Nexa repeater, förlängning

Moderator: Telldus

Post Reply
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa repeater, förlängning

Post by NuTTe »

Kan man sätta en sån med jämna mellanrum för att t.ex. komma åt en kåk som ligger 200 meter bort? Eller är det som med WIFI så att signalen/hastigheten halveras vid varje punkt?
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa repeater, förlängning

Post by gbgustaf »

Signalen når ca 30 meter, så det blir många repeaters. Det finns garanterat enklare och billigare lösningar. Tex en svagströmskabel som påverkar ett relä.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa repeater, förlängning

Post by NuTTe »

gbgustaf wrote:Tex en svagströmskabel som påverkar ett relä.
Hur menar du nu? :)
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa repeater, förlängning

Post by gbgustaf »

Det hela beror ju lite på vad du vill göra. Och på hur förutsättningarna ser ut.
Är det en lampa, eller är det många olika saker du vill styra?
Finns det internetuppkoppling i något av husen?

Det jag tänkte var att du kanske bara ville kunna slå på/av en brytare.
I så fall hade jag dragit en tunn kabel typ telefontråd, och kopplat till en transformator på ca 12 volt.
I ena huset en strömbrytare, i andra huset ett relä. När man trycker på strömbrytaren slår reläet till eller från.
Reläet får sedan styra en lampa, eller en Nexa-puck som i sin tur styr någonting.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa repeater, förlängning

Post by NuTTe »

Lek med tanken att jag vill bara kunna tända/släcka en lampa och kanske kunna sätta igår ett els ment, samt ha en termometer.
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa repeater, förlängning

Post by gbgustaf »

Termometern krånglar till det. Om du bara vill kunna slå på/av ett eluttag så skulle jag rekommendera en kabel typ RKUB 1,5 mm2 (lite osäker dock på om just RKUB tål att ligga i mark).

Med tanke på avståndet bör du nog ha en transformator på runt 24 volt, snarare än 12, du kommer att tappa ca 10 volt i kabeln på grund av det långa avståndet.

Sen behöver du en strömbrytare i ditt hus, och ett relä i huset du vill styra, tex:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -dc-p36100

Detta relä behöver sitta i en kapsling, till exempel i anslutning till elcentralen, om det finns en sådan i huset.
Om man kan hitta en RKUB med tre ledare i stället för två så skulle det vara enkelt att utöka med ytterligare en styrning. Eller dra dubbla tvåledare så kan du styra tre saker separat.

Svagströmsdelen får du installera själv, men reläet ska installeras av elektriker.
Det jobbigaste är väl egentligen att gräva ner 200 meter kabel. Om du inte kan hänga den på stolpar, men det ställer väl större krav på kabeln.

Men som sagt, vill du ha termometer också så blir det krångligare. Då får du välja något system för fjärrstyrning via GSM eller internet.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa repeater, förlängning

Post by NuTTe »

Man skulle väl kunna gräva ner cat6 och sen ha en extra .NET i den andra kåken?
Post Reply