Trög installation av Homeautomation

Moderator: Telldus

Post Reply
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Trög installation av Homeautomation

Post by Snoopy »

Jag sliter med att köra igång Homeautomation på Debian 5.
Först ska jag ha telldus-core installerad för att alls kunna fortsätta, eller hur?
Har kommit så långt att jag kört cmake . utan protester. Men sedan blir det bara
protester.

Code: Select all

/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:187: error: ‘cfg_t’ was not declared in this scope
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:187: error: ‘cfg_device’ was not declared in this scope
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:188: error: ‘class privateVars’ has no member named ‘var_cfg’
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:188: error: ‘cfg_size’ was not declared in this scope
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:189: error: ‘class privateVars’ has no member named ‘var_cfg’
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:189: error: ‘cfg_getnsec’ was not declared in this scope
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:190: error: ‘cfg_title’ was not declared in this scope
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:192:
Ja, så här ser det ut. Detta är bara en liten del av alla felmeddelanden.
Kan någon tolka vad som är fel?

Själva Homeautomation ska väl inte vara så svårt joppas jag, bara telldus-core finns?
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Daniel »

Känns spontant som att libconfuse saknas. Kolla om paketen libconfuse0 samt libconfuse-dev finns installerade, installera dem annars och försök igen.

/Daniel
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Post by Snoopy »

Tack Daniel.
Det måste vara fint att ha sådana spontana känslor du talade om.
Har aldrig drabbat mig :cry:
libconfuse och libconfuse-dev fanns ju inte. Försökte igen med bättre
resultat, men inte 100%.

Code: Select all

/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp: In function ‘bool readConfig(cfg_t**)’:
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:302: warning: deprecated conversion 
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:316: warning: deprecated conversion from string constant to ‘char*’
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:326: warning: deprecated conversion from 
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:332: warning: deprecated conversion from string constant to ‘char*’
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp: In function ‘bool readVarConfig(cfg_t**)’:
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:349: warning: deprecated conversion from string constant to ‘char*’
/usr/src/telldus-core-2.0.2/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:354: warning: deprecated conversion from string constant to ‘char*’
[ 90%] Building CXX object driver/libtelldus-core/CMakeFiles/telldus-core.dir/linux/Device.cpp.o
Linking CXX shared library libtelldus-core.so
[ 90%] Built target telldus-core
Scanning dependencies of target tdtool
[ 95%] Building CXX object tdtool/CMakeFiles/tdtool.dir/main.cpp.o
Linking CXX executable tdtool
[ 95%] Built target tdtool
Scanning dependencies of target rfcmd
[100%] Building C object rfcmd/CMakeFiles/rfcmd.dir/rfcmd.o
Linking C executable rfcmd
[100%] Built target rfcmd
debian:/usr/src/telldus-core-2.0.2# 
Givetvis flera varningar av samma sort, tog bara med en av varje. Men slutraderna
såg lite mer hoppingivande ut... :lol:
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Daniel »

Ok, jag erkänner. Jag fuskade. Jag använde Google :oops:

Nåja. Såna där varningar brukar man sällan behöva bry sig om. Det den säger i slutändan är att den bygger det som ska byggas, därmed är allt frid och fröjd. Det är nu du kan börja testa om tdtool verkligen funkar :)

/Daniel
Post Reply