Tempgivare för värmepanna?

Moderator: Telldus

Post Reply
duetten
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tempgivare för värmepanna?

Post by duetten »

Jag har en pelletspanna som emellanåt krånglar och jag tänkte använda min nyinköpta Telldus Znet Lite v2 för detta ändamål.
Pannan har ett förberett uttag där man kan föra in en tempprob och jag testade först att använda en kyl/frystermometer från Telldus men då den inte klarar med än +50C var det ingen bra lösning. Proben gick dock att få in i hålet i pannan. Jag behöver alltså en tempgivare med extern prob som klarar minst +80C. Om den är på 433 MHz eller Zwave gör det samma. Tacksam för alla tips!
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tempgivare för värmepanna?

Post by Esse non videri »

Om du vill handla på samma ställe har du denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ave-p50540
duetten
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tempgivare för värmepanna?

Post by duetten »

Tackar för detta tips. Jag la en beställning bums och borde få prylarna i veckan. Ska bli spännande att pröva!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tempgivare för värmepanna?

Post by etompau »

Det blir säkert bra. Du får återrapportera när grejorna är på plats.

Själv har jag 5 stycken av denna sensor och de funkar bra, hög noggrannhet på givaren, lång batterilivslängd (nära 3 år på AA-batterier), fast ID-adress som inte ändras vid ex. batteribyte (bra om du loggar tempen) samt god räckvidd.
En fördel är också att att det går att hänga på fler givare på databussen och då mäta temp. på andra platser med bara en sändare.
duetten
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tempgivare för värmepanna?

Post by duetten »

Idag fick jag min WMS MK3 med posten men har inte hunnit köpa tempgivaren men blev ändå lite konfunderad. I manualen står det att den är kompatibel med Tellstick DUO, Tellstick NET men jag har ju en Telldus Znet Lite v2. Tycker att det borde gå bra ändå men är jag för optimistisk?

Jag ser att det finns en LED på kretskortet men då jag kopplade in den till en Micro-USB tänds inte LED:en. Borde den det?

Många frågor men kanske jag kommer längre i morgon då jag hunnit köpa tempgivaren på Kjell & Co.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tempgivare för värmepanna?

Post by etompau »

Eftersom du har en ZNet version 2 så har du mottagning på 433 MHz, multisensorn kommer att fungera.
Lysdioden är styrd av programmet och blinkar vid datasändningen. Utan sensor så skickas ingen data=lysdiod släckt.
duetten
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tempgivare för värmepanna?

Post by duetten »

Nu har jag kopplat in tempgivaren som jag köpte på Kjell & Co och den fungerar precis som den ska med WMS. Lite dumt kanske att det inte fanns nån info om vad som var vad av de tre trådarna på tempgivaren men det var inte så svårt att gissa.

Nu ska jag sätta larmgränser så jag för ett push när pelletsen är slut eller strular.
Post Reply