ljudstyrning

Moderator: Telldus

kebne
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Umeå

ljudstyrning

Post by kebne »

Hej, helt ny här.
Jag skulle vilja ha möjlighet att med ljudstyrning kunna styra vad Tellstick skall göra. Vore det inte suveränt om man kunde ha trådlösa mikrofoner placerade i huset som skickar ljud till datorn kontinuerligt. Och att Tellstick reagerar på vissa kommandon som "LJUS PÅ". Det vore väl intressant för ett flertal?

Fast egentligen är jag mest intresserad av att få Tellstick att reagera på ljud i datorn och vid förekomsten av ett i förhand bestämt ljud skicka en triggsignal till ett varseblivnings-system såsom "Lynx MiniVib" eller "Bellman Visit Pager"

Vad tror ni om det hela?
jocke
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jocke »

Skulle inte förvåna mig om någon på forumet redan satt tänderna i speech recognition verktygen och skapat en liten snurra för detta?

http://technet.microsoft.com/en-us/wind ... 05128.aspx
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

jag är också intresserad av ljudstyrning. skulla vara bra om det fans ett plugin till eventghost då man även kan styra andra funktioner i datorn. Hör av er om ni hittar något........
kebne
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Umeå

Post by kebne »

Ämnesvalet var nog lite feltänkt. Röststyrning är nog mer korrekt.
Acees4
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Är intresserad av ljudstyrning

Post by Acees4 »

Även jag är intresserad av ljud styrning.
framför allt om det är möjligt att aktivera en apparat så den startar.
En variant på fjärrstyrd on knapp med hjälp av ljud.

Någon som kan hjälpa till med information kring detta så vore jag tacksam.
Nyfiken och teknik intresserad
Jonas
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jonas »

Sätta mikrofoner lite överallt i huset för att sen koppla till en server känns lite overkill, men kul idé ;)
Jag har inte tittat på om huruvida man kan använda sig av Vistas egna röstigenkänning i sina egenutvecklade program.
Men inget är omöjligt..
Acees4
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ljudstyrning

Post by Acees4 »

I mitt fall så är jag mer ute efter att få igång en apparat som är i standby läge. Med hjälp av ljudsingal, på offentlig plats.

Vad för utrustning teknik kan behövas?

Vem vilka kan mer om denna teknik?

Någon med tips?
Nyfiken och teknik intresserad
karlsson.calle
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

har ett prog i vb

Post by karlsson.calle »

Jag håller precis på med ett röststyrningsprogram i vb,
det är en mod av puttemjuks virtual burger och funkar si så där, jag har letat på nätet i dagar på jakt efter ett program som jämför med ett inspelat ljud men har inte hittat nått som inte kostar skjortan.
WinterSun
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by WinterSun »

Jo dte var därför jag köpte min tellstick.
Jag har fixat röststyrning nu. Upplevelsen av när det faktiskt fungerade var obeskrivlig! ^^

Jag planerar att koppla ihop lite saker så att jag dels tänder och släcker lampor men samtidigt kanske spelar ngn passande låt från datorn. Väldigt cinematiskt. :)

Programmet jag använder för röstigenkänning är kanske inte det bästa, men jag tror att med lite mekande så kan man nog få de relativt säkert.
Det var inte så dyrt heller. Laddade ned det, betalade och låste upp det.
www.e-speaking.com

Det går säkert använda det på ngt smidigare sätt än vad jag gjort. Men jag har gjort så att jag skriver in parametrarna för t.ex. tänd hallampan i en batfil som t.ex. heter hallon.bat sen kopplar jag ett passande röstkommando i e-speaking till att köra den filen. På så vis kan man ju även skriva in fler paragrafer till andra program i batfilen. Varför inte ha en fil som tonar ned/släcker i taket och tänder några moodylights och startar soft musik och kanske även sätter msn-messengern i away läge (borde nog gå). :)
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Halle wrote:jag är också intresserad av ljudstyrning. skulla vara bra om det fans ett plugin till eventghost då man även kan styra andra funktioner i datorn. Hör av er om ni hittar något........
Här finns en voice-plugin till eventghost:
http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... 6884#p6884
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Har testat denna plugin själv nu och det funkar riktigt bra! Har kört med ett headset för att testa, nu måste jag bara hitta en bra mikrofon att montera i taket.
Prostetnic
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Post by Prostetnic »

Berätta gärna om du hittar någon bra mic som funkar bra. Helst skulle den ju ha någon inbyggd röstförstärkning/brusreducering som många bluetooth headset har eller annan funktion som plockar fram röster över annat ljud.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Nu har jag på ebay ropat in en sådan där takmonterad mik som används i konferensrum. Borde kunna funka väl för ändamålet. Återkommer med rapport.
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ljudstyrning

Post by Karlvonoxelstjerna »

Hepp hur gick det funkade det med takmicen?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ljudstyrning

Post by mickelin »

Jo, det funkade finfint, men det har hänt en del sedan dess... Jag har numera behov av att styra ljud, ljus, gardiner etc i alla rum och att sätta upp mikrofoner överallt kändes inte som en framkomlig väg. Jag har bytt röststyrningssystem till www.voxcommando.com, en fantastisk mjukvara för röststyrning som enkelt integrerar med allt. Jag använder den för att skicka kommandon till EventGhost som är hjärtat i mitt styrsystem. Voxcommando kan använda en mobiltelefon eller ipad som trådlös mikrofon, vilket passar mig perfekt eftersom jag kör iRule som fjärrkontrolllösning.
Post Reply