Ändrat till nytt WiFi-nät hemma, nu funkar inte Telldus

Moderator: Telldus

Post Reply
KTL
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ändrat till nytt WiFi-nät hemma, nu funkar inte Telldus

Post by KTL »

Hej.

Idag skapade jag ett nytt nätverk här hemma, har en Thomson router men den är satt i Bridge sen länge och skickar rakt igenom till min Apple Time Capsule som fixar WiFi i bostaden.

Allt detta har funkat kalas länge tidigare, med min Telldus Tellsticknet kopplad till min Thompson Router. Men nu efter att ha samma router kopplad på samma sätt, men ett nytt WiFi-nät så funkar inte Telldus, får ingen kontakt med min Telldussticknet.

Är det så illa att man blir tvungen att radera den i Mina Platser och försöka lägga in den igen och göra om allt på nytt?
Den blickar rött ibland men mest lyser den blått.

Min HUE Bridge får jag inte heller kontakt med längre, och inte ens fabriksåterställning har hjälpt. Allt annat funkar som det ska.

Nån som kan reda ut detta?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Ändrat till nytt WiFi-nät hemma, nu funkar inte Telldus

Post by etompau »

Wifi-konfigurering har inget med Tellstick att göra, så något annat måste påverka dina grejor.
Om du har satt ditt din Thomsonrouter i bridge-läge så upphör router-funktionaliteten så frågan är vilken pryl som nu delar ut IP-adressen till din Tellstick? Är det Time Capsule som sköter detta?
Vad säger DHCP-listan i den i så fall? Kan du se att den har tilldelat Tellstick:en en IP-adress?

Ge lite mer "kött på benen" hur dina grejor är kopplade.

Ditt konto ligger kvar på servern så du behöver inte vara orolig för att att programmering har försvunnit.
KTL
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ändrat till nytt WiFi-nät hemma, nu funkar inte Telldus

Post by KTL »

Ja, allt som har med WiFi att göra är anslutna till min TC som fixar kontakt med internet precis som det alltid gjort, förutom att jag nu bytt TC och skapat ett helt nytt nätverk.

Hittar ingen DHCP-lista i min TC när jag kikar i Airport-verktyg. Kan bara se att den är inställd på DHCP och NAT.

Man kan tycka att när allt annat som är anslutet kommer ut på nätet så borde väl även Tellsticknet och HUE göra det med, men icke....
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Ändrat till nytt WiFi-nät hemma, nu funkar inte Telldus

Post by etompau »

Kanske idé att fabriksåterställa routern eller backa tillbaka till det läget där grejorna fungerade.
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Ändrat till nytt WiFi-nät hemma, nu funkar inte Telldus

Post by kenjon »

Hur har du kopplat ditt nätverk? En kabel från din bryggade enhet till TC, och sedan alla grejor anslutna till din TC? Eller har du fortfarande din Telldus ansluten till din bryggade router?
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ändrat till nytt WiFi-nät hemma, nu funkar inte Telldus

Post by NuTTe »

Är din router bryggad så ska den ju släppa igenom trafik på alla portar, men jag antar att din TC agerar DHCP? Alltså kan du inte få ett IP till din Telldus via din router utan det får du från din ISP, kan det vara så att din ISP bara ger dig ett IP och att din TC har tagit det?
Post Reply