Push notifieringar IOS/android

Moderator: Telldus

jorgenkarls
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Push notifieringar IOS/android

Post by jorgenkarls »

Hur lång har du kommit? Kan du se att händelsen triggas (tidräknaren startar) när du öppnar dörren?
Har du valt att acceptera push-meddelande i telldus-appen?[/quote]

Jag har lagt till händelsen i Telldus och godkänt push i telefonen. Vilken tidräknare?[/quote]

I menyn "Trigga händelser" visas en tidräknare när händelsen triggas.[/quote]

Nej det kommer inte någon tidräknare. Sensorn blinkar när jag öppnar dörren.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Push notifieringar IOS/android

Post by etompau »

Du måste lägga upp din magnetkontakt som en enhet i Telldus Live samt läsa in dess huskod. Först då kan den användas som en trigger i en händelse.
När den är upplagd som en enhet, ska du kunna se hur lampikonen tänds och släcka vid aktivering av magnetkontakten.
jorgenkarls
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Push notifieringar IOS/android

Post by jorgenkarls »

etompau wrote:Du måste lägga upp din magnetkontakt som en enhet i Telldus Live samt läsa in dess huskod. Först då kan den användas som en trigger i en händelse.
När den är upplagd som en enhet, ska du kunna se hur lampikonen tänds och släcka vid aktivering av magnetkontakten.
Ja det är redan gjort sedan länge. Det går tex att tända lampa via sensorn. Det här var skumt.

Avinstallerade sensorn och skulle lägga upp den på nytt. Då hittar inte telldus den längre så den kanske gått sönder. Det blinkar i den precis som innan men något har nog gått sönder.

Haha skrattretande. Nytt batteri då fungerade det. Var svårt att se att det gamla var slut då lampan blinkade som vanligt.
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Push notifieringar IOS/android

Post by ZilverZurfarn »

Väcker denna gamla tråd:
Jag har aktiverat push-notifieringar på händelser, registrerat min telefon/app.
När jag aktiverat notifiering får jag en notifiering (typ kontakt1 på) första gången händelsen triggas (temp under x grader i mitt fall) och sedan aldrig mer.
Har testat flera gånger, och varje gång jag av-aktiverar och återaktiverar notifiering kommer det en och sedan inget mer. Har jag fel förväntningar, gör jag något fel, eller fungerar inte push-notifieringar så bra?
(Mitt scenario: Sätt på värmen när temperaturen sjunker under X grader, slå av värmen när temp överstiger Y grader. Jag har lagt på notifiering på "temp under X" och "temp över Y" men får bara en notifiering första gången temperaturen passerar X eller Y, sedan ingenting, någonsin. Värmen (kontakten) sätts dock på/stängs av som tänkt.)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Push notifieringar IOS/android

Post by etompau »

ZilverZurfarn wrote: Tue Nov 27, 2018 9:01 am Väcker denna gamla tråd:
Jag har aktiverat push-notifieringar på händelser, registrerat min telefon/app.
När jag aktiverat notifiering får jag en notifiering (typ kontakt1 på) första gången händelsen triggas (temp under x grader i mitt fall) och sedan aldrig mer.
Har testat flera gånger, och varje gång jag av-aktiverar och återaktiverar notifiering kommer det en och sedan inget mer. Har jag fel förväntningar, gör jag något fel, eller fungerar inte push-notifieringar så bra?
(Mitt scenario: Sätt på värmen när temperaturen sjunker under X grader, slå av värmen när temp överstiger Y grader. Jag har lagt på notifiering på "temp under X" och "temp över Y" men får bara en notifiering första gången temperaturen passerar X eller Y, sedan ingenting, någonsin. Värmen (kontakten) sätts dock på/stängs av som tänkt.)
Vilken version av appen kör du?
Det händer en hel del med apputvecklingen just nu.
https://telldus.com/development/

Jag har själv inte noterat eller hört om problem med notifieringarna.
Du har inte lyckats att få in fler telefoner i rullisten över telefoner och då valt fel enhet?
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Push notifieringar IOS/android

Post by ZilverZurfarn »

Jag kör 3.7.10 vilket bör vara senaste - Har alltid "auto update" på, så...
<edit>...och precis i detta nu kom en notifiering! Kan det vara så att min telefon "dödar" Telldus-appen när den ligger i bakgrunden för länge? </edit>
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Push notifieringar IOS/android

Post by etompau »

Går du med i betatestprogrammet så kan du köra 3.8.
Post Reply