Events actions tar lång tid

Moderator: Telldus

Post Reply
furyb
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Events actions tar lång tid

Post by furyb »

Hej,

Jag har en Tellstick NET och köra via Telldus Live!

Problemet jag har är att jag sätter upp ett event att när enhet A blir ON så ska även enhet B bli ON. Eventet fungerar med det tar ca 10-15 sekunder innan enhet B blir ON. Jag ser att triggern (signalen från enhet A kommer in på mindre än en sekund i Telldus Live! men det verkar som att den väntar 10-15 sekunder innan den skickar vidare påsignalen till enhet B, trots att jag ser att eventet har triggats (timern räknar ner från 30 sekunder efter triggern och först vid ca 17-18 sekunder så blir enhet B ON.

I just mitt specifika utförande är det en dörr/magnetsensor som jag vill få att tända en lampa (självlärande on/off dimmer). Jag har dock även problem att skapa ett likadant event fast med andra enheter och får samma problem. Signalen tas emot direkt, men skickas inte vidare till enhet B förrän efter 10-15 sekunder (i något enstaka fall har det gått på under 10 sekunder).

Mottagningen är heller inget problem, då jag har enheterna nära Tellsticken. Kan också tillägga att om jag trycker ON på enhet A direkt i Telldus Live! så går enhet B ON direkt via eventet. Jag har alltså inte lagt in en fördröjning. Väldigt märkligt... någon som har en idé?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Events actions tar lång tid

Post by etompau »

Misstänker att man har lagt till ett skyddsavstånd mellan mottagning av signal och utsändning av en annan signal.
Just magnetkontakter tenderar att repeterar sin signal under några sekunder, skulle då Tellsticken mer eller mindre direkt sända så riskerar koden bli störd.
furyb
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Events actions tar lång tid

Post by furyb »

Ahh, jag förstår. Fick det likadant förklarat för mig av supporten. Då kanske man skulle kunna komma runt eller åtminstone korta ner fördröjningen genom att ironiskt nog lägg in en fördröjning från att trigger kommer in till att action sänds ut för att förhindra att utsignalen krockar med sensorsignalen. Då får man pilla lite med sekunder tills det fungerar bra. Det är det enda sättet jag spontant kommer på som skulle kunna funka.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Events actions tar lång tid

Post by etompau »

Ja, det är just så som Telldus Live verkar vara uppsatt/programmerat. En inkommande radiosignal triggar händelsen i princip direkt, men utgående radiokommando skickas först efter en fast fördröjningstid.
Kanske skulle 10 sekundersfördröjningen kunna dras ner till ex. 5 sekunder utan att det skulle påverkar negativt.
furyb
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Events actions tar lång tid

Post by furyb »

Precis, fast jag förstod det som att problemet är att efter händelsen triggat så försöker den direkt att skicka utgående radiokommando till lampan i det här fallet. Tellsticken är då fortfarande upptagen med att ta emot signalen från magnetsensorn (som skickas i ca 2,5 sekunder enligt support) vilket gör att den ignorerar utgående och lägger en fördröjning på denna som därför tar lång tid. Bästa resultat verkar ha uppnåtts med en 3 sekunders fördröjning (då magnetsensorn har hunnit skickat klart) för att undvika krock. Mer optimerat än så verkar inte gå att få, då Tellstick endast klarar av att hantera en signal i taget.
Post Reply