Varför blir det alltid strul?

Moderator: Telldus

Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Hej

Varför strular det alltid med något när t ex det har varit strömavbrott?
Igår hade vi strömavbrott på ca 1,5timma och det inträffade under tiden som alla mina fönsterlampor skulle tändas varpå det var becksvart när vi kom hem. Varför kan inte tellsticken gå igenom schemat som finns och köra igång grejerna direkt när strömmen kommer tillbaka, dvs göra en kontroll på vad klockan är och se om fönsterpluggarna är igång som dom skall vara mot schemat?
Samma sak om man ändrar något i något av schemana som jag har. Då strular alltid någon plugg en eller två kvällar på raken med att antingen inte tändas eller släckas....
Detta är verkligen en ren besvikelse med ett "smart hem". Det här trodde jag faktiskt skulle fungera....

Mvh
Slottet
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Update: Idag tändes inte en enda lampa heller.....
Tellsticken lyser grönt och nätverket fungerar.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Samma visa igen....
En lampa som strular igen. Tänds och släcks inte som den skall på schema...

Är det verkligen ingen som upplever samma problematik???
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

Tycker det rullar på bra. Inga störningar med tänd/släckning här.
Titta i loggen för lampan som inte har tänts och se om schemat har körts.

100% säkerhet vid styrning av grejor via radio och med konsumentprodukter är svårt att uppnå.

Testa manuell styrning av mottagaren som nu inte har fungerat, kör minst 10 till-/frånslag - ingen av dessa får missa för att du ska vara säker på att förbindelsen är OK.
Ser att råd om räckviddsproblem har getts i en annan tråd.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Den lampan har fungerat klanderfritt i flera månader.... så räckviddsproblem tror jag inte är problemet.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

OK. Ser du i loggen för aktuell enhet om schemat har kört på utsatt tid?
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Kördes perfekt fram till släckning kl23.30 i lördags. Alltså dagen innan sommartid. Efter det har jag fått stänga av och på den manuellt.
Så här blir det alltid men någon av alla enheter när något har uppdaterats i tellsticken, strömavbrott eller att telldus uppdaterat någon ho sig.
Brukar rätta till sig efter några dagar en är jävligt störande att det alltid blir så här med någon enhet när något ovan inträffat.
Och ja schemakörningen har gått på enheten men det borde inte tyda på något räckviddsproblem efter som jag har beteendet som jag beskrivit ovan.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

OK. Tycker du har för många fel för att det ska vara "normalt". Kanske ska du ta hjälp av Telldus support.
Annars skulle jag säga att om logggen visar att schemaläggningen har utförts så har också din Tellstick skickat ut signalen på korrekt sätt.
Gäller det 433-mottagare eller z-wave?

Skulle det finnas fel/buggar i systemet som gör att grejorna slutar att fungera efter strömavbrott/ändringar i prog./övergång mellan sommar och vintertid etc så hade vi säkert sett fler felrapporter från användare.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

433 mottagare.
Det är det som jag tycker är märkligt också.
Så här har den betett sig från dag ett jag fick den.
Jag har bättre antenn på den. Min farsa har en också fast bara en v2 ingen znet v2 som jag har och han upplever samma problem. Han har också en vassare antenn vid programuppdateringar eller strömavbrott m.m.

Mvh
Slottet
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

OK. Skulle ändå säga att när det uppstår problem med till/från av 433-mottagare så är det pga av räckviddsproblem och inte fel i Tellstick Net. Mottagarna är så enkelt konstruerade att de lätt kan bli störda av ansluten utrustning eller bara hur elkabeln ligger omkring mottagaren.

Dock var där lite knas i början av leveranserna av ZNet, det fick göras en hårdvarufix för att 433-delen skulle fungera. Men på dig låter det som att grejorna kan funka bra under längre tid men sedan börjar strula. :?
Kanske ska du testa med att byta mottagaren?

Du skriver i ett annat inlägg att du har en extern antenn (typ?) De kan göra god nytta. Är det en magnetfotsantenn så placera den på ett metallunderlag för att skapa ett jordplan för bästa effekt.
Har du tillgång till en gammal polisscanner så kan man få god hjälp genom att lyssna på utsänd radiosignal från Tellsticken och även avgöra om det finns någon lokal störning på frekvensen.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Hej

Ja det stämmer att jag har en magnetfotsantenn och den står på ett metallunderlag.
Precis så är det. Dom fungerar helt klanderfritt tills någon uppdatering av fw, databsbyte, sommar/vintertid eller ett strömavbrott sker. Efter något av det så strular alltid en av alla mottagare några dagar innan den verkar "hitta" rätt igen....
Störigt värre alltså....
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Då var det igång igen... blir jävligt trött på det här alltså.
Strömavbrott i helgen som var och en eller alla enheter vägrar fortfarande vara synkade med schemat fortfarande idag fyra-fem dagar senare! Antingen tänds dom inte eller så tänfs/släcks dom på en helt annan tid. Alltså jag fattar inte vad det beror på. Är det verkligen ingen annan som har detta problem?? Funderar på att slänga skiten åt h-vete.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Toson »

Jag har alltid samma problem, dvs den startar inte eller lite osynkat efter strömavbrott ett par dagar.
Att den missar ibland pga störning eller räckviddsproblem får man väl ta, men det finns annat att fixa.
Så varför inte fixa ett grundproblem, "uppstart efter strömavbrott". Den ska naturligtvis kolla klockan och statusen för det klockslag den startar om på, så att det är tänt eller släckt på rätt tid när det startar igen efter avbrott. Det är väl basic?
Den ska väl gå autonomt med alla funktioner även efter strömavbrott? Det finns en del saker man inte tänkt på ännu som kanske kommer inom nästa uppdatering?
T
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Ja jag skickade till supporten i samma veva och påtalade att dom behöver ha en, precis som du säger, basicfunktion där tellsticken loopar igenom scheman som finns och vad som skall vara på och inte kontra aktuellt klockslag. Jag kommer att skicka ett ärende varje gång det strular efter strömavbrott från och med nu och påtala samma sak gång efter gång. Tycker att det är svagt att man inte "tänkt" på detta.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

och frågan är ju när nästa fw update kommer. Har ju inte varit någon på ett år drygt vad jag vet....
Post Reply