Får jag in grannens signaler?

Moderator: Telldus

Post Reply
patrikmyhre
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Får jag in grannens signaler?

Post by patrikmyhre »

Hej, jag får in givare som inte riktigt känns som de finns i mitt hus. Har dock dåligt koll på allt som finns, har tex en utegivare som jag inte minns vart jag placerade. Sedan har jag ett svagt minne att jag placerat någon givare i någon luftspalt på vägg eller tak för att kolla potentialen för solfångare.

Men så skulle det ju kanske kunna vara grannens? Närmsta grannhus är ca 35 meter bort från Tellsticken. Skulle jag på något vis kunna pejla in sändarna? Tex något som kan visa hur stark signalen är? Annars får jag kanske ta med laptopen ut och promenera bort från misstänka granne och se om signalen försvinner?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Får jag in grannens signaler?

Post by etompau »

Om man bor i ett tätbebyggt område är det vanligt att Tellsticken snappar upp signaler från andra trådlösa givare.
Låter som lite over kill att använda någon pejlutrustning, även om det nu skulle kunna gå. Vill du lyssna på signalerna fungerar en gammal polisradio-scanner bra.
Det går att bocka bort visningen av oönskade givare i Live.
patrikmyhre
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får jag in grannens signaler?

Post by patrikmyhre »

Eftersom det kan vara mina egna givare som jag placerat och glömt, vore det skönt att hitta dessa.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får jag in grannens signaler?

Post by NuTTe »

patrikmyhre wrote:Eftersom det kan vara mina egna givare som jag placerat och glömt, vore det skönt att hitta dessa.
Hahaha, hur fan kan man glömma vart man har satt sina givare? :lol:
Post Reply