Skillnad i räckvidd

Moderator: Telldus

Post Reply
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Skillnad i räckvidd

Post by davka003 »

Hej
Är nöjd användare av en Tellstick men upplever problem i samverkan med en individuell mottagare. Jag har totalt 20 mottagare av Nexa och Proove. Tellsticken är ansluten till min NAS-disk (ReadyNAS DUO Ultra). I den konfigurationen så verkar inte signalen tas emot alls av en infälld dimmermottagare (Nexa) som sitter 10 m bort, genom 2 dörrar. Å andra sidan har jag 1,5 m längre bort en identisk mottagare som fungerar klockrent.

När jag experimenterar med det hela har jag provat att sätta Tellsticken i laptoppen istället och då fungerar det från samma position som NAS-disken står på. Kan det vara någon mjukvaruskillnad som gör att det blir räckviddsskillnad? Tänker 2.0.4 mot 2.1 eller Windows mot linux.

Kör 2.1 på Laptoppen (windows), 2.0.4 i NAS-disken (linux). Tellstick Batch 13 Snr: 1546.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
3kgt
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skillnad i räckvidd

Post by 3kgt »

Bara en tanke men kan också ha med Nasen att den inte ger till räkligt med ström eller skapar nån störning av nå slag?! "Tänker hög för mi själv"
Post Reply