Nexa MYCR-250

Moderator: Telldus

Post Reply
Micke_100
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa MYCR-250

Post by Micke_100 »

Hejsan alla.

Jag kompletterade min Telldus Live (tellstick net) installation hemma med en ny dimmer som jag inte kan få till att funka och jag funderar på om det kan vara relaterat till denna nya modell av Nexa dimmer.

Jag har lyckats para ihop dimmern med Telldus Live men själva dimmerfunktionerna går inte att ordna. Jag verkar kunna tända dimmern och ibland kan jag släcka den men det sker ytterst sporadiskt. När jag försöker konfigurera de 4 dimmningslägena så är det precis som att dimmern inte sväljer signalen från Tellsticken. Samma verkar även när jag skickar en släcksignal.

Jag har inte tidigare haft någon dimmer inkopplad så jag kanske har missat något som måste göras men efter att ha läst på ett antal gånger så tror jag inte det. Jag har inte heller haft någon självlärande modell utan bara gamla vanliga "kodomkopplare"

Är det någon som har en sådan inkopplad och isåfall så tar jag gärna även lite tips och tricks.

Tackar på förhand
//Micke
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by arneolav »

Nexa MYCR-250 finns ikke i listan for Telldus kompatible enheter.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa MYCR-250

Post by etompau »

Den borde fungera.
Vad har du för ljuskällor kopplad till den? Enl. spec kräver den en minsta belastning på 3 W vid LED.
För kontroll så testa med en halogenlampa.
plun
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by plun »

Kollade i manualen och du har ju även valet fram/bakkant dimring.

https://www.nexa.se/wp-content/uploads/ ... ual_SV.pdf

Om:
http://www.nexa.se/vara-produkter/syste ... 50-plug-in

Har själv aldrig sett den här pluggen och klart intressant!
Micke_100
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by Micke_100 »

Hej igen och tack för svaren.

Ja, detta var en ny modell av dimmern hos Nexa. Enligt Kjell & Co så hade den ersatt den gamla utanpåliggande dimmern så därför tänkte jag att jag var safe.

Jag har testat lite mer idag och testat med en annan lampa och jag har kommit en bit på vägen.

Jag har ställt in dimmern på bakkantsstyrd som man skall göra för att köra allt utom trafo och jag kan idag tända och släcka utan problem.

Nu kommer jag dock till dimmningen. Där kan jag via knappen på pluggen starta igång en justering för att ställa lägsta dimmerniva och det fungerar fint genom att jag i telldus släcker 2 steg. Då dimmrar den så fint så. Men sedan avslutar jag inställningen i pluggen och skall testa och trycka på första steget i telldus och då startar den på 100% igen. Jag kan inte välja mitt lägsta satta värde.

Skall jag inte bara kunna trycka på lampan som är efter den som är "stäng av" och då skall den ta mitt 1 steg enligt pluggen?

Tackar igen.
//Micke
plun
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by plun »

Jag "tror" att en dimring måste ligga under en triggad enhetshändelse.....

Ska åka ut och köpa en plugg själv inkl en gammal hederlig halogenlampa.

Image
plun
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by plun »

Jo köpte den här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p51248

ClasOhlson har också tagit in denna men finns inte i butikerna än vad jag kan se.

Hursomhelst så funkar det klockrent förutom med LED-lampor som börjar flimra, med halogen är det perfekt.

En triggad tändning ger då det dimvärde man ställt in.

Återstår att klura ut hur man får till detsamma med fröken Google :D
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by tronde »

Micke_100 wrote: Sun Dec 16, 2018 10:43 am

Nu kommer jag dock till dimmningen. Där kan jag via knappen på pluggen starta igång en justering för att ställa lägsta dimmerniva och det fungerar fint genom att jag i telldus släcker 2 steg. Då dimmrar den så fint så. Men sedan avslutar jag inställningen i pluggen och skall testa och trycka på första steget i telldus och då startar den på 100% igen. Jag kan inte välja mitt lägsta satta värde.

Jeg har ikke denne selv, så kun gjetting fra meg. Dimmeren har 32 minneplasser. Kan det være at du har justert dimmenivået til en annen minneplass enn den som er låst til din Tellstick? Det står i manualen at man skal bruke innlært fjernkontroll, så det kan tyde på at det er mulig med ulik grunninnstilling for hver sender. Nexas bruksanvisninger er notorisk uklare på en del viktige ting.
plun
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by plun »

Köpte en till LED lampa och den här beter sig godkänt. Halogenlampan är att föredra för den kan dimmas mer.

https://www.clasohlson.com/se/Dimbar-no ... on/36-6848

(av recensionerna så verkar det vara trubbel med livslängden men det återstår att se)

Pluggen har bettet sig utmärkt, frun i huset har krav på att fjärrkontrollen ska funka och jag kör med mjukvara via Tellsticken.
Micke_100
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by Micke_100 »

Här kommer ett sent svar :oops:

Efter att ha bytt till en dimbar lampa och flyttat tellsticken närmare så funkar dimmern nu som den skall. Även med Alexa =).

Triggningen hade jag ingen koll på så efter justeringen här så funkar det perfekt.

Tack för alla tips och råd.

//Micke
idewa
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa MYCR-250

Post by idewa »

Fungerar med TellStick ZNet Lite v2.
Valde Telldus ”Självlärane dimmer (äldre modell)” för hopparning. Nexa fungerade både via webbsidan och appen i mobilen.
När jag ställde in Nexa till bakkantsstyrd fasdimring slutade dock gensvar från Telldus Live men Telldus fjärrkontroll fungerade. Jag testade då att gå tillbaka till framkantsstyrd fasdimring och då fungerade allt igen. Jag tror att om man ska ha bakkantsstyrd fasdimring ska man ställa in det innan man parar ihop Nexa-dimmern med Telldus Live. Jag har inte testat för jag fick det att fungera med framkantsstyrd fasdimring.
Lampan jag kopplat är med 5 st G4 5W/12V halogenlampor, dimbara, och det är en lampa som jag vill ska skötas via schema och det fungerar hur bra som helst. I schemaläggningen anger man ”Dim” inte ”På” och när man valt ”Dim” ställer man in reglaget till den styrka man vill lampan ska ha när den tänts. Jag har alltså inte använt mig av att trigga en händelse i Telldus Live utan lagt in det i schemaläggaren. Superbra blev det och jag är helnöjd med resultatet, blev precis som jag tänkt!😀
Post Reply