Linux och magnetkontakt

Moderator: Telldus

Post Reply
posterberg
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Linux och magnetkontakt

Post by posterberg »

Hej

Som jag skrev i förra postningen så har jag fått de flesta av mina prylar att funka fint i Linux. Dessvärre fungerar inte min magnetbrytare som jag förväntar mig.

Jag har lagt till alla prylar och identifierat dem med tellduscenter.

Tre fjärrkontroller, en rörelsedetektor, en magnetkontakt, två på/av vägguttag och ett dimbart vägguttag.

Alla identifieras fint. Fjärrkontrollerna, rörelsedetektorn och magnetkontakten är upplagda på exakt samma vis. Fjärrkontrollerna och rörelsedetektorn reagerar på på/av event precis som jag förväntar mig. Däremot fungerar magnetkontakten lite som den själv vill. Jag har lyckats få den att gå från off -> on någon enstaka gång men annars ändrar den aldrig tillstånd. Från on -> off har jag aldrig fått den att gå. Jag har provat att ha den dels inställd på fördröjning 0 min och 2 min.

Jag började misstänka att den var trasig, men jag parade ihop den med ett vägguttag direkt utan att gå via telldus och vägguttaget slår på och av precis så som det skall så det funkar på det visat. Jag avparade vägguttaget och magnetkontakten och parade ihop den igen med tellduscenter, med samma dåliga resultat.

Lysdioderna på min duo blinkar precis som med andra devicer, men tillståndet för min magnetkontakt uppdateras inte.

Någon som har tips eller erfarenheter som liknar mina?

/Peter
mr2web
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Linux och magnetkontakt

Post by mr2web »

Hej,
Jag har exakt samma problem, 4år efter dig. Tydligen har det med firmewaren i duon att göra. Jag har v5 idag och i v12, som i skrivande stund är den senaste, är detta kända problem löst. Dock verkar det inte att gå att flasha firmwaren i Linux utan du måste ha en Win XP, Win 7 eller Mac att tillgå. Det har inte jag direkt så jag är nyfiken på om du löst detta på något sätt?

EDIT: Jag lyckades att uppgradera till v12 med telldus center på win 10.
Post Reply