Apple Homekit med Siri via Homebridge

Moderator: Telldus

Sajje
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Sajje »

Hej

Har fölgt denna guide:
https://github.com/nfarina/homebridge/w ... on-Windows

Homebridge fungerar och jag får upp "mitt hem" som en en homekit enhet via homekit appar :).

har nu lagt in Telldus support:
https://github.com/jchnlemon/homebridge-telldus

Är det någon som har en congig.json fil å dela?
Sajje
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Sajje »

Dette fungerar utmärkt!

Kör Windows 10 och har installerat Homebridge:
https://github.com/nfarina/homebridge/w ... on-Windows

La in detta plugin:
https://github.com/jchnlemon/homebridge-telldus

Modifiera denna:
https://raw.githubusercontent.com/mansi ... 7/index.js

Ändrade:
switch (this.model) {
case "selflearning-switch":
if (this.manufacturer.indexOf("magnet") > -1) {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.ContactSensor(), [ Characteristic.ContactSensorState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On ]));
}
break;

case "selflearning-dimmer":
if (this.name == "Skalskydd"){
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.SecuritySystem(), [ Characteristic.SecuritySystemCurrentState, Characteristic.SecuritySystemTargetState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On, Characteristic.Brightness ]));
}
break;

Till:
switch (this.ID) {
case "4111244": <- ID til Nexa On/Off brytare
if (this.manufacturer.indexOf("magnet") > -1) {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.ContactSensor(), [ Characteristic.ContactSensorState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On ]));
}
break;

case "4111245": <- ID til Nexa Dimmer
if (this.name == "Skalskydd"){
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.SecuritySystem(), [ Characteristic.SecuritySystemCurrentState, Characteristic.SecuritySystemTargetState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On, Characteristic.Brightness ]));
}
break;

Installerade Eve appen från Appstore och kan nu säga "Godnatt" till Siri så slår alla lampor av :)
jahaja
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by jahaja »

Sajje wrote:Dette fungerar utmärkt!

Kör Windows 10 och har installerat Homebridge:
https://github.com/nfarina/homebridge/w ... on-Windows

La in detta plugin:
https://github.com/jchnlemon/homebridge-telldus

Modifiera denna:
https://raw.githubusercontent.com/mansi ... 7/index.js

Ändrade:
switch (this.model) {
case "selflearning-switch":
if (this.manufacturer.indexOf("magnet") > -1) {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.ContactSensor(), [ Characteristic.ContactSensorState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On ]));
}
break;

case "selflearning-dimmer":
if (this.name == "Skalskydd"){
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.SecuritySystem(), [ Characteristic.SecuritySystemCurrentState, Characteristic.SecuritySystemTargetState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On, Characteristic.Brightness ]));
}
break;

Till:
switch (this.ID) {
case "4111244": <- ID til Nexa On/Off brytare
if (this.manufacturer.indexOf("magnet") > -1) {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.ContactSensor(), [ Characteristic.ContactSensorState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On ]));
}
break;

case "4111245": <- ID til Nexa Dimmer
if (this.name == "Skalskydd"){
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.SecuritySystem(), [ Characteristic.SecuritySystemCurrentState, Characteristic.SecuritySystemTargetState ]));
} else {
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.Lightbulb(), [ Characteristic.On, Characteristic.Brightness ]));
}
break;

Installerade Eve appen från Appstore och kan nu säga "Godnatt" till Siri så slår alla lampor av :)
Har nu kommit en bit på vägen med detta projekt, men har kört fast när jag konfigurerar config.json filen.
När jag lägger in denna kod och startar homebridge på raspberryn så startar allt upp. Startar även homekit appen på ipaden och får upp alla mina enheter men står bara "Inget svar" och ett utropstecken på alla tillbehör. Måste någonting mer stå med på filen eller har ja fattat detta helt galet? Hur ser din fil ut?

Code: Select all

{
    "bridge": {
        "name": "Homebridge",
        "username": "CC:22:3D:E3:CE:30",
        "port": 51826,
        "pin": "031-45-154"
    },
    
    "description": "This is an example configuration file with one fake accessory and one fake platform. You can use this as a template for creating your own configuration file containing devices you actually own.",

    "accessories": [
    ],

    "platforms": [
        {
            "platform" : "Telldus",
            "name" : "Telldus Liv!e",
            "public_key" : "*********",
            "private_key" : "*********",
            "token" : "*********",
            "token_secret" : "*********"
        }
    ]
}
Sajje
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Sajje »

Hej

Här är en kopia:

Code: Select all

{
	"bridge": {
		"name": "Homebridge",
		"username": "CC:22:3D:E3:CE:30",
		"port": 51826,
		"pin": "031-45-154"
	},


	"description": "This is an example configuration file with one fake accessory and one fake platform. You can use this as a template for creating your own configuration file containing devices you actually own.",

"platforms": [{
		"platform": "Telldus",
		"name": "Telldus Liv!e",
		"public_key": "DIN NYCKEL",
		"private_key": "DIN NYCKEL",
		"token": "DIN NYCKEL",
		"token_secret": "DIN NYCKEL"
	},
{
      "platform" : "websocket",
      "name" : "websocket",
      "port": 4050
    }]
}
Den sista som heter "platform" : "websocket", kan du tabort om du inte vill skicka och ta emot data till Node Red. Finns några olika typer at Homekit - Telldus plugin men detta var den som jag fick å fungera med Windows och den använder Telldus Live.
Efter uppgradering till iOS10 fick jag samma "inget svar". Men Håller du inne på en enhet så får du upp dimmer og pröva ändra till något. Gjorde det på alla enheter og vipps så fick den in data. Det som er lite mysko är att går du inn på en enhet så kan det stå "inget Svar" men pröva skapa scenarion, det fungerar utmärkt. Verkar vara nån bugg mellan homekit/ios10

Ett tips om du kör fast är å stoppa Homebridge och ändra en siffra/bokstav i username så tror iOS att det är ett nytt system. Har hjälp mig många gånger.

Om du lägger inn Node Red og Websocket så kan du trigga att den släcker och tänder lampor för att se att det fungerar mellan Homebridge och Telldus
Biran
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Biran »

Tjena!

Har följt era poster och de har hjälpt mig väldigt mycket. Men jag har också problem med "Ingen status" på alla On/Off-enheter. Däremot har jag en dimmer-mottagare och denna fungerar av någon anledning. Alla är av märket Proove. Har bytt ut index.js-filen och uppdaterat med Telldus-tokens samt bytte ut den text som du nämner Sajje, men vill ändå inte fungera. Vad är det för "ID till Nexa..."-värde som du hänvisar till?
Biran
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Biran »

Kan meddela att det fungerar när jag installerade Eve-appen i telebobbon.. Ingen aning hur det kan ha löst det, men nu funkar det iaf :) På nästa projekt med Harmony Hub för att styra hemmabion.
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

Hej jag får inte till det jag har installerat pluginnet och Home bridge.
och lagt in nycklarna i:

pi@raspberrypi:/usr/lib/node_modules/homebridge-telldus $ more config.json
{
"bridge": {
"name": "Homebridge",
"username": "CC:22:3D:E3:CE:30",
"port": 51826,
"pin": "031-45-154"
},

"description": "This is an example configuration file with one fake accessory and one fake platform. You can use this as a template for crea
ting your own configuration file containing devices you actually own.",

"accessories": [
],

"platforms": [
{
"platform" : "Telldus",
"name" : "Telldus Liv!e",
"public_key" : "FEHUVXXXXXXXXXXXXXXXXAFRUNU",
"private_key" : "ZUXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX6EF",
"token" : "d4XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX87",
"token_secret" : "89XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXfe"
}
]
}

la även in dom i :/usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/config.json

så här ser det ut när jag startar:
pi@raspberrypi:/usr/lib/node_modules/homebridge-telldus $ homebridge
*** WARNING *** The program 'nodejs' uses the Apple Bonjour compatibility layer of Avahi.
*** WARNING *** Please fix your application to use the native API of Avahi!
*** WARNING *** For more information see <http://0pointer.de/avahi-compat?s=libdns_sd&e=nodejs>
*** WARNING *** The program 'nodejs' called 'DNSServiceRegister()' which is not supported (or only supported partially) in the Apple Bonjour compatibility layer of Avahi.
*** WARNING *** Please fix your application to use the native API of Avahi!
*** WARNING *** For more information see <http://0pointer.de/avahi-compat?s=libdn ... ceRegister>
[9/21/2016, 5:57:17 PM] Loaded plugin: homebridge-telldus
[9/21/2016, 5:57:17 PM] Registering platform 'homebridge-telldus.Telldus'
[9/21/2016, 5:57:17 PM] ---
Scan this code with your HomeKit App on your iOS device to pair with Homebridge:

┌────────────┐
│ 031-45-154 │
└────────────┘

[9/21/2016, 5:57:17 PM] Homebridge is running on port 51826.

Hittar den i hem appen men jag får inte upp några tillbehör.

tacksam för lite vägledning. :D
Biran
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Biran »

Har du bytt ut index.js-filen också?
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

Nej vad behöver jag göra?
är det den jag ska ha ?
https://raw.githubusercontent.com/mansi ... 7/index.js
och ska den in i plugin katalogen?
Biran
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Biran »

Japp, jag modifierade den enligt Sajjes instruktioner. Dock så installerade jag ett annat Telldus-plugin, https://github.com/jchnlemon/homebridge ... s/issues/1, men vet dock inte om detta kan hjälpa dig. Kan ju vara värt att testa iaf, men avinstallera den andra Telldus-pluginen innan du installerar denna.

Sen är jag osäker på om du är i rätt config.json-fil. Du ska editera den som ligger under /home/pi/.homebridge/config.json.
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

tack för snabbt svar jag ska testa ikväll och hoppas jag får till det :D
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

Har testat:

npm install -g --unsafe-perm homebridge
npm install -g homebridge-telldus

Ser allt men får ”ingen svar” som alla andra

Om jag byter ut index.js i /node_modules/homebridge-telldus/ med

https://github.com/jchnlemon/homebridge ... /issues/17

Så startar homebridge inte lägre?

Code: Select all

[Thu Sep 22 2016 11:27:55 GMT+0200 (CEST)] [Tells Live!] Found 26 devices.
[Thu Sep 22 2016 11:27:56 GMT+0200 (CEST)] [Tells Live!] Found 5 sensors.
[Thu Sep 22 2016 11:27:56 GMT+0200 (CEST)] [Tells Live!] Adding 5 sensors
[Thu Sep 22 2016 11:27:57 GMT+0200 (CEST)] [Tells Live!] Adding 23 devices
[Thu Sep 22 2016 11:27:57 GMT+0200 (CEST)] [Tells Live!] Loading 28 accessories
[Thu Sep 22 2016 11:27:57 GMT+0200 (CEST)] [Tells Live!] Initializing platform accessory 'null'...

Error: Accessories must be created with a non-empty displayName.
    at new Accessory (/usr/lib/node_modules/homebridge/node_modules/hap-nodejs/lib/Accessory.js:46:27)
    at Server._createAccessory (/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/server.js:375:21)
    at Server.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/server.js:343:32)
    at /usr/lib/node_modules/homebridge/node_modules/hap-nodejs/lib/util/once.js:15:19
    at /usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/index.js:62:6
    at /usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/index.js:120:7
    at /usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/node_modules/telldus-live/telldus-live.js:108:5
    at /usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/node_modules/telldus-live/telldus-live.js:192:5
    at /usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/node_modules/telldus-live/telldus-live.js:233:7
    at passBackControl (/usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/node_modules/telldus-live/node_modules/oauth/lib/oauth.js:390:11)
Biran
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Biran »

Ändra tillbaka till originalfilen av index.js, starta Homebridge och ladda ner Eve-appen och se om det funkar.
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

Tack för hjälpen... Antar att du menar Elgatos Eve. 2-3 vanliga switchar har börjat fungera. Men det är tyvärr lite för instabilt.
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

Fick det också och fungera igår kväll, fungerar ibland med mina WMR-250.
Men dom vanliga brytarna som sitter i el uttagen verkar inte fungera alls nån som har något tips?
Post Reply