Internetkopplingen borta!

Moderator: Telldus

Post Reply
Ulltussa
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Internetkopplingen borta!

Post by Ulltussa »

Hej

Vad händer om internetkopplingen försvinner med tanke på scheman, events osv ?
Egentligen så är ju frågan var sitter logiken, är det på en server på internet, i Telldus net eller i min app eller i alla 3 med prioritering?


mvh Magnus
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Internetkopplingen borta!

Post by etompau »

Är det en Tellstick Net du har, så försvinner all funktion vid internetbortfall, all styrning sköts via Telldus servrar.
I den nya Tellstick Net version 2, så fungerar schema och händelsestyrning även vid internetbortfall.

Har kört 4 stycken Net under 4-5 års tid, och faktum är att jag har haft mest avbrott på en nyinstallerad fiberförbindelse. ADSL och mobilt bredband som de andra Net använder, har bara tuffat och gått.
Störningar på Telldus sida är försumbart.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Internetkopplingen borta!

Post by snej81 »

Just nu är Telldus servers nere, men ingenting fungerar lokalt hos mig trots detta.. Znet Lite V2
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Internetkopplingen borta!

Post by etompau »

Tydligen är det en akut säkerhetsuppdatering som hostingföretaget ska göra. Skulle ske mellan onsdag/torsdag
Tyvärr får man leta på Twitter för att få denna information. Telldus borde ha denna info i anslutning till driftsstatusikonen på deras hemsida.

Schemaläggning i min Znet funkar utan internetkoppling, kanske påverkar driftstörningen på servrarna Znet på något annat sätt så att schemaläggningen sätts ur spel.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Internetkopplingen borta!

Post by peswe »

Var är bästa stället att få senaste statusinfo/driftinfo?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Internetkopplingen borta!

Post by etompau »

peswe wrote:Var är bästa stället att få senaste statusinfo/driftinfo?
https://twitter.com/telldus_status

Får hoppas att Telldus ser till så att denna info även blir synlig på deras startsida. Att visa en röd lampa utan någon annan förklaring hjälper föga. :?
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Internetkopplingen borta!

Post by snej81 »

etompau wrote:Tydligen är det en akut säkerhetsuppdatering som hostingföretaget ska göra. Skulle ske mellan onsdag/torsdag
Tyvärr får man leta på Twitter för att få denna information. Telldus borde ha denna info i anslutning till driftsstatusikonen på deras hemsida.

Schemaläggning i min Znet funkar utan internetkoppling, kanske påverkar driftstörningen på servrarna Znet på något annat sätt så att schemaläggningen sätts ur spel.
Märkligt, jag provade att köra både scheman och händelser igår när servern var nere och INGENTING fungerade. Det ska ju ändå vara syftet med lokal körning, får väl rapportera detta som ett problem också..
Post Reply