Plugin Home kit

Moderator: Telldus

Post Reply
NiMi
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Plugin Home kit

Post by NiMi »

Hi everyone!

I can't manage to get the home kit plugin to work.

I have installed it and so far so good!
But when i try to add my tellstick Znet v1 to home kit network it does not connect.
I am prompted to enter the code but after that it only says connecting.. any ideas?
moziz
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by moziz »

jag har samma bekymmer. Har du hittat någon lösning?
NiMi
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by NiMi »

Nej och inget livstecken från telldus heller...
Jhjelmqvist
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by Jhjelmqvist »

Första gången jag försökte så fick jag upp min Tellstick i listan över enheter att lägga till i Homekit.
Jag fick ett meddelande i Homekit om att tillbehöret (Tellstick) inte var auktoriserat men att jag kunde testa att lägga till ändå.
Gjorde jag det så fick jag ett ny felmeddelande om att tillbehöret inte gick att lägga till ...

Försöker jag igen så händer ingenting. När koden scannats så står den bara och tuggar. Det spelar ingen roll om jag installerar om pluginen eller försöker med en annan IOS-enhet. Någonstans finns det kvar information från tidigare försök. Det är samma Homekit-kod som pluginen visar även om man ominstallerat den.

Supporten var ganska ovilliga att undersöka saken, men efter ett par mail så fick jag ändå hjälp av dem att "nollställa" pluginen i min Tellstick. (fråga mig inte hur).
Efter det så var det en ny Homekit-kod som visades och Homekit-appen scannade den och hittade tillbehöret.
Däremot så blev det samma fel igen som vid första försöket: ej auktoriserat och kunde inte lägga till.

Men det känns ändå som ett litet steg framåt och att det i detta kanske finns en ledtråd till vad som gör att det inte går?

Telldus support själva säger att de inte kan återskapa problemet. Mao, det fungerar för dem och därmed borde man rimligen kunna felsöka det hela? Finns det inga loggar eller liknande man kan titta på?

Riktigt stöd för Homekit och övriga plugins som Philips Hue, skulle höja värdet på Telldus något enormt så jag förstår inte varför man inte lägger ner mer energi på detta?
claes508
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by claes508 »

Riktigt stöd för Homekit och övriga plugins som Philips Hue, skulle höja värdet på Telldus något enormt så jag förstår inte varför man inte lägger ner mer energi på detta?
Jag har fått svaret från Telldus att HomeKit är ett "hack", inte sanktionerat av Apple. Vi kan nog glömma den pluggen... :(

Homebridge funkar dock ok med viss fördröjning och att en hel del enheter måste exkluderas.
Jhjelmqvist
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by Jhjelmqvist »

Jag skaffade en liten pryl som heter Animus Heart! Den stödjer i princip alla olika standarder, z-wave, 433, zigbee osv och även Homekit m.fl.
1700kr och nu funkar allt som jag ville från början samt med röststyrning via Siri.
jens.thogersen
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by jens.thogersen »

Has anyone got this to work?
I can’t seem to switch my znet to beta version.
Even thoufg I can install the app.
I get to the point after I enter the HomeKit code in HomeKit, I choose my znet in HomeKit. HomeKit loads for a minute but cannot add my znet.
bergetun
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by bergetun »

er det noen som har fått dette til å fungere ?
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Plugin Home kit

Post by nikasp »

Någon som lyckats få till detta? Jag kör Znet v2 och har installerat plugin och får upp en 8-siffrig kod när jag klickar på settings-kugghjulet i Telldus. Fyller i den koden i Homekit och sen ingenting. Får ett progress-hjul som snurrar men hittar aldrig min Tellstick.

Jag har räknat kallt med den här intregrationen när jag nu köpte på mig lite Philips Hue. Lite = grejer för 5000... svimmar om det inte funkar då sambon ogillar många appar till belysning och lås m.m.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Plugin Home kit

Post by micke.prag »

Hej,

Du kan aktivera Philis Hue direkt i TellStick och styra allt via Telldus appen.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply