Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick.

Moderator: Telldus

Sebbe
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick.

Post by Sebbe »

Tjabba, Köpte nyligen en tellstick, har tidigare haft två ON/OFF och en DIMMER från nexa, dom funkar jättebra, får dock inte igång paketet med "Fjärrströmbrytare - 3 pack http://www.kjell.com/?item=50219&path= " att fungera.

I Telldus Center finns en post som heter Kjell o Co, dock har den rattarna med romerska tecken "I" "II" "III" "IV" och en annan ratt med 1 2 3 4, I mottagaren har jag dipswitchar med 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10, i instuktionsboken till fjärrbrytarna står det att 1-5 är "huskoder" och 6-10 är "Knappar på fjärren" där "6=A" "7=B" "8=C" "9=D" "10=E".

Jag ringde och pratade med suppporten på kjell, han visste tyvärr inte vad jag skulle göra men hörde med en kolega som sa något med ojämna nummer och att jag skulle testa med Proove eller Nexa, Efter lite sökning antar jag att han menar denna tråd: http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... t=30#p5821

Jag förstår inte riktigt vad som menas där dock, var skriver jag in binärtalen?
Eller finns det något annat sätt att få dessa att fungera.
Kjell o co rekomenderar ju endå detta "kit", konstigt när det inte fungerar :(
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by micke.prag »

Ställ istället in dom som "HQ".
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Sebbe
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by Sebbe »

UNDERBART! Tack så hemskt mycket! Skall meddela Kjell O Co imorgon!
jlund
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by jlund »

Jag har köpt en Rubicson Remote control switch på Kjell & Co "FHT-7901/50219) som jag tror är 50-219 som ni beskriver.

Har gått in på enhetskonfigurationen för HQ och klickat i de olika bokstäverna och siffrorna utan något bra resultat. Har även försökt scanna och trycka på fjärrkontrollen. Nån som kan hjälpa mig att få det att fungera?
Sebbe
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by Sebbe »

Har du kolla på mottagarhuset så du har samma siffror som du klickat i då? Blinkar tellsticken när du skickar ett kommando?
jlund
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by jlund »

Vad är "mottagarhuset"? Menar du själva kontaktenheten? Det står bara ett A på den... På fjärrkontrollen har jag A, B, C, D och E.

Tellsticken lyser bara en liten stund efter att jag har stoppat in USB-kabeln i datorn. Den reagerar inte på fjärrkontrollen.
Sebbe
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by Sebbe »

Tellsticken skall inte reagera på fjärren. Om du skruvar upp den lilla luckan på mottagarhuset (Kontaktenheten) så har du massa dipswitchar, flippa alla ner först, sen flippar du switch nr 1 och 6 upp, då har du 1-A, som du sedan kryssar i, i telldus center.
jlund
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by jlund »

MAGISKT! Nu funkar det! Tack!!! :-D
Sebbe
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by Sebbe »

Underbart! :) :clap:
Robocop
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by Robocop »

Halloj, har också nyligen köpt samma fjärrströmbrytare (FHT-7901/50219) och mitt problem är att jag inte får igång dem när jag kör via en dovado UMR + Tellstick. Har testat både Proove och Risingsun utan resultat. Läste någonstans att de ska gå att styra som HQ men problemet är att den leverantören inte finns i dovado...Kör även dovtelcon men programvaran stödjer bara de protokoll som finns i routern, så det känns som att jag har kommit till en återvändsgränd.

Någon som har någon idé?

Har några Nexa-brytare sedan tidigare som fungerar utmärkt..
taliz
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by taliz »

micke.prag wrote:Ställ istället in dom som "HQ".
Vad är det för settings i tellstick.conf om man använder Linux/BSD?
Har provat med:
protocol = "hq"
model = "codeswitch"

Men det verkar inte fungera då jag får "unknown error". Testar jag med tex procotol risingsun så får jag Success, men det händer inget så jag antar som sagt att protocol och kanske model måste vara ngt annat..

PS. Jag har testat med klienten från OSX och där satt HQ, och det funkar fint, så både tellsticken och mottagarna funkar, men som sagt det verkar inte funka med HQ som protokoll i Linuxklienten..
Last edited by taliz on Sat Oct 22, 2011 7:09 pm, edited 1 time in total.
taliz
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by taliz »

Robocop wrote:Halloj, har också nyligen köpt samma fjärrströmbrytare (FHT-7901/50219) och mitt problem är att jag inte får igång dem när jag kör via en dovado UMR + Tellstick. Har testat både Proove och Risingsun utan resultat. Läste någonstans att de ska gå att styra som HQ men problemet är att den leverantören inte finns i dovado...Kör även dovtelcon men programvaran stödjer bara de protokoll som finns i routern, så det känns som att jag har kommit till en återvändsgränd.

Någon som har någon idé?

Har några Nexa-brytare sedan tidigare som fungerar utmärkt..
Du får nog höra med Dovado då det ju är en extern tillverkare.
taliz
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by taliz »

taliz wrote:
micke.prag wrote:Ställ istället in dom som "HQ".
Vad är det för settings i tellstick.conf om man använder Linux/BSD?
Har provat med:
protocol = "hq"
model = "codeswitch"

Men det verkar inte fungera då jag får "unknown error". Testar jag med tex procotol risingsun så får jag Success, men det händer inget så jag antar som sagt att protocol och kanske model måste vara ngt annat..

PS. Jag har testat med klienten från OSX och där satt HQ, och det funkar fint, så både tellsticken och mottagarna funkar, men som sagt det verkar inte funka med HQ som protokoll i Linuxklienten..
Hittade http://developer.telldus.com/wiki/TellStick_conf och fick det att funka! :D
Det var alltså "fuhaote" man skall använda som protocol, samt att man använder "code" och helt enkelt sätter det som dip-switcharna, dvs en 1a för en dipswitch som är "uppe/on" och en 0a för en som är "nere/off".
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by Daniel »

Hej.
Har precis köpt ett trepack med dessa mottagare. Trodde det skulle vara lätt att få igång dem, men ack så jag bedrog mig. Om jag förstår tipsen i denna guide rätt så borde jag kunna ställa in enligt nedanstående i tellstick.conf:

Code: Select all

device {
  id = 2
  name = "Tavelbelysning vardagsrummet"
  protocol = "hq"
  model = "codeswitch"
  parameters {
    house = "A"
    unit = "2"
  }
}
...och så flippa upp dip-switch 2 och 6 på mottagaren. Det enda som händer när jag försöker tända enheten är dock följande:
root@b3:/etc# tdtool --on 2
Turning on device 2, Tavelbelysning vardagsrummet - The method you tried to use is not supported by the device
Någon som förstår vad jag gör fel? Har även testat protokollet fuhaote enligt det sista inlägget i tråden, får inte det heller att funka.

/Daniel
Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Får inte "Kjell o Co's 50-219" att fungera med Tellstick

Post by micke.prag »

Läs mer om konfigurationsfilen för Linux här:
http://developer.telldus.com/wiki/TellStick_conf

Som du ser på sidan är det "fuhaote" som protokollet heter. "The method you tried to use is not supported by the device" får du eftersom det inte finns något protokoll som heter "hq".
Daniel wrote:...och så flippa upp dip-switch 2 och 6 på mottagaren.
Då blir parametrarna:

Code: Select all

parameters {
  code = "0100010000"
}
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply