Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Moderator: Telldus

Post Reply
phrusher
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by phrusher »

Hej,

har alla befintliga enheter stöd för att skicka signaler till DUOn eller är det något speciellt man ska kolla efter när man köper nya enheter? Är ny på det här och det skulle vara trist om man handlar på sig prylar och sen visar det sig att de inte funkar med DUOn när den dyker upp.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by micke.prag »

Nej, Duo kan tyvärr inte ta emot alla enheter vi kan sända. Målsättningen är såklart att så ska vara fallet men det är en väldigt tidskrävande process att ta emot ett nytt protokoll.

I skrivande stund har vi stöd för mottagning för följande protokoll:
* Everflourish selflearning (GAO)
* Arctech codeswitch och selflearning (Nexa, Proove, HomeEasy m.fl)
* X10
* Sartano
* Waveman
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by hekj »

micke.prag wrote:Nej, Duo kan tyvärr inte ta emot alla enheter vi kan sända. Målsättningen är såklart att så ska vara fallet men det är en väldigt tidskrävande process att ta emot ett nytt protokoll.

I skrivande stund har vi stöd för mottagning för följande protokoll:
* Everflourish selflearning (GAO)
* Arctech codeswitch och selflearning (Nexa, Proove, HomeEasy m.fl)
* X10
* Sartano
* Waveman
Vilka typer av trådlösa sensorer finns det stöd för, temperatur, ljus osv?

/Henrik
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
phrusher
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by phrusher »

Ok, så om man köper en enhet som har protokoll enligt den listan så kan man vara säker på att det går att polla den för att se aktuell status?
micke.prag wrote:* Everflourish selflearning (GAO)
* Arctech codeswitch och selflearning (Nexa, Proove, HomeEasy m.fl)
* X10
* Sartano
* Waveman
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by micke.prag »

Polla?
Menar du att fråga mottagaren så går det ej. Även om vi bygger in en mottagare i vår produkt så hjälper det inte att mottagarna saknar en sändare...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by Zaman »

Du kan med DUOn, om jag förstår det rätt, lyssna på fjärrkontrollen till de listade enheterna och på så sätt veta om dess status ändras. Mottagarna har som Micke säger inget sätt att själva kommunicera sin status.
Mha DUOn kan du även ta emot en signal från en fjärr och sedan skicka ut en annan för att styra enheter som fjärren normalt inte klarar av att hantera.

En relaterad fråga:
Är begränsningen som finns idag bara kopplad till mjukvaran, dvs kan man med lite programmeringskunskaper få till andra protokoll eller kräver det andra ändringar också?
Mao kan man fixa det själv eller förvänta sig tillägg i listan även om man har en "gammal" DUO eller behöver man skaffa en ny DUO för att få bättre kompatibilitet?
phrusher
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by phrusher »

micke.prag wrote:Polla?
Menar du att fråga mottagaren så går det ej. Även om vi bygger in en mottagare i vår produkt så hjälper det inte att mottagarna saknar en sändare...
Ja självklart måste de ha en sändare... Anledningen till att jag undrade är för att när jag kollade in TellStick för läänge sedan så var jag nyfiken på om det gick att se aktuell status på respektive enhet (inte bara senaste statusen som skickades ut från TellSticken) men då löd motiveringen att det inte gick eftersom det inte fanns någon mottagare på TellSticken. Nu kommer det finnas en mottagare i DUOn så därav att jag blev nyfiken igen.

Så om jag ska förtydliga ursprungsfrågan, finns det enheter som kan skicka ut sin status på förfrågan? Isf, hur vet man vilka enheter som har den egenskapen?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by micke.prag »

Zaman wrote:Mao kan man fixa det själv eller förvänta sig tillägg i listan även om man har en "gammal" DUO eller behöver man skaffa en ny DUO för att få bättre kompatibilitet?
Mjukvaran för att avkoda protokollen finns i själva Duo och kommer behöva uppdateras för nya protokoll. Dock är den mjukvaran uppgraderingsbar så du behöver inte köpa en ny Duo
phrusher wrote:Finns det enheter som kan skicka ut sin status på förfrågan?
Det finns inga enheter som vi känner till som klarar detta.

Du måste titta på helt andra tekniker då. T.ex. ZigBee eller Z-Wave. Dessa har dock en helt annan prislapp.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
phrusher
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by phrusher »

micke.prag wrote: Det finns inga enheter som vi känner till som klarar detta.

Du måste titta på helt andra tekniker då. T.ex. ZigBee eller Z-Wave. Dessa har dock en helt annan prislapp.
Ok, det var tråkigt. Kollade lite på Z-Wave tidigare men TellStick verkar har bra mycket bättre tillgänglighet på sortiment samt bättre pris.

Jag får väl leva med att inte ha aktuell status på allt, kanske inte är ett så stort problem som jag föreställer mig.

Tack för svaren!
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kompatibilitet med Tellstick DUO?

Post by Zaman »

phrusher wrote:Ok, det var tråkigt. Kollade lite på Z-Wave tidigare men TellStick verkar har bra mycket bättre tillgänglighet på sortiment samt bättre pris.

Jag får väl leva med att inte ha aktuell status på allt, kanske inte är ett så stort problem som jag föreställer mig.

Tack för svaren!
Det finns en del folk på nätet som gör 1-wire-lösningar trådlösa över 433MHz-bandet. Kan bli lite problem eftersom det blir en del "störande" trafik på frekvensen men med rätt implementation kanske det kan vara en framkomlig väg?
Det kräver i så fall en separat enhet som samlar in informationen då jag tror att det är osannolikt att DUOn skulle stödja protokollet.
Post Reply