"Huset tomt"-läge...hur göra när man kommit hem?

Moderator: Telldus

Post Reply
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

"Huset tomt"-läge...hur göra när man kommit hem?

Post by Paxman »

Hej!

Bäst att jag skriver igen att jag är total nybörjare, och att jag har en brant inlärningskurva just nu när det gäller detta fantastiska system! :D

Jag har skapat en händelse jag kallar "Huset tomt". Tanken med den är att när siste man lämnar huset ska ett antal brytare, så som diverse laddare, några lampor, TV-appareter på standby etc, stängas av (om de inte reda är avstängda) och garageportens magnetkontakt sättas i bevakningsläge. Jag har lyckats väl med att konfigurera denna händelse, men jag har inte klurat ut hur jag ska göra när man kommit hem igen. Givetvis kan vi ju slå på de brytare vi vill använda, men problemet är att "Huset tomt"-läget fortsätter vara aktivt. Om jag väljer att slå av läget tänds alla lampor i händelsen och TV-apparaterna slås på, vilket ju inte är så lyckat.

Kan jag på något sätt få händelsen att inaktivera sig själv, utan att trigga alla grejer som det stängt av när jag valt det?

Mvh
Fred

P.s Jag har sökt på detta ämne, men hela det här med hemautomation är så brett och det finns så många olika scenarior samt ganska dålig beteckningsstandard så det är mycket svårt att hitta svar när man googlar. D.s
Post Reply