Proove dimmer

Moderator: Telldus

Post Reply
lassej01
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Proove dimmer

Post by lassej01 »

Hej!
Har följt dialogen kring problem med proove på/av (självlärande) och koder som fungerar att använda som huskoder. Följde detta för mina Proove på/av självlärande och det fungerar utmärkt. Jag har ett antal dimmers också från samma företag (Art nr: 310004). Använder jag samma huskod för dessa så går det bra att stänga av dom. Däremot ej att slå på eller att ställa olika dim nivåer. Någon kompetent person här i forumet som vet någon bra kod som fungerar för de här mottagarna?

Undrar
/Lasse
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Proove dimmer

Post by fredrik.gullberg »

Proove 310004 stödjer inte absolutdimmning. Konfigurera dem som en on/off-mottagare så går det iaf. att sätta på och av dem.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
TheEndless
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dimmer

Post by TheEndless »

Köpte just ett par 310004\EWR1002 på ren chans (surfade på Telldus Live och kollade att de skulle stödjas innan). Det jag inte kollat var alla forumen och inte sett att dimmerfunktionen inte stöds.

Frågan är finns det något sätt att lösa detta på, finns det på er roadmap?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dimmer

Post by tronde »

TheEndless wrote:Köpte just ett par 310004\EWR1002 på ren chans (surfade på Telldus Live och kollade att de skulle stödjas innan). Det jag inte kollat var alla forumen och inte sett att dimmerfunktionen inte stöds.

Frågan är finns det något sätt att lösa detta på, finns det på er roadmap?
Det er mottakeren som ikke støtter absoluttdimming, dvs. at man kan sende ut en kommando som sier hvor mange prosent den skal dimme til.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dimmer

Post by Zaman »

TheEndless wrote:Köpte just ett par 310004\EWR1002 på ren chans (surfade på Telldus Live och kollade att de skulle stödjas innan). Det jag inte kollat var alla forumen och inte sett att dimmerfunktionen inte stöds.

Frågan är finns det något sätt att lösa detta på, finns det på er roadmap?
Att en mottagare inte stödjer en viss funktion är inget som Telldus kan göra något åt, du får kontakt tillverkaren av mottagaren för att få dem att ändra sina produkter istället.
Det som händer, om du försöker dimma enheter som inte stödjer absolut dimning, är att de lägger sig i en cykel där ljusnivån går upp och ner automatiskt tills det att du stoppar den.
Det skulle gå att initiera cykeln med en Tellstick men pga fördröjningar och liknande kan man inte med 100% säkerhet säga vilken ljusnivå du kommer att landa på.
TheEndless
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dimmer

Post by TheEndless »

Jag förstod att produkten inte stödjer vissa saker, men tänkte precis som du säger att det skulle kunna gå att göra programmeringsmässigt eftersom den ju går att dimma via en fjärrkontroll.

Det finns inga planer på någon form av expermient-lösning där man kan få leka med inställningar och försöka få till det på de versioner man har hemma?

Om jag skulle vilja programmera själv, finns det någon liten guide till hur man kommer igång?
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dimmer

Post by Lrnflk »

TheEndless wrote:Jag förstod att produkten inte stödjer vissa saker, men tänkte precis som du säger att det skulle kunna gå att göra programmeringsmässigt eftersom den ju går att dimma via en fjärrkontroll.
Men du kan ju dimma den via TellSticken också? Du dimmar den väl med on-knappen på fjärrkontrollen? I Telldus Live! fungerar det precis likadant, du dimmar med on-knappen där också.

Det diskussionen handlar om är att dimmern inte stödjer absolutdimning, vilket innebär att TellSticken skickar ett värde (t.ex. 20%) till dimmern som sen tänder sig på just 20% ljusstyrka. Med en enhet som inte stödjer absolutdimning så kan du inte få den funktionen, där kan du bara tända den så den återgår till den ljusstyrka den hade sist den var igång.

Om det är så att den dimmer du har är annorlunda så ber jag om ursäkt, men mina Nexadimmers som inte stödjer absolutdimning använder jag på ovanstående sätt och såvitt jag förstått diskussionen så är Proovedimmern vi snackar om likadan.
Freddan101
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dimmer

Post by Freddan101 »

Finns det några dimmers förutom Nexa som stödjer absolut dimning?
Post Reply