Biltema 44-0118

Moderator: Telldus

Post Reply
skoogs
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Biltema 44-0118

Post by skoogs »

Hej,

Jag köpte ett set Biltema självlärande 433,92 MHz fjärrströmbrytare (art.nr. 44-0118) i hopp om att de skulle fungera att styra med min Tellstick Net. Jag tror detta är en ny artikel i Biltemas sortiment som det inte pratats om här på forumet tidigare.
https://www.biltema.se/bygg/el/fjarrstr ... 2000039978.

Mottagarna hamnar automatiskt i inlärningsläge varje gång de pluggas in i uttaget och kan då paras med sändaren.

Jag vill minnas att man förr kunde använda en "scan"-funktion i Telldus Live för att lära sig sändarens kod efter att man parat ihop sändare och mottagare. Det enda jag hittar nu som efterliknar denna funktion i Telldus Live kräver att man vet "housecode", vilket är helt okänt för dessa enheter. Det finns heller ingen självlärande enhet i Telldus' lista för Biltema fjärrströmbrytare.

Vid lite efterforskning verkar Biltemas enheter vara tillverkade av SHIQIONG Electric. Dock hjälper det inte mig att styra dem via Tellstick.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 81934.html

Jag har provat EventGhost och SwitchKing, men de har så vitt jag förstår inte stöd för Tellstick Net, bara Duo och Standard!?

Liknande trådar på forumet som jag scannat av:
Tellstick Znet v2 och Nexas eller Biltemas fjärrströmbrytare
LÄsa in fjärrkontrollkoder via duo?
Tellstick Znet v2 och Nexas eller Biltemas fjärrströmbrytare
Billigaste fjärrströmbrytarna som funkar med Tellstick?
Biltema devices
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Biltema 44-0118

Post by etompau »

Risken är att Tellstick ej har stöd för dessa mottagare.
Funktionen du efterfråga finns om du lägger upp mottagaren, alltså går igenom registreringsförloppet då även om mottagaren inte går att lära upp.
Går du sedan in på enheten och väljer "Redigera enhet" så kan du skanna in hus och enhetskod från biltema-fjärrkontrollen.

Titta på din Tellstick Net när du trycker på fjärrkontrollens knappar. Blinkar Tellstick:en med blått sken så känner den igen koden. Blinkar den inte, så lär det inte funka med dessa mottagare.

Observera att inlägg som du länkar till kan vara betydligt äldre än vad som framgår av datumangivelsen, detta pga av en uppdatering av forumprogrammet.
Berra62
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Biltema 44-0118

Post by Berra62 »

Jag köpte liknande mottagare från Harald Nyborg och hade också problem att få dom att funka, men när jag valde Clas Ohlsons självlärande mottagare som finns att välja funkade dom perfekt.
Post Reply