Problem med rörelsevakt

Moderator: Telldus

Post Reply
robertweis
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med rörelsevakt

Post by robertweis »

Hej, jag har köpt en rörelsevakt Nexa LMTD 810 och jag kan inte få den att fungera med Tellstick net. Den ger inget utslag på % skalan när jag lagt till den som rörelsevakt. Har försökt att skanna den men den säger att det inte går att skanna för den kan inte upprätta en direkt kommunikation till Telldus servrana. Har kollat runt på forumet och försökt allt som står där utan framgång.
Kan någon hjälpa
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med rörelsevakt

Post by NuTTe »

Alltså, den ska väl inte gå genom Telldus utan den skickar väl en signal till en brytare direkt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med rörelsevakt

Post by etompau »

Det går bra att lägga upp en rörelsedetektor som en enhet i Telldus Live.
Du måste tillse att detektorn skickar en eller flera on-signaler till din Net samtidigt som du skannar in huskoden. Det gör du enklast genom att flytta brytaren i det. från "del" till "set-läget".

Dock verkar du ha något annat problem när du skriver att "den kan inte upprätta en förbindelse till ...". Försök beskriva lite mer hur du får fram detta meddelande mm.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med rörelsevakt

Post by NuTTe »

etompau wrote:samtidigt som du skannar in huskoden.
Huskod har jag inte använt på ungefär 100 år?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med rörelsevakt

Post by etompau »

Uttrycket "huskod" och "enhetskod" används i Live. :wave:
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med rörelsevakt

Post by NuTTe »

etompau wrote:Uttrycket "huskod" och "enhetskod" används i Live. :wave:
Jo, men det är väl bara enhetskod du behöver använda?
Jag har iallafall bara pillat med huskod i början, men sen fick jag höra av support att det spelar ingen roll vad man ställer in där för det kommer funka ändå.
Alltså, rätta mig gärna om jag har fel. :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med rörelsevakt

Post by etompau »

Den ursprungliga fråga gällde inläsning av en IR-detektors inprogrammerade "huskod" och då måste man skanna in den, koden är inte angiven på detektorn.
För självlärande mottagare så är det som du säger, man behöver inte ändra den kod som Telldus Live slumpar fram när en ny mottagare ska läggas till. :D
Napoleon
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med rörelsevakt

Post by Napoleon »

Så det man ska göra för att lägga till rörelsevakten är att lägga till en nexa självlärande enhet on/off, sen trycka på lära knappen och samtidigt dra rörelsevaktens learn spak från delete till learn, stämmer det?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med rörelsevakt

Post by etompau »

Napoleon wrote:Så det man ska göra för att lägga till rörelsevakten är att lägga till en nexa självlärande enhet on/off, sen trycka på lära knappen och samtidigt dra rörelsevaktens learn spak från delete till learn, stämmer det?
Vad är det för funktion du vill uppnå?
För att lägga till en rörelsedetektor och dess unika kod till Telldus Live, så följer du bara instruktionerna på skärmen, dvs välj tillverkare--rörelsesensor, därefter ett namn för enheten och sedan triggar du enheten.
Ska även fungera om du ändrar brytarens läge till "learn". Telldus Live ska då registrera enhetens unika kod.
Sedan kan du använda enheten för att trigga och styra andra enheter i ditt system.
Men vill du bara styra en mottagare direkt via rörelsedet. så aktiverar du bara inlärningsläget på mottagaren och snabbt därefter triggar detektorn alternativt ändrar omkopplaren från "del" till "learn", vilket då gör att detektorn skickar en till-signal vilket är det som behövs för att en mottagare ska lära sig koden.
Napoleon
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med rörelsevakt

Post by Napoleon »

etompau wrote:
Napoleon wrote:Så det man ska göra för att lägga till rörelsevakten är att lägga till en nexa självlärande enhet on/off, sen trycka på lära knappen och samtidigt dra rörelsevaktens learn spak från delete till learn, stämmer det?
Vad är det för funktion du vill uppnå?
För att lägga till en rörelsedetektor och dess unika kod till Telldus Live, så följer du bara instruktionerna på skärmen, dvs välj tillverkare--rörelsesensor, därefter ett namn för enheten och sedan triggar du enheten.
Ska även fungera om du ändrar brytarens läge till "learn". Telldus Live ska då registrera enhetens unika kod.
Sedan kan du använda enheten för att trigga och styra andra enheter i ditt system.
Men vill du bara styra en mottagare direkt via rörelsedet. så aktiverar du bara inlärningsläget på mottagaren och snabbt därefter triggar detektorn alternativt ändrar omkopplaren från "del" till "learn", vilket då gör att detektorn skickar en till-signal vilket är det som behövs för att en mottagare ska lära sig koden.
Tack för svar! Jag vill lägga in den i Telldus live, mitt problem här tror jag är att när jag väljer tillverkare, i detta fallet Nexa så finns inte rörelse sensor, eller någon annan sensor för den delen att välja. Har sett en bild där det finns det valet att göra men för mig finns: kodomkopplare, självlärande on/off, självlärande dimmer, självlärande pro on/off, kodomkopplare ringklocka, och självlärande ringklocka. I alla fall i fliken kontrollera enheter. För jag antar att i fliken visa sensorer och att de ska hittas självmant bara gäller telldus egna sensorer? Eller är jag fel ute?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med rörelsevakt

Post by etompau »

Är det en Tellstick ZNet Lite du har? I så fall kan du inte lägga till någon enhet som använder (sänder) 433 MHz-bandet, då ZNet Lite saknar mottagningsmöjligheter för denna frekvens.
Du får skaffa en Z-wave-kompatibel detektor för att du ska få det att fungera, alt. skaffa den kommande ZNet som ska ha mottagning på 433-bandet.
Post Reply