Tellstick & iPhone - Tellit, new webApp

Moderator: Telldus

duragz
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by duragz »

have a look at http://www.jqtouch.com/ it has a more "app" feeling to it and the animations are completely lagfree atleast on 3gs, support for swipe etc.
ola_h
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick & iPhone - Tellit, new webApp

Post by ola_h »

En DEMO kan ses på:
http://skorpion.se/tellit/DEMO/
Användarnamn:test
Lösenord:test
För gästinloggning:
Lösenord:guest
URL fungerar inte i Safari OS X!
Har du en mail man kan nå dig på?

/O


<br />
<b>Warning</b>: mysql_connect() [<a href='function.mysql-connect'>function.mysql-connect</a>]: Access denied for user 'user'@'localhost' (using password: YES) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>81</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_select_db() [<a href='function.mysql-select-db'>function.mysql-select-db</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>82</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_select_db() [<a href='function.mysql-select-db'>function.mysql-select-db</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>82</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>83</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>83</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_select_db() [<a href='function.mysql-select-db'>function.mysql-select-db</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>85</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_select_db() [<a href='function.mysql-select-db'>function.mysql-select-db</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>85</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>101</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>101</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>111</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>111</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>121</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>121</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>133</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>133</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>137</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>137</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>137</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>145</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>145</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>145</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>333</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_query() [<a href='function.mysql-query'>function.mysql-query</a>]: A link to the server could not be established in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>333</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>333</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: include(./lang/en.php) [<a href='function.include'>function.include</a>]: failed to open stream: No such file or directory in <b>/var/www/tellit/DEMO/index.php</b> on line <b>339</b><br />
<br />
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

problem need some help pls

Post by hader »

någonting går fel vet ej var är det? får detta meddelande när jag öppnar sidan i safari.

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in line 217
Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in on line 225
No database selected
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: problem need some help pls

Post by skorpion »

ola_h Har tagit bort DEMOt helt nu, tycker folk får nöja sig med bilderna och att testa själva. Anledning att det blev fel var att jag råkat uppdatera DEMOTs källkod med nya filer utan att spara dess databas eller fixa inställningar. Orkar inte hålla på och tänka på det hela tiden :/

hader wrote:någonting går fel vet ej var är det? får detta meddelande när jag öppnar sidan i safari.

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in line 217
Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in on line 225
No database selected
Jag vet inte vilken version du använder så jag kan inte heller se vad dessa rader innehåller. Ge mig rad 217 och rad 225 så ska jag se vad jag kan göra.
MEN den sista raden som säger "No database selected" bör vara anledningen till att dem ovanstående raderna inte lyckas.

Testa att leta på dessa rader:

Code: Select all

if(!mysql_select_db($mysql_database)){
    mysql_query("CREATE DATABASE ".$mysql_database);
}
mysql_select_db($mysql_database);
ändra dessa till:

Code: Select all

if(!mysql_select_db($mysql_database)){
    mysql_query("CREATE DATABASE ".$mysql_database) or die(mysql_error());
}
mysql_select_db($mysql_database) or die(mysql_error());
Vad händer?

/niclas
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by hader »

Hej tack för dit svar
1- jag använder ver 1.5 den sista och efter alla ändringar som ska göras i idex.php filen kommer jag till inlognings sidan som ser ut så här:
http://www.ladda-upp.com/bilder/34403/tellit1

2- när jag fyller alla uppgifter så får jag den här felmedelandet kolla känken:
http://www.ladda-upp.com/bilder/34404/tellit2

3- om jag ändrar koden som du har skrivit så får jag den här:
http://www.ladda-upp.com/bilder/34405/tellit2
4- och felen på rad 214 och 222 är:

if(mysql_num_rows(mysql_query("SELECT guestpass FROM tellit_users WHERE guestpass='".$_SERVER["QUERY_STRING"]."'"))==1 && !empty($_SERVER["HTTP_REFERER"])){

if((isset($_GET["login"]) && $_GET["login"]==1 && isset($_POST["user"]) && isset($_POST["pass"]) && mysql_num_rows(mysql_query("SELECT `uid` FROM tellit_users"))==1) || (mysql_num_rows(mysql_query("SELECT * FROM tellit_users WHERE guestpass='".$_SERVER["QUERY_STRING"]."' && linklogin=1"))==1)){
hoppas du fattar och kan lösa mitt problem.
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by skorpion »

Det är ju tänkt att index.php skall skapa den nödvändiga databasen åt dig. Tyvärr så är väl felhanteringen lite kass så den arbetar inte helt korrekt när den inte får kontakt med databasen.

Jag tror att databasen inte blivit skapad.

Kolla upp om databasen "tellit" existerar.
Annars, skapa den
mysql$: CREATE DATABASE tellit;

Skapa även de tillhörande tabellerna:
mysql$; CREATE TABLE tellit_users(
id int(4) unsigned zerofill NOT NULL auto_increment,
uid varchar(64),
user varchar(16),
name varchar(64),
pass varchar(64),
guestpass varchar(64),
lang varchar(16),
linklogin varchar(4),
PRIMARY KEY(id)
);
CREATE TABLE tellit_failed_logins(
id int(4) unsigned zerofill NOT NULL auto_increment,
user varchar(16),
pass varchar(64),
guestpass varchar(64),
datetime varchar(64),
ip varchar(64),
useragent varchar(64),
PRIMARY KEY(id)
);
CREATE TABLE tellit_active_logins(
id int(4) unsigned zerofill NOT NULL auto_increment,
uid varchar(64),
admin varchar(4),
guest varchar(4),
datetime varchar(64),
ip varchar(64),
useragent varchar(64),
PRIMARY KEY(id)
);

Byt även tillbaka till koden innan jag föreslog tilläggandet av "or die(mysql_error())"

/niclas
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by hader »

var ska den här databas koden in ? under vilken rad ? eller spelar det ingen roll
sorry kan inte so mycket om koder.
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by skorpion »

Du måste ha mysql installerat och inställt. Hur du gör detta finner du om du googlar, det finns många fina guider.
När du har fixat ovanstående så måste du köra kommandoprogrammet mysql med en användare som du skapat under installationsprocessen av mysql
tex
mysql -u niclas -p
växeln -p gör att den kommer att fråga dig om lösenord
Väl inne i mysql så ska du skirva dem där raderna som jag skrev i förra inlägget

/niclas
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

skorpion wrote:Du måste ha mysql installerat och inställt. Hur du gör detta finner du om du googlar, det finns många fina guider.
När du har fixat ovanstående så måste du köra kommandoprogrammet mysql med en användare som du skapat under installationsprocessen av mysql
tex
mysql -u niclas -p
växeln -p gör att den kommer att fråga dig om lösenord
Väl inne i mysql så ska du skirva dem där raderna som jag skrev i förra inlägget

/niclas
Om databasen inte accessas med root användaren så måste också GRANT kommandot köras...
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Lovelime
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lovelime »

Phew, efter många timmars pillande så har jag äntligen fått igång en server med tellit rullande på min gammla windows burk... men har en liten fråga, eftersom jag inte längre kör något linux på någon burk, och endast kär osx på min laptop som inte är så optimalt att ha tellsticken i, så får jag använda mig av windows och tdtool.... problemet är att om man lagt till en enhet i telldus center och sen tagit bort så förblir den kvar i tellit... hur tar jag bort enheter i tellit?, hittar inte riktigt vilken fil/filer den informationen sparas i

Edit: löste problemet...
lunk24
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by lunk24 »

Well if you can't add lamps how will you have any to controll any????
The lamps i have set up in telldus center doesn't show up in tellit and i dont have an add button.

I don't get it, what I'm supposed to do, please advice // Johan
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by skorpion »

lovelime: Oj, ska kika på det när jag får ork å tid. Tillsvidare får du gå in i databasen och rota runt. Det är inte så svårt som man kan tro.
Anslut med mysql -p lösen -u användare
use tellit;
select tellit_item;
(Du kan nu se vilket id den lampa du vill ta bort har)
delete from tellit_item where id=XXXX
exit

lunk24:
What system are you running?
There is known user-rights problems with windows 7
At this moment I dont really know how to fix it.

/Niclas
Plutonium
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Plutonium »

Hej skorpion!
Mycket trevlig projekt du har dragit igång! (Och jag spar en massa hårt arbete).

Men jag har ett problem att skapa admin/guest user. Fyller i alla fält och när jag klickar på create så reloadar sidan och alla fält är tomma och tellit_users likaså.
Jag har dessvärre inget konkret att gå på, fellog etc. Detta gäller 0.1.5, testade även 0.1.2 med samma resultat.

Slackware 13.
mysql Ver 14.12 Distrib 5.0.84
PHP 5.2.10
HTTP 2.2
Plutonium
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Plutonium »

Upptäckte problemet.
Det gick inte att blanda stora och småbokstäver samt siffror tydligen.. Provade med bara siffror, då gick det utan problem.
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick & iPhone - Tellit, new webApp

Post by skorpion »

Hej
Jag tänkte bara berätta vad som händer med tellit just nu.
Jag har sedan flera månader slutat arbeta på den webbaserade varianten och försökt fokusera mig på att göra en native app för iPhone (ska även fungera att kompilera för andra plattformar)
Jag har idag (nyss) lyckats installera appen på min iPhone och kan styra lampor på ett enkelt sätt via appen som i stort sett ser likadan ut som föregångaren.

Var snäll och ha tålamod innan jag lanserar appen.
Appen kommer INTE läggas ut på AppStore. Hade jag gjort det, så måste jag betala en Developer License och därmed skulle NI få lov att betala mig för att täcka dem kostnaderna och det vill inte jag.
Kort och gott så kommer det alltså bara fungera på en jailbreakad iPhone.
Stöd för RFCMD slopas helt
Enbart stöd för TDTOOL
Inget stöd att lägga till enheter från appen. Det måste göras i TelldusCenter eller dylikt.

Det kommer fortfarande att krävas en webserver med PHP och mySQL som även är direkt ansluten till tellsticken.

MVH Niclas
Post Reply