Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Moderator: Telldus

Post Reply
Jentom
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by Jentom »

Jeg har en Heatit z-trm2 koblet mot en TellStick ZNet Lite v2, men finner ingen mulighet for å lese av temperatur i app eller Telldus Live. Jeg får opp mulighet til å endre innstilt maxtemperatur, men finner ingen mulighet til å se hvor varmt det faktisk er. Finnes det en enkel løsning på dette eller må jeg ha en ekstern sensor i tillegg?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by fredrik.gullberg »

Association group 2 on the sub nodes has to be set in order to get temperature reports.

Image
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Jentom
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by Jentom »

Takk for svar. Jeg har nå forsøkt med en rekke kombinasjoner av valg i "Associations" "Group 2" på flere av undernodene, men får ikke frem noen temperatur. Jeg trenger litt mer spesifikk informasjon i forhold til hva jeg skal velge.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by fredrik.gullberg »

Skapa ett support-ärende på support.telldus.com så kan vi se om vi kan hjälpa dig vidare där.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
flyingdingy
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by flyingdingy »

Hvordan gikk det med denne?
Jeg har akkurat fått min første (av 11 hvis denne testen går bra) HeatIT z-trm2.
Men som trådstarter har jeg også problemer.
Jeg har fått den opp i Telldus Live, irriterende nok som 5 enheter.
Jeg får sendt kommandoer til den (tror jeg), men får ingen verdier tilbake (hverken temperatur, eller det som var hovedgrunnen til at jeg vil ha z-trm2, strøm forbruk/power meetering).

Jeg har gitt enhetene navn (alle Varme - Bad er 1 stk z-trm2) basert på hva jeg tror de er:
Image

og assosiert med Z-Net kontrolleren på alle gruppene:
Image


men får ikke opp noenting på sensorene:
Image

Hva gjør jeg feil? Er det noen som har fått dette til å fungere? (spesielt da strømforbruk, slik som powerplug'en)
Image
Jentom
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by Jentom »

Det løste seg for meg og etter å ha fjernet enheten og lagt den til noen ganger ble oppsettet korrekt. Gikk også inn på hovedenheten og la til assosiasjon til Tellstick på alle grupper samt alle andre Heatit enheter i undergruppe 2.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by arneolav »

Alle assosiasjoner skal gjøres fra hovedenheten. Ikke på de underliggende.
På de underliggende enheter (rele og sensorer) skal man kun ender navn.
...
Intern relay i gruppe 2 assosieres til Telldus V2 (Skjer normalt automatisk).
Sender report a er intern luftsensor. Denne enhet er kjent som "noe upålitelig".
Sender report a2 er ekstern luftsensor
Sender report f er gulvsensor.

Sensorer som ønskes vist assosieres til Telldus V2.

Dette er slik det er i v1.92, men rekkefølgen kan være noe forskjellig, se derfor etter "relay"," a", "a2" og "f"
flyingdingy
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Heatit z-trm2 og visning av temperatur

Post by flyingdingy »

Hipp hurra, nå fikk jeg den til å fungere.
Rensket opp alt jeg hadde gjort ved å Excluded/fjernet den fra Telldus (da gikk den også tilbake til fabrikk instillingene av seg selv) og lagt den til på nytt med litt mer kontrollerte former (passet også på at jeg denne gangen hadde power pluggen fysisk plassert midt mellom Telldus'en og termostaten slik at den ville fungere som en signal forsterker i tilfelle dårlig dekning).

Da fungerte alt av seg selv etterpå, trengte ikke endre noe som helst. :D

Image

Hos meg er det kun Gruppe 1 som er assosiert med Tellstick, da fungerte alt, og av nyskjerrighet prøvde jeg de andre men ingen av de andre utgjorde noen forskjell uansett hva jeg valgte.
Image

Så da er alt i skjønneste orden, eneste som er irriterende nå er at displayet viser Setpoint temperatur og ikke measured temperatur, selvom jeg endrer parameter 14 som er "Temperature display" under Avanserte Innstillinger på konfigurasjon .... hmmm... i Telldus ligger "Temperature Display" som nr. 17... og når jeg rotet litt frem og tilbake med den så ble plutselig skjermen mørk, lurer på...
Jepp, hvis noen lurer, så er det feil på Telldus Live vs. Termostateten/manualen til HeatIt (Firmware 3.4).
Når jeg satt verdien "1" under 14: Room sensor calibration i Telldus Live så endret displayet til å vise temperatur fra gulvføler istedenfor innstilt temperatur.
Så følg Parameter listen fra manualen til Heatit og ikke Telldus...
Hvis noen skjønta hva jeg mente med dette?
Dette er kanskje noe Telldus burde rette opp i..?
Takk for hjelpen folkens! Da blir det flere Z-TRM2fx'er 8)
Post Reply