ljudstyrning

Moderator: Telldus

krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ljudstyrning

Post by krambriw »

Det där verkar ju vara en tuff lösning

mvh
Prostetnic
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Re: ljudstyrning

Post by Prostetnic »

Ja intressant. Ger mig lust att ta tag i mitt eget projekt igen. Det har legat i dvala ganska länge nu. Berätta gärna lite mer om hur du har gjort mickelin.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ljudstyrning

Post by mickelin »

Ja, var ska jag börja...Jag har alltså byggt mitt system runt några viktiga grundkomponenter:

-Mediaportal - för all film, video och TV hantering
-Tellstick - styr alla brytare till belysning, mörkläggning, gardiner, bilvärme, poolpump, brandlarm etc
-SwitchKing - för schemalagd belysningsstyrning
-Rfxtrx - mottagare för sensordata från temp, vind, regn, skymningsrelä, rörelsedetektorer etc
-iTach - WiFi-styrd IR-sändare
-Windows Home Server - medialagring
-Comskip - tar bort all TV-reklam
-iRule - fjärrkontrollapp
-Voxcommando - röststyrning

Hela rasket styrs av EventGhost som snurrar på alla datorer i huset.

I iRule har jag byggt ett kontrollgränssnitt där jag kan styra ljud, bild, belysning, mörkläggning etc individuellt i nio rum. iRule skickar udp-meddelanden till EventGhost, som sedan skickar rätt styrsignaler via Tellstick, iTach eller direkt till MediaPortal eller annan plugin. iRule körs på alla hushållets iPhones och iPads, så alla har sin egen fjärrkontroll.

Med detta som grund var det en enkel sak att lägga till röststyrning. Jag har en dedikerad PC som kör voxcommando. Den skickar samma udp-meddelanden som iRule, beroende på vilket röstkommando jag ger, till rätt EG dator. Som mikrofonapp kör jag Mumble, en Skype-liknande applikation, som gör det möjligt att ha flera aktiva mikrofoner samtidigt i Voxcommando. Alla i huset kan alltså styra systemet med sin egen iPhone, antingen genom iRule-gränssnittet eller med sin egen röst via Mumble.

Det ska sägas att det krävs mycket träning av Voxcommando för att få upp träffsäkerheten, särskilt med olika röster. Dessutom funkar det bara med engelska kommandon och det krävs MYCKET konfiguration för att definiera alla kommandon på ett bra och strukturerat sätt. Men cool-faktorn är också mycket hög när det är klart och funkar.

Det finns färdiga eller halvfärdiga Voxcommando-konfigar för massor av olika applikationer, t ex Mediaportal, XBMC och Mediamonkey. Dessa är ofta smarta nog att man t ex kan ge ett kommando typ "browse new movies" och få upp en lista på nya filmer, "play some Ozzy" och man får t ex Bark at the Moon i högtalarna etc etc

Hoppas att detta gav lite inspiration, möjligheterna är oändliga!
Post Reply