Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Moderator: Telldus

Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Halloj!

Min utegivare för temp och luftfuktighet beter sig rätt märkligt. I fliken för "Visa sensorer" i Telldus Live är allt som det ska:
1.JPG
1.JPG (17.67 KiB) Viewed 8499 times
Notera att temperaturen anges vara 14,7° vid 2018-09-22 11:17 (strax innan skrivande stund).
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Går jag in på sensorns historik ser det ut så här:
2.JPG
2.JPG (83.95 KiB) Viewed 8498 times
Det är här det är knasigt. Titta på grafen för temperatur, den har mycket få värden och är därför väldigt hackig. Sista värde är 11,8° vid 2018-09-22 00:47. Samtidigt ser kurvan för luftfuktighet helt normal ut.

När jag klurar på detta kommer jag fram till följande:

Själva sensorn fungerar som den ska och skickar alla data till Live (aktuell temperatur är korrekt under fliken "Visa sensorer").

Telldus Live hanterar mottagna data gällande luftfuktigheten helt korrekt.

Något händer i Live när den ska rita ut grafen för temperaturens historik.

Är det någon som har råkat ut för samma sak, och vet om det finns någon lösning?
Last edited by Paxman on Sat Sep 22, 2018 9:49 am, edited 2 times in total.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Jag ber om ursäkt för att det blev två inlägg för en fråga...forumeditorn verkar ha väldigt svårt att hantera flera bildfiler i samma inlägg, vilket tog mig en stund att förstå... :oops:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by etompau »

Jag vet inte om du är på Facebook, men i gruppen "Vi som använder Telldus Live" förekommer en diskussion om just det fel som du beskriver.
Det har gjort en del tester och även felanmält till Telldus, någon lösning har jag dock inte sett.

Själv har jag inte sett detta. Alla mina sensorer på flera olika Net/Znet visar korrekt graf, utan avbrott etc och med både temp och fuktighet.
Dock har jag inte premiumabonnemanget, så loggning syns bara en vecka.

Edit. Får det beskrivna felet i ZNet. Loggning funkar OK i Net.
Last edited by etompau on Sun Sep 23, 2018 8:17 am, edited 1 time in total.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Intressant etompau. Jag mailade Telldus support tidigare, men svaret jag fick gav inte intryck av att detta var ett fel som var känt ifrån deras håll, snarare tvärt om. Han bad mig testa att placera sensorn närmare min Tellstick...men för mig finns det ingen logik i det eftersom kurvan för luftfuktigheten är korrekt och värdet för temp stämmer i fliken jag nämnde ovan.

Jag har ansökt om att gå med i FB-gruppen du tipsade om...ska bli intressant att läsa vad som skrivits om det här problemet.

För mig känns det som ett fel i Live, snarare än i själva sensorn...men vad vet jag. :wink:
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by tronde »

Hvordan ser datasettet ut hvis du eksporterer det til regneark? Er det perioder hvor det mangler data for temperatur der?
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Det verkar som att datan för temp saknas i datasetet i korrelation med avbrotten i grafen. Jag har aldrig exporterat datan till csv-fil tidigare, men det är tydligt att det är långt mycket färre datapunkter för temp än för RF.

Skärmavbild 2018-09-22 kl. 16.14.15.JPG
Skärmavbild 2018-09-22 kl. 16.14.15.JPG (91.51 KiB) Viewed 8484 times
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by tronde »

I det utsnittet du viser er det ingen tidsstempel som har data for både fukt og temp. Det ser ut som om sensoren først sender temperatur, for så å sende fuktighet ett sekund senere.

Jeg har sensorer som bruker fineoffset, mandolyn og oregon-2 protokoller. Alle disse sender data i en pakke med samme tidsstempel.

Hvilken type sensor er det du har? Det kan se ut som om det er to separate prosesser i sensoren, og at den som sender temperatur har periodisk feil.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Jag har den här:
Sensor_Termo_Hygro_Telldus_.jpg
Sensor_Termo_Hygro_Telldus_.jpg (18.19 KiB) Viewed 8479 times
Med tanke på att det är flera som skrivit i tråden i FB-gruppen, etompau tipsade om, med exakt samma fel drar jag slutsatsen att det inte är ett hårdvarufel. Det är med största säkerhet en bugg som ligger i TelldusLive.

EDIT:

Oj, vad stor bilden blev!! :o
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by tronde »

Hvis du går inn i Live og klikker på sensorens navn kommer det opp litt info om sensoren. Hva står det der?
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Enklast att lägga in en skärmdump:
Skärmavbild 2018-09-22 kl. 17.52.03.JPG
Skärmavbild 2018-09-22 kl. 17.52.03.JPG (33.1 KiB) Viewed 8476 times
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by tronde »

Jeg synes det er merkelig at den sender temperatur og fukt med forskjellig tidsstempel. Fineoffsetprotokollen er slik at begge sendes i samme datastrøm, og begge mine fineoffset som har både temp og fukt vises med samme tid i Live. Dette er riktignok ikke den samme sensoren som du har, men det er to ulike som begge er fineoffset.

Jeg synes også det er merkelig at det ikke vises noen verdi for temperatur, men det kan være at det sendes over data som er så gale at Telldus filtrerer dem bort. Maks lovlig verdi i protokollen er +/- 204,7 grader, og Telldus viser i alle fall + 204,7.

Jeg synes du skal be support se litt på det vi har skrevet her. Det er kun Telldus som vet hvordan de tolker inkomne data, men jeg synes det er noe som er veldig merkelig.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by etompau »

Tog ut en logg från mitt system.
Sensorn är av samma typ som Paxmans (Telldus egen modell).
Temp och fukt kommer som synes med exakt samma "time stamp".
logg.png
logg.png (17.81 KiB) Viewed 8470 times
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Där skiljer sig ju våra loggar åt. I min logg har ju temp och fukt helt egna rader och time stamps. Lite synd att jag aldrig exporterat loggarna tidigare...då hade vi ju kunnat se ifall något ändrats i den aspekten.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by tronde »

Det som er viktig her, er at det er en sammenheng mellom din logg og grafikk hvor begge er feil, og samtidig avvikende fra etompaus hvor logg og grafikk er OK med samme type sensor. Jeg er ikke på facebook, men dere som er der, kan be andre med samme problem om å eksportere ut en logg og se om de har avvikende tidsstempel.
Post Reply