TellStickNet ansluter ej

Moderator: Telldus

Post Reply
RichardA
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellStickNet ansluter ej

Post by RichardA »

Hej på er!

Sedan några dagar tillbaka kan inte min TellStickNet (model no: TSNET) ansluta och det börjar bli ganska störande. Har läst igenom några trådar som verkar handla om samma problem men dessa var några veckor gamla därav denna nya tråd.

Jag har inte inte gjort några förändringar på nätverket och tidigare när sändaren blivit röd så har det hjälpt att dra ur strömmen i några minuter och sedan koppla in den igen. Sedan cirka fem dagar tillbaka så blir sändaren nästan omgående röd vid återanslutning till strömmen och de två nätverksdioderna lyser fast orange respektive blinkar grön med en långsam period. Min enhet är ur batch 14151 (SN: 546) om det är så att det är en viss serie som verkar strula.

Tacksam för hjälp!
Mvh, Richard
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: TellStickNet ansluter ej

Post by etompau »

Om du kan utesluta fel/störningar på ditt nätverk så lutar det åt hårdvarufel. Det enda som du möjligtvis då kan testa med är en ny USB-laddare. De har en tendens att lämna in efter x antal år.

Observera att datum för inlägg på forumet inte är korrekt. Inlägg kan vara betydligt äldre än vad som anges. Detta pga av uppdatering av forum-programvaran.
RichardA
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStickNet ansluter ej

Post by RichardA »

Tack för tipsen! Ska börja med att pröva en annan strömadapter. Tror jag kan utesluta fel på nätverket såvida inte routern hittat på saker på egen hand. Inte sett något uppenbart när jag loggat in på den och kollat men får göra en lite noggrannare genomgång helt enkelt... Men jag har någonstans att börja i alla fall. Tack igen :)
RichardA
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStickNet ansluter ej

Post by RichardA »

Fick sändaren att fungera i ett halvt dygn sedan gick den ner för räkning igen. Bytte då strömförsörjning utan effekt. Det är precis som om den inte kan ansluta vid uppstart men den kommunicerar med nätverket det syns på dioderna. Den orangea dioden indikerar kontakt med nätverket men den gröna aom ska indikera kommunikation med Telldus blinkar med en fast långsamt period vilket tyder på att ingen kommunikation sker i mellan sändaren och Telldus.

Inga andra tips från någon innan jag kontaktar Telldus support?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: TellStickNet ansluter ej

Post by etompau »

Kanske testa med flasha om programmet (om det nu är det som är felet):
http://developer.telldus.com/wiki/How_t ... lStick_Net
Post Reply