Starta Timer med trigger?

Moderator: Telldus

Post Reply
frebod
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Starta Timer med trigger?

Post by frebod »

Ny här och har just börjat bygga mitt smarta hem :)

Stötte genast på ett problem...

Jag skulle vilja starta en timer genom en trigger (en dymmy) och låta timerna vara aktiverad en viss tid. Ex trigga, timer startar och går i kanske 10 timmar. Vi har ju mängder av laddare för diverse som alltid ligger på och är inkopplade.

Hur löser man det? OBS! Kör Telldus Live och TellStick ZNet Lite v2

*Edit. Givetvis så behöver jag ingen dymmy. utan jag har en Nexa WMR-1000 (reläbrytare) när den sätts till "on" så vill jag ha en timer som startar i ex 10h.

#tacksam
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Starta Timer med trigger?

Post by etompau »

Det finns nog två sätt att lösa detta på:

1. Använd fördröjningsfunktionen i händelsestyrningen för att stänga av enheten efter önskad tid. Kräver att du har ett Pro-abonnemang.

2. Utnyttja möjligheten till enkel programmering av din ZNet mha LUA-språket. Du hittar info om detta om du trycker på frågetecknet i Live.
Då kan kan du programmera in en enkel timer som stänger av din enhet efter önskad tid.
https://github.com/telldus/tellstick-lu ... mer.lua#L3
frebod
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Starta Timer med trigger?

Post by frebod »

etompau wrote: Fri Feb 09, 2018 12:02 pm Det finns nog två sätt att lösa detta på:

1. Använd fördröjningsfunktionen i händelsestyrningen för att stänga av enheten efter önskad tid. Kräver att du har ett Pro-abonnemang.

2. Utnyttja möjligheten till enkel programmering av din ZNet mha LUA-språket. Du hittar info om detta om du trycker på frågetecknet i Live.
Då kan kan du programmera in en enkel timer som stänger av din enhet efter önskad tid.
https://github.com/telldus/tellstick-lu ... mer.lua#L3
Grym är du! fick det att fungera med alternativ 1. Sjukt användbart :) Tur att vi inte är grannar :)
NiMi
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Starta Timer med trigger?

Post by NiMi »

Om du kör med Z-Wave så kan du ju alltid trigga på effekt.. när laddaren drar mindre än X antal watt så stäng av.
Det gör jag med en laddstation i tvättstugan, då stängs ju laddaren av när alla enheter är fulladdade :D
Post Reply