Pooltermometer

Moderator: Telldus

Post Reply
krewlir
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Pooltermometer

Post by krewlir »

jag har funderingar på att installera en Pooltermometer i min eluppvärmda badtunna. Den är hemmabyggd med en cirkulationspump och elvärmare och termostat. Problemet eller det jag vill göra är att jag inte vill att pumpen går hela tiden. Min tanke är att sätta in en Pooltermometer och programmera så att när temperaturen sjunker till 38 så startar pumpen och värmaren. Och när den är uppe i 40 så stängs det av. Är det möjligt? Jag är relativt ny med tellstick så är inte hundra på hur det funkar.
Tack
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pooltermometer

Post by etompau »

Ja detta ska,ren teoretiskt, inte vara ett problem. Du skapar bara händelser som triggas vid önskade temp.gränser och som sedan styr önskade brytare.
Du kan ju testa lite innan du gör installationen.
Läs lite om hur givarvärde triggar händelser:
http://developer.telldus.com/blog/2013/ ... boundaries

Som givare för pooltemp. skulle jag rekommendera en vattentät DS18B20-givare och Multisensorn. https://tictail.com/s/foogadgets
Bygg själv med billiga grejor från Ebay eller köp färdigt.

Du bör ha i åtanke att styrningen av värme/pump blir trådlös och som allt trådlöst kan det bli utsatt för störningar etc, så kanske ska du ha någon vanlig termostat som kan bryta matning vid en maximal övre temp.
krewlir
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pooltermometer

Post by krewlir »

Ok,

Jag funderar på denna https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ ... cgod1skONg

Är det nåt att satsa på?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pooltermometer

Post by etompau »

Har inte själv använt just denna typ av termometer, men då den är kompatibel med Tellstick Net så ska det fungera. Det som kan spöka är räckvidden men det upptäcker du snabbt.
Skulle jag gjort en styrning till en pooltunna, så hade jag satsat på något mer rejält. Denna termometer skvalpar runt i tunnan, och lär påverkas av solinstrålning.
krewlir
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pooltermometer

Post by krewlir »

Jag har lock på tunnan så solinstrålningen lär inte påverkas. Dock blir det som du säger kanske problem med räckvidden om den är instängd i en rostfri tunna med lock
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pooltermometer

Post by GOKAR »

Hej

Jag har denna givare från netonnet i min badtunna och den fungerar utmärkt.
Har den ca: 20 meter från stugan där Tellsticken sitter.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Pooltermometer

Post by Palle »

Själv har jag en hårdtrådad timer som ligger i bakgrunden och håller frysrisken borta.
Trådlöst är aldrig helt 100.
Som trådlös tempgivare har jag en billig från C/O med givaren på en kabel. Denna har jag tejpat fast på en av slangarna och isolerat in.
Har sedan en motagare för on/off som via relä går in på styrkortet.
Använder mest Telstick för att slå på poolen när jag ska bada.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pooltermometer

Post by NuTTe »

Det är inga konstigheter alls, jag har samma setup i sommarstugan fast till en luftvärmepump.
Vintertid, under 12 grader inomhus så startar den och över 14 grader så stängs den av.
Post Reply