Roomba

Moderator: Telldus

joelbitar
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Roomba

Post by joelbitar »

Hej alla,

Jag undrar om det är något som har försökt sig på att styra en Roomba med tellstick?
Jag har ingen aning om det ens är möjligt, jag hittade något som jag tyckte verkade vara lite tekniska dokument för roomba: http://www.irobot.com/images/consumer/h ... Manual.pdf

tror ni att det skulle vara möjligt?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Roomba

Post by micke.prag »

Roomba har en fjärrkontroll som använder sig av IR och inte RF. Så det går inte direkt att styra från TellStick.

Dokumentet du länkar till beskriver hur man kan kommunicera med Roomba via kabel. Det skulle gå att bygga något som lyssnar på TellStick-signaler och sedan styr Roomban. Dock inget vi har möjlighet att ta fram.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Roomba

Post by MartinV »

Det ska också vara möjligt att styra Roomba via Bluetooth om man fixar en Bluetooth-modul. Jag läste på om detta när jag precis skaffat vår Roomba 560. Det fanns också exempelkod (C#) för att knåpa ihop mer avancerade applikationer om man hade lust med det...

Tyvärr har jag inga länkar kvar eftersom det aldrig blev aktuellt... :cry:
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Cuddle
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Roomba

Post by Cuddle »

Roomba använder sig inte av IR, då jag kan lägga kontrollern under dubbelvikt täcke och ändå styra Roomban, eller vara i ett annat rum med stängd dörr utan fönster (wc). :) Så det måste vara RF.
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Roomba

Post by Juzzi »

Hej Roomba användare!

Förord och svar till ovan:
Roomba använder IR på sina egna fjärrkontroller. Det finns massor tredjepartsmottagare för Roombas serialport (finns under huven) då både bluetooth- och WiFi-styrning är möjligt.

Sedan till saken:
Jag köpte Roomba för några veckor sedan och sparade lite pengar för att välja en modell utan schemaläggning. Har använd Telldus för många år tillbaka och tänkte att det måste finnas ett sätt att starta Roomba med Telldus...?

Det finns några bra DIY-sajter som förklarar hur man programmerar Arduino och PIC-prosessorer med Roomba IR-koder.
Sedan experimenterade med PIC (12F683) och fick den att sända ut "CLEAN" koden med IR diod, då Roomba startar och börjar städa.
Kodning och PIC-programmering är inget "rocket science" och det som behövs är bara några (2-4) komponenter till och man har en fungerande fjärrkontroll.
Detta kan då strömförsörjas från tex. USB 5V nätdel/väggladdare, som man hittar vartsomhelst för billig peng.
Och i sin tur triggar man USB-laddaren med Telldus kompatibel mottagare!

Om det finns intresse kan jag skriva närmare beskrivning hur man gör det hela.
TellStick Net SWE/FIN/ENG
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Roomba

Post by Jaxån »

Ja. Intressant.
Mirar
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Roomba

Post by Mirar »

Jag är också intresserad. Ett alternativ är ir-toy.
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Roomba

Post by Juzzi »

Okej kul!
Jag återkommer med ett bloginlägg när allt är färdig och testat.
Håller på att optimera koden lite och kommer också att göra inlägg om Virtual Wall med samma PIC och komponenter.

ir-toy är säkert bra alternativ, men den här kommer kosta bråkdel av det (ca.30kr) :)

Här är liten sneak-peek på min prototyp som jag lyckades löda ihop ikväll:
Image
TellStick Net SWE/FIN/ENG
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Roomba

Post by Jaxån »

Kul, har du något schema över det?

Hm, RaspberryPi A+ skulle kanske fungera som en medresenär? Den har ju en serieport, och sedan en USB som man kan ha en Bluetooth eller WLAN så är den nätad.
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Roomba

Post by Juzzi »

Den här behöver inte ha någon "medresenär", då den härmar Roombas egen fjärrkontroll och sänder CLEAN-kommandot via IR till den.
Så ingen ingrepp på maskinen behövs. :clap:
TellStick Net SWE/FIN/ENG
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Roomba

Post by Juzzi »

Okej, här har vi blogginlägget för att kunna bygga hela:
http://proxyminer.blogspot.com/2014/11/ ... clean.html
Det är på engelska, för att nå bredare publik, men jag antar att de flesta klarar det ... 8)

Återkommer senare med program för Virtual Wall, som använder samma krets.
TellStick Net SWE/FIN/ENG
Mirar
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Roomba

Post by Mirar »

Trevligt bygge. Eftersom min IR-Toy inte funkar så bra kanske jag ska prova... Finns det någon lista på kommandon? Jag vill att "clean" ska gå igång när jag åker hemifrån och "dock" ska gå igång när jag närmar mig hemmet.
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Roomba

Post by Juzzi »

Japp, kolla kommandon här:
http://www.enide.net/webcms/?page=tiny-remote

Du bör nog tänka placering av sändare/sändarna, så din Roomba ser dom, när den åker runt... 8)
TellStick Net SWE/FIN/ENG
s_o_n_y
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Roomba

Post by s_o_n_y »

Ohh !

Köpte precis en Roomba 760 som jag iofs inte ens startat. Men jag kör telldus idag och skulle vilja utveckla detta med fjärrstyrning till roboten. Fungerar denna funktion bra, och för dom som inte har hårdvara för att flasha. Köpa något liknande nånstans ?
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Roomba

Post by Juzzi »

s_o_n_y wrote:Ohh !

Köpte precis en Roomba 760 som jag iofs inte ens startat. Men jag kör telldus idag och skulle vilja utveckla detta med fjärrstyrning till roboten. Fungerar denna funktion bra, och för dom som inte har hårdvara för att flasha. Köpa något liknande nånstans ?
Den funkar perfekt, min Roomba startar varje gång när jag triggar via Telldus.
Jag kan nog flasha en och sälja en för billigt pris, om du så önskar? 8)
TellStick Net SWE/FIN/ENG
Post Reply