker. Jeg er heller ikke god til å skrive kode, men det funker i alle fall.

De fleste BMP180 sensorene er beregnet på 3,3V, mens en normal arduino er 5V. For å være sikker på at sensoren ikke drepes, bør man sette inn en nivåtipasser eller "level shifter" på engelsk. Jeg har skrevet litt her https://gyrator.eu/arduino4telldus/supp ... ation.html Det står en del i teksten der hvor linken er også.

Det er flere sendere som kan brukes, for eksempel
https://www.ebay.com/itm/433Mhz-Wireles ... 1587093460
https://www.ebay.com/itm/H34A-433-433Mh ... 1597812689

Pass bare på at du kjøper 433 og ikke 315 som er for USA.

Søk etter 433 transmitter og du finne flere. +5V, 0V og datainngangen til den pinnen på arduinoen som er satt som senderutgang. Pluss en antenne på den 4. kontakten, og du er på luften.


Antenne er enten ca. 17 cm lang ledning, eller en slik som du kan lage selv (eller kjøpe ferdig).
Image

Det er en temperatursensor i BMP180. Den er ikke veldig nøyaktig, men fullt brukbar. Jeg la den inn i samme koden siden den følger med, men siden regnmåleren kun kan gi ut positive verdier, begrenser det jo litt. Det er fullt mulig å kople sammen regnmålerkoden med en for termometer i samme arduinoen også. Se litt på de eksemplene som ligger der, så får du et inntrykk av hvordan. Det som er lagt ut er testet Ok mot Telldus.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Tack igen tronde!

Det här känns en smula övermäktigt... :roll: Jag har dock överkommit värre saker tidigare, och så länge det bara handlar om några hundralappar i kostnad, så ser jag potential att lära mig nya saker! :D

Jag har läst på lite om BMP180 och det verkar ju vara helt rätt komponent. Dock har jag hittat BMP280 som verkar kunna drivas av 5V utan inblandning av "level shifter". Den kostar lite mer än BMP180 (knappt någon skillnad på Banggood dock), men det känns det ju värt om det innebär en komponent mindre i systemet.

Verkar det stämma?

Gällande tempgivaren, så skulle jag helst se att jag slipper den. Jag har en massa andra tempgivare i mitt system och jag skulle hellre se att historikfönstret enbart visar lufttrycksgrafen. Detta gissar jag är enkelt att få till i kodningen av Arduinon.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Det stemmer at det finnes BMP280-moduler som er tolerant for 5V, men problemet er at den ikke støttes av koden for BMP180.
Jeg har ikke sjekket nå, men da jeg holdt på med dette, var det enklere for meg å bruke 180, så jeg valgte den selv om det er en eldre sensor. Sensoren fra m.nu har innebygget nivåtilpassern som kineserne utelot på det viste kortet for BMP180.


Ikke noe problem å unngå temperatur. Der bare å la være å sende den. Koden for regnmåleren emulerer en Oregon Scientific PCR800, og den sender alltid over verdi for totalt regn og "rain rate", altså mengde pr. time. Det betyr at Telldus alltid vil vise to verdier for den sensoren. Du kan velge om trykket skal sendes som det ene eller andre, eller sende det som begge. Det kan vi se på hvis du får koplet opp det elektriske.

De kodene jeg har lagt ut, er egentlig to-delt. Det er en kode for å sende over radio, og en for å lese en gitt sensor. Det ligger kode for kun radio der også https://www.gyrator.eu/arduino4telldus/ ... works.html Disse kodene leser ingen sensor, men inneholder kun et felt for verdier så det går an å teste dem. Du setter inn lest verdi for en gitt sensor i dette feltet, og du har en fungerende enhet.

Hvis du finner kode for 280, kan du bytte ut den for 180. Se litt på de kodene som er på siden min. Det finnes jo en som kombinerer flere ulike sensorer og radiokoder også (Thermometer, hygrometer, dew point temp, cloud base, barometer and light level based on BMP180, Si7021 and MAX44009 sensors).


Jeg sjekket litt nå, og det ser ut som om det finnes enkel kode for 280.
http://arduinolearning.com/code/arduino ... xample.php
Denne er enklere enn den jeg har brukt for 180. Du kan jo begynne med en sensor og teste kun den koden. Når du får til å lese sensoren kan jeg hjelpe deg med å sette den inn i en radiokode hvis du ikke får det til selv.

Det fine med å bruke arduino er at det ikke går galt så lenge man holder kontroll på pluss og minus og spenningsnivå. Resten er kode, og der finner man rett kombinasjon til slutt.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Fantastiskt vänligt av dig att ta dig tid att svara på alla mina noob-frågor! :)

Med tanke på att BMP:orna är så billiga kan jag ju beställa en av varje, och se vilken som är smidigast att använda. Jag har hittat en eBay-säljare i Tyskland som verkar kunnig och som har bra priser, som jag kontaktat. Beställer jag av honom slipper jag vänta i flera månader och tull/moms-kostnader.

Jag har frågat honom ifall han tror att det funkar att köra med en Nano. Det skulle vara att föredra eftersom hela sensorn då blir väldigt liten.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Jeg bruker bare Nano selv, så det funker helt sikkert. Det finnes noen kinesere som selger Nano med Atmega168 prosessor som har mindre minne. De har jeg ikke prøvd. 16 MHz Nano med Atmega328 er helt sikkert OK.

Jeg tror ikke du behøver å tenke på noe annet enn BMP280. Koden så veldig enkel ut.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Fint!

Jag fick svar av tysken, men han skrev mest att han inte rekommenderade 433-system på grund av dålig tillförlitlighet. Jag svarade då att jag är fullt medveten om det, och att det inte är kritiskt för mig eftersom det är mest på skoj som jag vill göra det här.

Jag frågade också vilken av de sändare han säljer som han rekommenderade. De två jag har spanat in är:

https://www.ebay.com/itm/433-Mhz-Sender ... Sw7D1cP4go

och

https://www.ebay.com/itm/433MHz-LoRa-Lo ... SwQH5b-qkS

Den sista ingår det antenn till...men jag såg just en video på Youtube där en kille sa att de färdiga inte är så bra och att det är MYCKET bättre att göra en egen av en rak enkardelig kabel som är 173 mm lång.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Kjøp den som koster minst. Senderen er OK, men mottakeren (som du ikke behøver) er rent skrot. Jeg har brukt mange av dem sammen med de to andre jeg viste tidligere. Antenne er vanligvis ikke noe problem. Ledning eller spiral er fritt valg, og denne senderen kan du jo plassere nær mottakeren ogsså.

Lengde på ledning er ikke så kritisk som man kan få innrtykk av. Teoretisk skal den være 1/4 av bølgelengden for 433,92 MHz x en forkortingsfaktor (ca. 0,95) som bestemmes av ledermaterialet, men disse små sederne har ikke kontrollert utgangsimpedans, og da faller det meste sammen. Ca. 17 cm er mer enn godt nok i praksis. En spiral er mer kritisk å få rett enn en ledning, men jeg har laget mange av den på bildet som funker helt fint.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Nu har jag beställt lite grejer...slängde in en ljussensor och tog en extra Nano också! :D Totalen blev inte ens 170 SEK, så det är ju verkligen inga pengar att prata om.

Anledningen till att jag köpte Popp väderstationen var dels lufttryckssensorn, men också ljussensorn. Dessvärre fungerar stationen väldigt dåligt, så jag kommer lämna tillbaka den. Jag har provat den nu i ett par dagar och den är verkligen inte bra. Strömförsörjningen med solcell och kondensator är helt enkelt på tog för underdimensionerad. Under natten skickas inga data alls och under dagen kan det ta timmar för att få någon data i Live!. Idag har den inte skickat några data alls, och hade jag kommit så långt att jag monterat den där jag tänkte göra det så hade jag varit tvungen att klättra upp på taket för att felsöka.

Nu när jag fått reda på att det är så pass enkelt att ordna tryckmätningen så tänkte jag att jag nog borde få till ljusmätning också, därav ljussensorn och den extra Nanon. :D
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Kjøpte du MAX44009? Det bør gå an å få den til å gå i samme nano som BMP280 selv om den ene er I2C og den andre vanligvis er SPI. Trykksensoren kan stå i kulde, men da vil ikke den viste koden funke for temperatur som du heller ikke har bruk for.

Prøv hver sensor for seg. Når de funker, går du videre. Det eneste er at nanoen må stå nær sensorene, for hverken I2C eller SPI er glade i lange ledninger. 1 -2 meter kan være mer en nok.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Nej, det blev en BH1750. Det finns inget självändamål i att ha ljus- och trycksensorn i samma Arduino, snarare tvärt om eftersom jag då är fri att placera dem var jag vill. Nano-korten är ju också så billiga att det känns som att det är värt enkelheten att inte köra fler sensorer på en och samma...åtminstone inte i nuläget. När (om) jag får smak för det här på allvar kanske jag ger mig på det. :D

Detta är ordern jag la in:
Skärmavbild 2020-01-22 kl. 20.31.24.JPG
Skärmavbild 2020-01-22 kl. 20.31.24.JPG (122.02 KiB) Viewed 11419 times
Jag fick lägga en till order när jag kom på att jag glömde beställa två RX/TX kit.

Nu börjar jag fundera på ifall jag kan få till en vindmätare också...men det är inget direkt behov jag har så det får vänta ett tag. :wink:
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by tronde »

Den sensoren funker helt sikkert den også. Ser at det ligger mye ferdig kode som bør være enkel å kople opp mot en sender. Men du kjøpte bare en sender?

Vindmåler har jeg kun radiokode for. Har ikke prøvd å lage selve sensoren.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill kunna logga lufttryck, Telldus Live!.

Post by Paxman »

Jag har kollat lite youtubefilmer där folk använder sig av de grejer jag beställt, så på något sätt ska det nog gå. Får sätta mig in i det lite närmare när jag har prylarna på arbetsbordet.

Jag tänkte inte på att jag behövde två sändare när jag la första ordern (skrev om det under bilden i förra inlägget) så jag la in en till och mailade säljaren om misstaget så han kan lägga allt i samma paket. Det är ju dock fri frakt, så skickar han i två så drabbar det inte mig.
Post Reply