Sätta på värmen

Moderator: Telldus

Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by Zed »

Uppdatering :

Har moddat mitt system lite. Utrustning jag använder i stugan : 3g-router, tellstick net, anslut-brytare, oregon-givare, portabelt element från Biltema. Mjukvara : Android-telefon, Remote-stick och Tasker.

Remote-stick styr Tellsticken men har även en plugin för Tasker. Tasker är en ljuvlig app för oss hempulare.
Jag har ställt elementet termostat på max. Har satt ett villkor i Tasker. Om innetemperaturen understiger x grader Starta element. Om innetemp överstiger y grader stäng av element.

Återkommer i en egen tråd om Tasker.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Sätta på värmen

Post by jorang »

Heisann

Har tilsvarende oppsett som deg, men får ikke logisk til å sette "task" og "exit task" under samme "prosjekt.

Tenker at varmen skal slås på når temperaturen underskrider f.eks 5grC, og slås av når temperaturen overskrider 8grC.

Hvordan gjør du dette i Tasker? To ulike "projects" er eneste måten jeg får til ......
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by Zed »

Du gör mycket riktigt två uppgifter. Villkoren måste sättas så att uppgifterna inte stör varandra.

1. Context : State Plugin Sensor Temperatur <5 grader, Task Plugin Remotestick enhet Element På.

2 Context : State Plugin Sensor Temperatur >8 grader, Task Plugin Remotestick enhet Element Av.

När temperaturen ligger mellan 5 och 8 grader uppfylls inget av villkoren. Temperaturen sjunker sakta ner under 5 grader. Då uppfylls 1 som startar elementet. När värmen sedan överstiger 8 grader kommer elementet att stängas av eftersom villkor 2 uppfylls.

Jag uttryckte mig lite slarvigt. Enklast är givetvis 2 uppgifter. Jag är ganska ny på Tasker så jag försöker göra enkla Tasks. När de blir för avancerade kommer de garanterat att börja bråka med varandra pga nån miss av mig. Bättre då att göra korta enkla och översiktliga Tasks.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Post Reply