Rörelsevakt som reagerar på bilar?

Moderator: Telldus

Post Reply
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rörelsevakt som reagerar på bilar?

Post by gbgustaf »

Jag har en rörelsevakt i taket på garaget (ej trådlös).
Den är av IR-typ, och reagerar inte när jag kör in bilen, utan först när jag kliver ur den.

Tänkte sätta en utanför garageporten också, men skulle gärna vilja att den reagerar även på bilar.
Finns det trådlösa rörelsevakter för Tellstick med HF-teknik i stället för IR?

Eller är det någon som vet om Nexas utomhus-sensor reagerar på bilar?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rörelsevakt som reagerar på bilar?

Post by etompau »

Det enkla svaret är nog att testa. Plats/montering för en IR-detektor är avgörande för snabbt den ska detektera. Den ska helst monteras så att man rör sig i sidled förbi detektorn och inte rakt emot den.
Kanske är det detta som gör att det inte riktigt fungerar i din installation?
Manualerna för detektorerna brukar ha bra bilder som visar detektorns känslighet och hur den ligger som en "solfjäder" ut från linsen.

Har inte sett några andra rörelsedetektorer för Tellstick och Nexa som använder annan teknik än passiv IR.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsevakt som reagerar på bilar?

Post by krambriw »

Eller är det någon som vet om Nexas utomhus-sensor reagerar på bilar?
Dessa arbetar med infraröd teknik, dvs dom känner värmeskillnader mellan omgivningen och rörliga objekt. Så på vintern kan det hända att dom reagerar på en varm bil som passerar. På sommaren blir det betydligt svårare. För att med säkerhet detektera en bil på uppfarten används oftast en slinga (metalldetektor) alternativt en rörelsedetektor som använder mikrovåg eller ultraljud. Du måste oavsett ansluta dessa detektorer till en sändare som är anpassad, tex WBT-912. Det detektorer av dessa slag och dom har normalt reläutgångar vilket passar fint till WBT-912.
AWulff
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsevakt som reagerar på bilar?

Post by AWulff »

Jag har satt upp en Nexa LMDT-810 i carporten och den reagerar när jag kommer med bilen. Har ställt in den så att den skickar notiser till min telefon om något rör sig där. Den reagerar även på bilen.
Post Reply