Kompabilitet med Oregon sensorer

Moderator: Telldus

Post Reply
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by jorang »

Hallo

Har prøvd temp/ hygro sensorer fra Oregon (denne - http://www.clasohlson.com/no/Oregon-RAR ... tings=true) mot Telldus Net. Har oppgradert min Net til siste FW (v16).

De plukkes opp ganske raskt fra Telldus Net/ Live! og virker upåklagelig en periode. Har to av disse utendørs, og den siste innendørs.

Etter ca 1 døgn slutter oppdateringen på dem alle - nesten synkront. Trodde først det var batteriene som ble for kalde utendørs slik at dette påvirket rekkevidden, men innendørssensoren kutter også samtidig.
Testet med litiumbatterier for å eliminere batteritemperaturen, men det samme skjer også med litium.
Har mange CO 36-1797, og disse virker uten problemer helt ned til i alle fall -10gr C på alkaliske batterier. De samme gjør Viking-sensoren fra Teknikkmagasinet/ Jula.

Værstasjonen fra Oregon returneres i dag pga dette. Noen andre som har opplevd samme med Oregon sine sensorer?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by etompau »

Två tips:

1. Antennerna i sensorerna är ineffektiva, montera på en externa antenn (17 cm) så ökar du räckvidden med måske 50%
2. Köp en mottagarmodul på 433 MHz på eEbay (pris ca 10:- SEK) och tilslut en högtalare, du kan då hurtigt avgöra om dina sensorer virker och räckvidden för dem.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by jorang »

I stedet for å lage egen antenne så får jeg vel heller bruke CO 36-1797/ Viking, og lære meg å leve med den måleunøyaktigheten disse har (sensoren fra Viking tror jeg har mindre unøyaktighet, men denne måler ikke relativ fuktighet)

Men å måle rekkevidden med en 433MHz mottaker hørtes interessant ut. Er det mulig for deg å gi meg en lenke til en god mottaker?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by etompau »

Her har du en seller på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/433Mhz-WL-RF-Tr ... 58a48d4b94

9:-SEK för receiver og transmitter! Transmitter kan du bruger som spare part til sensorer där sändaren er defekt. Har selv reparerat en gammel sensor med en tilsvarande transmittermodul.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by jorang »

Takk. Denne må jeg prøve.

Hvordan kobler jeg den opp? Følger det med koblingsskjema?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by etompau »

Nej der kommer inget scherma med til den, men det er simpelt at tilslute den:
GND og VCC til batteri på ca 5V
DATA/GND til en liten höjtalare.

That's it.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by jorang »

Bra - for jeg er lite oppegående på elektronikk...

Finnes det en måte å skille ut en spesiell sensor - uten å måtte ta ut batteriene i alle de andre? Denne gir vel bare et "dumt" audiosignal antar jeg
______________________________
Mvh/ BR JoranG
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kompabilitet med Oregon sensorer

Post by etompau »

Med lidt övelse kan du höra forskilligheden mellan olika sensortyper/fabrikat, men ellers er det umuglight med hörseln at urskilja signalen från sensorerna.

Udgangen på mottagaren består af en operationsförstärkare som svinger mellan null och ca. 5 V.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Post by jorang »

Får kjøpe en og prøve, og heller spørre deg siden om det er mere jeg lurer på. Takk så langt!
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply