Justera tempgivare.

Moderator: Telldus

Post Reply
patrikmyhre
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Justera tempgivare.

Post by patrikmyhre »

Hej.

Då alla givare visar olika skulle det vara bra att kunna justera värdet. Vad jag kan se går det inte?
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Justera tempgivare.

Post by NuTTe »

Ja dom visar ju såklart olika värden om det är olika temperaturer, eller vad menar du?
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Justera tempgivare.

Post by Berrabongo »

Vanligt problem. Om du testar tre tempgivare på samma ställe visar dom garanterat olika.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Justera tempgivare.

Post by NuTTe »

Berrabongo wrote:Vanligt problem. Om du testar tre tempgivare på samma ställe visar dom garanterat olika.
Aha, jag har inga på samma ställe så det hade jag ingen aning om. :)
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Justera tempgivare.

Post by Masonit »

Borde går å göra med Lua script: http://developer.telldus.se/blog/2016/0 ... -znet-lite
Verkar dock enbart funka med Znet Lite.

\Masonit
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Justera tempgivare.

Post by etompau »

Jag använder flera DS18B20-givare, bl a två stycken monterade sida vid sida i två drivbänkar och med dessa givare diffar det kanske bara 0,1-0,3 grader, vid mulet väder.
Är det klart väder blir det ofta en stor skillnad, beroende på solinstrålning. Högre noggrannhet än så lär vara svårt att uppnå, och ger inte något extra till temp.mätningen.
Att använda givare med lite högre noggrannhet är nog enklare än att börja justera temp.värde. Givarna kan också var olinjära vilket då komplicerar temp.korrigeringen.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Justera tempgivare.

Post by tronde »

patrikmyhre wrote:Hej.

Då alla givare visar olika skulle det vara bra att kunna justera värdet. Vad jag kan se går det inte?
Du kan ikke gjøre det via Live, men TelldsusHome
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=6075

har en funksjon som gjør at du kan endre nullpunktet (f.eks. legge til 0,2 grader) og utføre noen andre beregninger på en sensor slik at det vises korrekt i programmet.
Attachments
225758.PNG
225758.PNG (16.92 KiB) Viewed 4536 times
Post Reply