API skillnader mellan Tellstick Net (v1) och ZWave (v2)

Moderator: Telldus

Post Reply
magellan58
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

API skillnader mellan Tellstick Net (v1) och ZWave (v2)

Post by magellan58 »

Har en gateway av varje typ (enligt rubriken) kopplad till samma Live ID och håller på med ett phyton script som dumpar hela konfiguration i form av begriplig text och i samband med detta stötte jag på en underlighet.

Om man har en 433Mhz brytare så kan man ju via Live GUI se vilken huskod och vilken enhetskod som brytaren har och det ser likadant ut oavsett om brytaren är kopplad till Net eller Zwave gatewayen.
Men när jag via api läser information om brytaren så hittar jag inte huskod och enhetskod för de brytare som är anslutna till zwave gatewayn, någon som vet hur man får fram den här infon?

Så här ser det ut på Net enheten:
{"id":"468389","name":"Akvarium K\u00e4llare","state":"0","statevalue":"0","methods":"0","type":"device","client":"71440","protocol":"arctech","model":"selflearning-switch:nexa","online":"1","editable":1,"parameter":[{"name":"house","value":"2299014"},{"name":"unit","value":"14"}]}

Och såhär på zwave enheten:
{"id":"2066980","name":"Poolbelysning","state":"0","statevalue":null,"methods":"0","type":"device","client":"278360","protocol":"433","model":"n\/a","online":"1","editable":1,"parameter":[][/i]}
Post Reply