Klipper eller laddar din automower?

Moderator: Telldus

Post Reply
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Klipper eller laddar din automower?

Post by henkepenka »

Hej,
Nu har jag kommit en bra bit på väg med mitt projekt att presentera om automowern är ute och klipper eller inne och laddar.
Det som ligger i pipen att fixa är ett varningssystem som skickar mail när klipparen varit ute för länge (man ska kunna välja 1-10 timmar).

Jag har endast testat detta med mig själv som användare och det skulle vara kul att se hur det fungerar med flera användare. Så skicka ett mail (henkepenka@gmail.com) till mig om ni är intresserade av att testa så skickar jag URL till sidan. Tänk på att jag utvecklar webbplatsen löpande och alla funktioner kanske inte alltid fungerar nu under utvecklingsprocessen. Webbplatsen fungerar också bäst i en mobiltelefon (fungerar även på desktop men ser bäst ut i mobilen).

Nedan följer några skärmdumpar på hur det ser ut för tillfället. (Bilderna blev i ett lite konstigt format)

Image

Image

Image
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Klipper eller laddar din automower?

Post by henkepenka »

Hej,

Då har jag öppnat upp mowerstats.nu för alla som äger en Tellstick Net!

Gå till http://www.mowerstats.nu och logga in!

Mvh
Henrik Käll
FredrikOberg
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Klipper eller laddar din automower?

Post by FredrikOberg »

Vad behöver man för sensor för att detta ska fungera?

Tack!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Klipper eller laddar din automower?

Post by etompau »

Det går att mecka ihop olika lösningar. Själv har jag använt en vanlig magnetkontakt (som används i larmsystem) och fäst den med dubbelhäftande tejp på laddare och robot.
Använde sedan en gammal Nexa magnetkontaktsändare LMST-606 som modifierades för att anslutas till magnetkontakten. EN WBT-912 passar också bra.

Mer inspiration finner du här: https://www.byggahus.se/forum/robotgras ... lefon.html
magnus07
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Klipper eller laddar din automower?

Post by magnus07 »

etompau wrote:Det går att mecka ihop olika lösningar. Själv har jag använt en vanlig magnetkontakt (som används i larmsystem) och fäst den med dubbelhäftande tejp på laddare och robot.
Använde sedan en gammal Nexa magnetkontaktsändare LMST-606 som modifierades för att anslutas till magnetkontakten. EN WBT-912 passar också bra.
Nu är det mycket möjligt att jag missuppfattat något i din setup, men finns det någon anledning till att du inte använde magnetkontakten som ingår i LMST-606? Denna är väl inte gjort för utomhusbruk, klarar den av den fuktiga miljön som kan bli ute?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Klipper eller laddar din automower?

Post by etompau »

Det är fullt möjligt att det går att använda magnetkontaktsändaren rakt av på en robot, dvs magnet på robot och själva sändaren på laddstationen, men just som du skriver ville jag göra det vädersäkert, så sändardelen monterade jag i en plastkapsling och använde sedan en vanlig magnetkontakt.
Magnetkontakten gick enkelt att fästa på laddstationen (Gardena R70Li) och sedan en kabel från skruvplinten på kontakten till plastlådan. En 3,5 mm kontakt på lådan gör att jag kan jacka ur laddstationen.
kribba
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Klipper eller laddar din automower?

Post by kribba »

Nice. Ska genast testa. :D
Post Reply