Brytare tvärtom

Moderator: Telldus

Post Reply
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Brytare tvärtom

Post by NuTTe »

Ja precis som topic, kan man göra så att om man "aktiverar" en brytare så stängs den av?
Och då tvärtom, om jag avaktiverar så startas den?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Brytare tvärtom

Post by etompau »

Det ska vara möjligt om du kör signaleringen över händelsestyrningen. En händelse som triggas av en till-signal, som sedan skickar en från-signal till önskad mottagare och en händelse som gör det motsatta.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Brytare tvärtom

Post by NuTTe »

etompau wrote:Det ska vara möjligt om du kör signaleringen över händelsestyrningen. En händelse som triggas av en till-signal, som sedan skickar en från-signal till önskad mottagare och en händelse som gör det motsatta.
Hahaha, skulle du kunna vara gullig och ta det där på svenska? :P
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Brytare tvärtom

Post by gbgustaf »

Kanske är det lättare om du förklarar lite mer specifikt vad du vill åstadkomma?
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Brytare tvärtom

Post by NuTTe »

gbgustaf wrote:Kanske är det lättare om du förklarar lite mer specifikt vad du vill åstadkomma?
I sommarstugan så har jag två kameror som mailar vid detektorn, massa Nexabrytare som är temperaturstyrda (om köket är kallare än 12 grader starta luftvärmepumpen, varmare än 14 stäng av osv).
Så som det är nu så måste jag ju manuellt rycka ur strömmen från kamerorna och sen koppla förbi Nexorna på värmeenheterna, min tanke var att ska en fiktiv brytare (vilket jag har gjort) och sen ha ett "IF"-kommando i villkoren, så när jag kommer till stugan så startar jag min fiktiva brytare och kamerorna stängs av (jag har satt Nexor på dom också nu) och Nexorna till värmen släpper igenom ström hela tiden.

Sen så kom jag på att det är ju bättre att starta den fiktiva när man åker där ifrån och döpa den till typ Automation eller liknande, dels för att det blir enklare men mest för att det är det mest logiska. :P
Post Reply